حدود 3سال پیش سرمربی‌گری تیم ملی امید به سرمربی بزرگسالان سپرده شد که آن زمان با انتقادات بسیاری همراه بود ولی حالا تیم امیدهای ایران در هردو رشته آزاد و فرنگی به عنوان قهرمانی جهان رسیده‌اند.

همشهری آنلاین_ تیم‌های کشتی فرنگی و ‌آزاد ایران به آینده امیدوارتر شده‌اند؛ چراکه امیدهای این‌دو رشته روی سکوی اول جهانی قرار گرفته‌اند. مسابقات قهرمانی امیدهای جهان روزهای گذشته در آلبانی برگزار شد اما از همان روزی که میزبان مشخص شد، نگرانی‌های کشتی ایران هم شروع شد. دلیل هم مشخص بود؛ آلبانی سال قبل هم میزبان امیدهای جهان بود و به کشتی‌گیران ایران ویزا نداده بود. این بار اما فدراسیون ایران با رایزنی‌هایی که کرد، اجازه نداد اتفاق سال پیش تکرار شود. شاکله اصلی تیم‌های امید ایران برای جهانی این دوره را جوانانی تشکیل می‌دادند که حدود یک‌ ماه پیش در رقابت‌های قهرمان جهان حاضر شده بودند. آزادکاران جوان با سرمربیگری غلامرضا محمدی روی سکوی دوم ایستاده بودند و فرنگی‌کاران با سرمربیگری حمید باوفا قهرمانی سال گذشته خودشان را تکرار کرده بودند. با این ذهنیت به‌نظر می‌رسید که هر دو تیم در جهانی روی سکو بروند اما هر دو تیم درخشیدند و هر دوی روی سکوی قهرمانی رفتند.

قهرمانی با ۹کشتی‌گیر در ۱۰وزن

می‌شود گفت استارت قهرمانی امروز تیم‌های امید ایران از ۳سال پیش زده شد؛ از روزی که رئیس فدراسیون تصمیم گرفت سرمربیگری تیم‌های ملی امید را هم به سرمربیان تیم بزرگسالان بسپارد. توضیح علیرضا دبیر برای این اقدام این بود که رده سنی بزرگسالان و امیدها(زیر ۲۳سال) به هم نزدیک هستند و یک مربی باید آنها را زیرنظر بگیرد. این تصمیم حالا نتیجه مثبت خودش را نشان کشتی داده است. حسن رنگرز که با تیم بزرگسالان در المپیک پاریس نتایج درخشانی ‌به‌جا گذاشته بود، حالا هم با امیدها روزهای خوبی را سپری می‌کند؛ تیم او در آلبانی به‌راحتی قهرمان جهان شد. در کشتی فرنگی علی احمدی‌وفا، محمد ناقوسی و فردین هدایتی صاحب مدال طلا شدند، عرفان جرکنی، شایان حبیب زارع و دانیال سهرابی هم به مدال برنز رسیدند. تیم رنگرز در حالی به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کرد که ۹کشتی‌گیر او توانستند به امتیاز برسند؛ چراکه احمدرضا محسن‌نژاد در وزن ۶۷کیلوگرم با قرعه رژیم اشغالگر روبه‌رو شد و حاضر نشد مسابقه بدهد. تیم کشتی فرنگی ایران با کسب ۱۴۹امتیاز بالاتر از تیم‌های گرجستان با ۱۲۱و ارمنستان با ۹۳امتیاز قرار گرفت و قهرمان جهان شد.

اولین ضرب قهرمانی

در کشتی آزاد شکست ۲عنواندار قهرمانی جوانان جهان همه‌چیز را به هم ریخت و علی خرمدل در ۷۰کیلوگرم و علی رضایی در ۷۴کیلوگرم با باخت‌هایشان کار را برای شاگردان درستکار سخت کردند. با این حال، دیگر کشتی‌گیران تیم درستکار با درخششی که داشتند در ۴وزن به فینال رسیدند و موفق به کسب ۳مدال طلا شدند. مهدی یوسفی در وزن ۷۹کیلوگرم، امیرحسین فیروزپور در ۹۲ و امیررضا معصومی در ۱۲۵کیلوگرم به مدال طلا رسیدند. مهدی حاجیلوئیان در ۹۷کیلوگرم به مدال نقره رسید و علی مومنی، ابراهیم خواری و عباس ابراهیم‌زاده صاحب مدال برنز شدند. تیم ایران با ۱۵۸امتیاز به‌عنوان قهرمانی رسید و ژاپن با ۱۰۲امتیاز دوم و جمهوری آذربایجان با ۱۰۰امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. مسابقات امیدهای جهان از سال۲۰۱۷ برگزار می‌شود و این قهرمانی نخستین قهرمانی آزادکاران در این رقابت‌ها بود. آزادکاران در حالی این‌بار روی سکوی اول رفتند که پیش از اعزام نیز یک تغییر ناگهانی داشتند. امیرمحمد یزدانی به‌دلیل شکستگی دست مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی را از دست داد و سینا خلیلی که قرار بود در امیدهای جهان کشتی بگیرد، به تیم بزرگسالان اضافه شد. در این شرایط و لحظه آخر علی خرمدل به ترکیب تیم امیدها اضافه و راهی آلبانی شد.