محمد نظری، فعال رسانه و مجری صدا و سیما:با تاکید بر اینکه طرح «من شهردارم» فرصتی ارزشمند برای تقویت نقش شهروندان در مدیریت و بهسازی محله‌های سکونت‌شان است گفت: این طرح کمک کرد که برخی از معضلات ناحیه محل زندگی‌ام برطرف شود.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد نظری درباره طرح «من شهردارم» گفت: آشنایی من با این طرح از ۲ دوره اجرا در سطح نواحی و مناطق شهر تهران بوده است. این تجربه کمک کرد که برخی از معضلات ناحیه محل زندگی‌ام به لطف این طرح برطرف شود و این نشان‌دهنده قدرت مشارکت شهروندان در ایجاد تغییرات مثبت در محله‌ها است.

این مجری رسانه ملی را افزود: با توجه به ظرفیت بالای طرح «من شهردارم»، افراد شناخته‌شده می‌توانند نقش مهمی در ترغیب شهروندان برای مشارکت در این طرح ایفا کنند؛ به‌عنوان مثال، نظرسنجی در مورد معضلات محلی و انتشار آن در فضای مجازی می‌تواند به شهروندان کمک کند تا بیشتر در رفع مشکلات محله‌های خود مشارکت کنند و با انتخاب پروژه‌های مورد نیاز خود، به شهرداری فشار بیاورند تا آن‌ها را در اولویت قرار دهد.

نظری عنوان کرد: بهترین راه برای بهبود و تسریع اجرای طرح «من شهردارم»، بازتاب تغییرات کوچک و قابل مشاهده در سطح محلات است؛ اقداماتی مانند اصلاح معبر یا نصب پل‌های کوچک، می‌تواند ذهن مردم را متوجه کند که به‌طور واقعی اتفاقات مثبتی در حال رخ دادن است و اعتماد آن‌ها را به شهرداری و این طرح جلب کند.

وی همچنین به نقش معتمدین محلی اشاره کرد و گفت: شهرداری می‌تواند از معتمدین محلی که افراد شناخته‌شده‌ای هستند، کمک بگیرد و بازتاب همکاری آن‌ها را در فضای عمومی منتشر کند تا تأثیرگذاری بیشتری در محلات داشته باشد؛ این همکاری می‌تواند به گسترش اثرگذاری طرح «من شهردارم» کمک کند و باعث شود که پروژه‌های انتخاب‌شده واقعاً نیازهای محلی را برطرف کند.

گفتنی است طرح «من شهردارم» که از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در دوره ششم مدیریت شهری، با هدف تحقق مشارکت حقیقی شهروندان در اداره کلانشهر تهران به اجرا در آمده است، در اجلاس سال ۱۴۰۳ بریکس در مسکو، جایزه جهانی نوآوری را از آن خود کرد. در طرح «من شهردارم» که تا کنون دو دوره آن در پایتخت به اجرا در آمده، در دوره نخست حدود ۳۵۰ هزار نفر از شهروندان و در دوره دوم آن (سال ۱۴۰۲) یک میلیون و ۳۵۲ هزار و ۱۳۹ نفر از شهروندان تهرانی مشارکت و پروژه‌های منتخب خود را برای تخصیص بودجه و اجرا توسط شهرداری تهران انتخاب کردند. سومین دوره طرح «من شهردارم» نیز امسال با تمرکز ویژه بر مدارس شهر تهران و مطالبات دانش‌آموزان به اجرا درخواهد آمد. در این طرح، شهروندان تهرانی می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی manshahrdaram.tehran.ir نیاز عمرانی، خدمات شهری، فرهنگی، شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، ورزشی و اجتماعی محله و منطقه محل سکونت خودشان را به‌عنوان «پروژه درخواستی» ثبت کنند تا شهرداری تهران با اختصاص بودجه، آن پروژه را اجرا کند.

منبع: همشهری آنلاین