تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۳

ترجمه کیکاووس زیاری: تهیه‌کنندگان مجموعه‌فیلم «اسپایدرمن/ مرد عنکبوتی» قصد احیای دوباره آن را دارند.

شرکت سونی که این مجموعه‌فیلم را با همکاری شرکت انتشاراتی مارول تهیه می‌کند، از جیمز واندر بیلت دعوت کرده تا فیلمنامه‌های قسمت پنجم و ششم این فیلم اکشن و ماجراجویانه را بنویسد. در فیلمنامه قسمت‌های جدید، کاراکتر مرد عنکبوتی احیا می‌شود و تغییراتی در نوع قصه ایجاد خواهد شد. البته هنوز اطلاعات دقیقی پیرامون ماهیت این تغییرات وجود ندارد اما مسئولین شرکت سونی گفته‌اند می‌خواهند قصه و کاراکترهای آن را به‌روز کنند. احیای دوباره فیلم‌های موفق قدیمی سینمایی، سنت جدید هالیوود است که مدت زمان زیادی از شروع کار آن نمی‌گذرد.

این سنت، تابستان امسال با اکران عمومی قسمت‌های جدید فیلم‌های «سریع و آتشی» و «سفرهای ستاره‌ای/ پیشتازان فضا» جواب خوبی گرفت. هدف از این سنت، دادن روح و جان تازه به یک مجموعه‌فیلم موفق قدیمی است تا به کمک آن بتوان تماشاگران بیشتری را جذب سالن‌های نمایش‌دهنده آن فیلم کرد. احیای دوباره «اسپایدرمن/ مرد عنکبوتی» در شرایطی در دستور کار شرکت سونی قرار گرفته که قسمت‌های قبلی آن در طول 5سال اخیر با موفقیت مالی خوبی در سطح بین‌المللی روبه‌رو بوده‌اند.

طبق گفته اهل فن در صنعت سینمای آمریکا، احیای فیلم‌های سینمایی موفق دوران گذشته سینما، مربوط به آن دسته از فیلم‌هایی می‌شود که قسمت‌های آخر آنها با عدم استقبال تماشاگران روبه‌رو بوده‌ است. احیای این فیلم‌ها با این هدف صورت می‌گیرد که آنها، بینندگان قبلی خود را دوباره به دست بیاورند.

شرکت سونی گفته به احتمال زیاد قسمت‌های پنجم و ششم فیلم را به صورت همزمان فیلمبرداری و تولید خواهد کرد. ولی قبل از آن باید قسمت چهارم فیلم ساخته شود. فیلمنامه این قسمت که توسط واندربیلت نوشته شده بود (و مورد رضایت سام ریمی، کارگردان 3قسمت اول واقع نشد) به وسیله 2فیلمنامه‌نویس دیگر بازنویسی و رتوش شده است. سونی اعلام کرده کار تولید قسمت چهارم، اوایل سال جاری میلادی شروع می‌شود. این در حالی است که سام ریمی هنوز قرارداد کارگردانی این قسمت از فیلم را امضا نکرده است.

 او پس از نمایش عمومی قسمت سوم فیلم گفته بود که برای او ماجراجویی‌های مرد عنکبوتی در همین مرحله به پایان می‌رسد اما پس از آنکه تهیه‌کنندگان فیلم تصمیم به ادامه تولید ماجراجویی‌های کاراکتر بندباز خود گرفتند، او هم رضایت اولیه خود برای همکاری با قسمت چهارم فیلم را اعلام کرد.

اما از قرار معلوم، فیلمنامه فیلم چندان توجه او را به خودش جلب نکرده است. شرکت سونی هنوز صحبت با فیلمساز دیگری را برای جایگزینی آن با سام ریمی شروع نکرده و این به معنی آن است که آنها می‌خواهند قسمت چهارم فیلم را ریمی برای آنها کارگردانی کند.

حال باید دید طی ماه‌هایی که پیش‌رو است سونی موفق می‌شود نظر مثبت ریمی را برای ادامه همکاری جلب کند یا خیر. قسمت چهارم که با بازی توبی مگوآنر و کریستین لانست ساخته می‌شود، باید برای نمایش عمومی در ماه می سال2011 آماده شود. 3 قسمت قبلی فیلم در سطح آمریکا به ترتیب فروش‌هایی 404، 374 و 336‌میلیون دلاری داشته‌اند. فروش بین‌المللی آنها کمی بیشتر از این رقم بوده است.

ورایتی-آگوست 2009