نشست روز سه‌شنبه شورای شهر تهران، که بررسی گزارش حسابرسی مؤسسه همشهری یکی از دستورکارهای آن بود، اگرچه گویای گام‌های روبه‌جلوی این مؤسسه ازجمله در حوزه اقتصادی و محتوایی بود، اما برخی مباحث مطرح‌شده در آن به دستاویز تازه‌ای برای موج‌سواری رسانه‌های برانداز تبدیل شد.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: با وجود اینکه محسن مهدیان، مدیرعامل مؤسسه همشهری در این نشست ضمن رفع برخی شبهه‌های مطرح‌شده از سوی بعضی اعضا، طی گزارشی به تشریح اقدام‌ها و تحولات به‌وجودآمده در این مؤسسه در عرصه‌های مختلف پرداخت و از گام‌های مهم برداشته‌شده در مسیر عبور از زیان‌دهی دوره‌های گذشته خبر داد، اما رسانه‌های برانداز با ذوق‌زدگی زائدالوصفی به وارونه‌نمایی مباحث مطرح‌ شده در این نشست پرداختند؛ رویکردی که به‌نظر می‌رسد دلیلی جز عصبانیت از رویه انقلابی همشهری در دفاع بی‌لکنت از اهداف و ارزش‌های جمهوری‌اسلامی طی سال‌های اخیر ندارد.

بر این اساس هم بود که با وجود اینکه براساس نتایج گزارش حسابرسی مالی مؤسسه در سال ۱۴۰۲، عملکرد همشهری «مثبت» و «قابل‌قبول» ارزیابی شده‌است، اما برخی شبهه‌های مطرح‌شده از سوی بعضی اعضا، که البته با شفاف‌سازی مدیرعامل مؤسسه نیز همراه شد، مورد توجه رسانه‌های معاند قرار گرفت و کوشیدند با نادیده‌انگاشتن واقعیت‌ها و شفاف‌سازی‌های مطرح‌شده به گمان خود از همشهری به‌دلیل مواضع انقلابی‌اش انتقام بگیرند. اصل ماجرای نشست بررسی گزارش حسابرسی همشهری در سال ۱۴۰۲ اما چیز دیگری بود که در ادامه به بخش‌هایی از آن اشاره می‌شود.

شبهه‌هایی که مطرح شد

بررسی بازتاب‌ رسانه‌ای مباحث مطرح‌شده در نشست روز سه‌شنبه شورای‌شهر تهران نشان می‌دهد که ادعاهای غیرمستند مطرح‌شده ازسوی نرجس سلیمانی با استقبال ویژه‌ای براندازان و رسانه‌های معاند مواجه شد و تلاش کردند با آب‌وتاب‌دادن به این ادعاها که با پاسخ مستند و شفاف مدیرعامل همشهری نیز مواجه شد، از این نمد کلاهی برای خود دست‌وپا کنند.

ادعاها

۱

- تخلف فروش ۲ فقره ملک در منطقه لواسان تهران به قیمت نازل ۳ میلیارد تومان

- اصل ماجرا: فروش این ملک مربوط به دوره گذشته مدیریت شهری است؛ اما به‌دلیل مشکلات حقوقی، باقیمانده پول آن در سال ۱۴۰۲ به حساب مؤسسه همشهری واریز شد و به‌اشتباه در گزارش حسابرسی ۱۴۰۲ گنجانده شده‌است.

۲

- زیرسؤال‌بردن ادامه فعالیت همشهری با ادعای «ماده ۱۴۱» شدن مؤسسه و زیان‌ده‌بودن آن

- اصل ماجرا: با وجود اینکه زیان‌های انباشته همشهری در دهه ۹۰ دلیل ماده ۱۴۱ شدن همشهری است، اما گزارش حسابرسی ۱۴۰۲ از رشد ۵۴ درصدی «درآمد عملیاتی» و رشد ۴۳۸ درصدی «سود شرکت» حکایت دارد.

۳

- زیرسؤال‌بردن به‌کارگیری ۳۰ نیروی جدید در یک سال

- اصل ماجرا: در دوره جاری تعداد کارکنان شرکت همشهری در حدود ۳۰۰ نفر کاهش یافته‌است؛ اقدامی که بدون حاشیه و تنش و براساس توافق دوجانبه انجام شده‌است. در چنین شرایطی جذب حدود ۳۰ نفر صرفا براساس نیازهای مؤسسه به‌ویژه در راستای ارتقای کارآمدی و کیفی‌سازی هرچه بیشتر فعالیت‌ها انجام شده‌است. این در حالی است که در دوره گذشته شاهد قطع همکاری با تعدادی از نیروها حتی بدون اطلاع‌رسانی بوده‌ایم.

سایر شبهه‌ها

- مهدی اقراریان: ۵۰ درصد روزنامه برگشت می‌خورد.

- پاسخ: براساس گزارش حسابرسی سال ۱۴۰۲، فروش روزنامه از ۱۹.۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۲۵.۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده‌است؛ آن‌هم بدون تغییر قیمت.

- جعفر تشکری‌هاشمی: همشهری با وجود تصویب شورا، در حال انجام تبلیغات شهری است.

- پاسخ: در چارچوب قانون مصوب شورای‌شهر، با توجه به سوابق طولانی همشهری در حوزه تبلیغات شهری، با موافقت مسئولان مربوط، تبلیغات مترو به همشهری سپرده شده‌است که حقوق مالکیت مترو و سهم سازمان زیباسازی نیز پرداخت می‌شود.

- ناصر امانی: املاک همشهری در همدان، خرم‌آباد و شیراز به فروش رفته‌است.

- پاسخ: برخلاف رویه دوره گذشته، فروش این املاک با هدف پرداخت حقوق کارکنان انجام نشده؛ بلکه در چارچوب مولدسازی املاک بدون‌استفاده و خرید دستگاه‌های چاپ دیجیتال بوده‌ که به راه‌اندازی «چاپخانه ۳۶۰ درجه» همشهری منجر شده‌است.

- مهدی اقراریان: همشهری پول پوسترهایی را که برای زاکانی در رقابت‌های انتخاباتی چاپ کرده، دریافت کرده‌است؟

- پاسخ: چاپخانه همشهری علاوه بر زاکانی، برای تعداد دیگری از کاندیداها، ازجمله پزشکیان و جلیلی هم پوستر چاپ کرده و پول آنها را نیز به‌صورت کامل دریافت کرده‌است.

گوشه‌ای از عملکرد همشهری

- فعالیت ۲۴ ساعته چاپخانه شرکت همشهری برخلاف دوره گذشته و تجهیز تکنولوژیک آن

- صعودی‌شدن روند درآمدهای تبلیغات چاپی همشهری پس از حدود یک دهه (از ۲۱.۶ میلیارد تومان در ۱۴۰۱ به ۲۵.۷ میلیارد تومان در ۱۴۰۲ رسیده‌است؛ آن‌هم بدون تغییر نرخ).

- افزایش درآمد تبلیغات تجاری از ۱۱۶ میلیارد تومان در ۱۴۰۱ به ۱۴۳ میلیارد تومان در ۱۴۰۲

- رشد درآمدزایی از تبلیغات تجاری به‌دلیل تغییر رویکردها و ورود به بازارهای جدید

- راه‌اندازی وی‌اودی و تلویزیون همشهری تا پایان سال‌جاری

- سودده شدن همشهری در سال ۱۴۰۳ پس از نیم‌دهه

- طی‌شدن مقدمات ورود به بورس به‌عنوان نخستین رسانه کشور

- افزایش درآمد فروش همشهری از ۱۹.۴ میلیارد تومان در ۱۴۰۱ به ۲۵.۶ میلیارد تومان در ۱۴۰۲

- رشد تیراژ روزنامه همشهری در ۱۴۰۲

- احیای مجلات همشهری و افزایش درآمدزایی آنها از ۳.۵ میلیارد تومان در ۱۴۰۱ به ۴.۵ میلیارد تومان در ۱۴۰۲

- رشد قابل‌توجه بخش فضای‌مجازی در مؤسسه همشهری

ذوق‌زدگی ضدانقلاب

ادعاهای غیرمستند مطرح‌شده علیه همشهری به‌ویژه ازسوی نرجس سلیمانی با استقبال رسانه‌های برانداز مواجه شد؛ رسانه‌هایی که بیش از هر چیز به‌دنبال تسویه‌حساب با یک رسانه انقلابی هستند. در ادامه به برخی نمونه‌های چنین رویکردی اشاره می‌شود.

- بی‌بی‌سی فارسی: این رسانه معاند وابسته به دولت انگلیس با اشاره به ادعاهای نرجس سلیمانی درباره فروش زیرقیمت ۲ ملک همشهری در لواسان، اگرچه به پاسخ مدیرعامل همشهری نیز اشاره کرد، اما با ربط‌ دادن ماجرا به موضوع مصوبه مولدسازی اموال دولت، از «مصونیت قضایی» در این زمینه سخن به میان آورد.

- ایران‌اینترنشنال: ایران‌اینترنشنال نیز ازجمله رسانه‌های ضدانقلاب بود که ادعاهای نرجس سلیمانی در نشست روز سه‌شنبه شورای‌شهر تهران درباره «فروش ۲ ملک در لواسان به قیمت ۳ میلیارد تومان» را مورد توجه قرار داد و به پاسخ‌های ارائه‌شده ازسوی مدیرعامل همشهری هیچ اشاره‌ای نکرد.

- ادعاهای نرجس سلیمانی درباره مؤسسه همشهری در شبکه اجتماعی ایکس هم بازتاب گسترده‌ای داشت و برخی بدون توجه به گزارش حسابرسی مالی همشهری در سال ۱۴۰۲ و همچنین شفاف‌سازی‌های مدیرعامل همشهری، با استناد به صحبت‌های نرجس سلیمانی موضوع «فروش ۲ ملک لواسان با قیمت نازل» و همچنین «زیان‌ده‌بودن همشهری» را مورد توجه ویژه قرار دادند.

منبع: روزنامه همشهری