تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۱

اسدالله افلاکی: حل معضل ترافیک تهران در گروی ایجاد شبکه منسجم حمل و نقلی است که در آن مترو و ناوگان اتوبوسرانی تمام نقاط شهر را پوشش دهند.

دکتر امیر کاووسی، استاد دانشگاه تربیت مدرس، در گفت‌وگو با همشهری افزود: سالهاست که کلان‌شهرهای جهان به این نتیجه رسیده‌‌اند که تنها راه جابجایی مسافران درون‌شهری، استفاده از شبکه متروست تا آنجا که سابقه فعالیت مترو در شهرهایی نظیر لندن، پاریس و فرانکفورت به زمان جنگ جهانی و پیش از آن باز می‌گردد. براین اساس چگونه می‌توان تصور کرد کلان‌شهر تهران با قریب به ده میلیون جمعیت فاقد شبکه منسجم حمل و نقل بویژه مترو باشد.

وی با اشاره به اینکه مشکل جابجایی مسافر در تهران با راه‌اندازی چند خط منفرد مترو امکان پذیر نیست، تصریح کرد: مترو در صورتی پاسخگوست که با سرمایه‌گذاری اساسی نخست تمام خطوط پیش‌بینی شده آن راه‌اندازی شود، سپس همچون سایر کلان‌شهرها، در کنار این خطوط خط رینگی که دورتا دور تهران را پوشش دهد احداث شود به طوری که هر شهروندی در هر نقطه از شهر با طی مسافتی کوتاه بتواند به مترو دسترسی داشته باشد و از آنجا به هر نقطه از شهر سفر کند.

این در حالی است که امروز تنها نقطه‌ای که برای عوض کردن دو خط مترو وجود دارد ایستگاه امام‌خمینی(ره) است و از همین رو، همواره با ازدحام مسافر در این ایستگاه مواجهیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که تنها ایجاد یک شبکه منسجم حمل و نقل می‌تواند گره از معضلات ترافیکی تهران بگشاید، می‌گوید: با توجه به شرایط و موقعیت معابر و شریانهای  درون شهری، ضروری است مسئولان توسعه وگسترش  مترو را در اولویت قرار داده و همزمان با آن ناوگان اتوبوسرانی را تقویت کنند.

کاووسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نبود سیستم جامع حمل و نقل سبب شده شهروندان از خودروهای شخصی استفاده کنند که این روند از یک سو به معضلات ترافیکی دامن‌زده و از سوی دیگر باعث افزایش مصرف سوخت شده است تا حدی که امسال دو و نیم میلیارد دلار به وارادت بنزین اختصاص یافته است با این همه همواره با صف‌های طولانی خودرو در جایگاه‌های عرضه سوخت مواجهیم.