برخی فضاسازی‌های اخیر درباره برخورد بی‌تبعیض دستگاه قضایی با برهم‌زنندگان امنیت روانی جامعه در شرایطی انجام می‌شود که مقام‌های ارشد دستگاه قضایی طی ماه‌های اخیر بارها به افرادی که با انتشار مطالب کذب و غیرمستند، به تشویش اذهان عمومی می‌پردازند، هشدار داده‌اند.

دادگاه

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: وحید اشتری، صبا آذرپیک، یاشار سلطانی، محسن برهانی و... ازجمله افرادی بوده‌اند که طی هفته‌های اخیر در راستای کلان‌راهبرد «تامین امنیت روانی جامعه» با مجازات قانونی مواجه شده‌اند.

اگرچه عده‌ای می‌کوشند فعالیت‌های این افراد را در چارچوب «عدالت‌خواهی» تعریف کنند و برخورد قوه قضاییه با آنان را «برخورد سیاسی» جلوه دهند، اما واقعیت این است که بررسی عملکرد این افراد در فضای رسانه‌ای نشان‌دهنده انتشار مطالب غیرمستندی است که بیش از هر چیز، آسیب‌های سنگینی به امنیت روانی جامعه وارد کرده‌است.

این درحالی است که مسئولان ارشد دستگاه قضایی بارها بر «خط قرمز» بودن امنیت روانی جامعه تصریح کرده‌اند که قاطعانه با متخلفان برخورد خواهند کرد. ازسوی دیگر رهبرمعظم انقلاب نیز به کرات بر ضرورت تامین امنیت روانی جامعه تأکید کرده‌اند.

لزوم احیای حقوق عامه

رهبرمعظم‌انقلاب در ۶ تیرماه ۱۴۰۲ در بیاناتی در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضاییه امنیت‌روانی جامعه را از مصادیق «حقوق‌عامه» دانستند و بر ضرورت احیای حقوق عامه از سوی دستگاه قضایی در این حوزه مهم تأکید کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آن دیدار «امنیت روانی جامعه» را ازجمله مثال‌های «حقوق عامه» عنوان کردند و گفتند: «اینکه عده‌ای آنجا بنشینند و با استفاده از فضای‌مجازی یا غیرمجازی مدام روی اعصاب مردم راه بروند و امنیت ذهنی مردم را به هم بزنند، مردم را بترسانند و مانند اینها، خب، این خلاف مقتضای احیای حقوق عامه است و قوه‌ قضاییه باید وارد شود. البته اطلاع دارم بعضی اوقات و در بعضی از موارد دادستانی‌ها وارد شده‌اند و کارهایی هم انجام داده‌اند؛ لکن باید با برنامه‌ریزی و با انضباط این کار انجام گیرد».

مصادیق تضییع حقوق عامه

اقدام قابل تقدیر دستگاه قضایی در برخورد با مخلان امنیت روانی در شرایطی است که افرادی که طی روزهای اخیر برای اجرای احکام قانونی خود روانه زندان شده‌اند، سوابق متعددی در انتشار اخبار غیرمستند داشته‌اند و بارها با موج‌سازی‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی زمینه برهم‌خوردن امنیت روانی جامعه را فراهم کرده‌اند که در ادامه به برخی موارد آن اشاره می‌شود.

وحید اشتری

۱

دروغ: انتشار تصاویر سامانه هواپیمایی معراج درباره میزان بار خانواده قالیباف در سفر به ترکیه

واقعیت ماجرا: روابط‌عمومی شرکت هوایی معراج ضمن رد برخی شایعات دروغ درباره وزن بار همراه دختر محمدباقر قالیباف، در اطلاعیه ضمن انتشار تصاویر سیستم پذیرش مسافر در فرودگاه استانبول بر پیگیری قضایی این شایعات تأکید کرد.

۲

دروغ: وحید اشتری گفت در حکمی که برایش صادر کرده‌اند، یکی از اتهام‌ها «توهین به تیتر یک سایت رهبری است» بوده‌است.

واقعیت ماجرا: مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در توییتی نوشت این دفتر هیچ شکایت یا حتی ادعایی درباره آنچه این روزها متوجه یک فعال رسانه‌ای شده، نداشته و ندارد.

۳

دروغ: صدور کیفرخواست برای وحید اشتری در ماجرای سیلی خوردن سرباز راهور

واقعیت ماجرا: براساس اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه در نخستین روز تیرماه ۱۴۰۳، این موضوع صحت نداشته و اشتری در مرجع قضایی دفاعی درباره «اعلام خبر دروغ» نداشته‌است.

۴

دروغ: ادعای فروش یکی از بزرگ‌ترین موقوفات چند صد هکتاری استان قزوین «تقریبا به‌صورت رایگان» به عروس رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه

واقعیت ماجرا: روابط‌عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه به‌دنبال ادعای مطرح‌شده ازسوی وحید اشتری، در ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲ با ارائه توضیحات فنی و کارشناسی، ادعاهای مطرح شده ازسوی او را تکذیب کرد.

۵

دروغ: وحید اشتری اعلام کرد یکی از دلایل محکومیتش، افشاگری درباره خیریه حجت‌الاسلام حسین طائب، رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه بوده‌است.

واقعیت ماجرا: براساس بررسی‌های انجام شده، گفته می‌شود اشتری سندی برای تعلق داشتن این خیریه به حسین طائب ارائه نکرده‌است.

۶

دروغ: محمدباقر قالیباف به تعدادی از نمایندگان مجلس دهم بابت رأی به عدم‌تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رشوه داده‌است.

واقعیت ماجرا: براساس رسیدگی‌های قضایی انجام شده دراین زمینه با شکایت قالیباف، مشخص شد ادعاهای مطرح‌شده دروغ بوده‌است.

یاشار سلطانی

۱

دروغ: در تیرماه ۱۳۹۵ یاشار سلطانی ادعا کرد شهرداری تهران پارک جنگلی لویزان را برای عروسی دختر محمدباقر قالیباف قرق کرده‌است.

واقعیت ماجرا: شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای این شایعه را از اساس کذب دانست و آن را در ادامه تخریب‌های غیراخلاقی شهردار تهران ارزیابی کرد.

۲

دروغ: محمدباقر قالیباف به تعدادی از نمایندگان مجلس دهم بابت رأی به عدم‌تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رشوه داده ‌است.

واقعیت ماجرا: با قطعی شدن حکم دادگاه رسیدگی به ادعاهای سلطانی، دروغ بودن این ادعا ثابت شد.

۳

دروغ: یاشار سلطانی، با انتشار مطلبی در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، از توزیع بیش از ۴۷ هزار تن روغن آلوده و مسموم و تاریخ گذشته خبر داد.

واقعیت ماجرا: عارف اکبری، دادستان مرکز استان هرمزگان ادعای این فعال رسانه‌ای مبنی بر ترخیص ۴۷ هزار تن روغن آلوده از بندر شهیدرجایی را تکذیب کرد.

۴

دروغ: حکم تخریب ۲ طبقه غیرقانونی ویلای فردی به نام میرمحمد علی در لواسان اجرا نشده‌است.

واقعیت ماجرا: با توجه به پیگیری‌های انجام شده، در آبان‌ماه ۱۳۹۹ اعلام شد براساس حکم صادره هر دو طبقه این ویلا تخریب و حکم قضایی در این‌باره کاملا اجرا شده‌است.

۵

دروغ: شهرداری تهران برای خرید اتوبوس با یک شرکت ساختمان‌سازی چینی قرارداد منعقد کرده‌است.

واقعیت ماجرا: طرف قرارداد شهرداری تهران، یک هلدینگ بزرگ چینی است که شرکت‌های زیرمجموعه زیادی در حوزه‌های مختلف، از جمله ساختمانی دارد. در واقع این شرکت نقش «تامین‌کننده منابع مالی» را دارد.

محسن برهانی

دروغ: علی بهادری‌جهرمی (سخنگوی دولت) و برادر او بدون زحمت و بدون دادن آزمون دکتری، مدرک گرفته‌اند و عضو هیأت‌علمی دانشگاه تربیت‌مدرس شده‌اند.

واقعیت ماجرا: ادعای محسن برهانی درحالی بود که مشخص شد علی بهادری‌جهرمی در آزمون دکتری دانشگاه تهران بدون هیچ سهمیه‌ای و با رتبه تک‌رقمی پذیرفته شده و با طی فرآیند قانونی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس شده است. محمد بهادری‌جهرمی نیز از طریق کنکور بدون سهمیه و با رتبه یک وارد دانشگاه تهران شده‌است.

صبا آذرپیک

دروغ: صبا آذرپیک در دی‌ماه ۱۴۰۲ در انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی دروغ‌هایی را درباره پرونده رشوه‌ای مطرح کرد که در آن نام محسن دهنوی، نماینده مجلس یازدهم مطرح شد.

واقعیت ماجرا: با شکایت دهنوی، پرونده‌ای در دادسرا علیه آذرپیک تشکیل و پس از بررسی‌های انجام شده، جرم نشر اکاذیب و افترا ازسوی آذرپیک احراز و منجر به محکومیت او شد.

کد خبر 865966
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    6 0
    چه عجب گاهی فکر می‌کنیم قوه قضائیه نداریم یا خودش را به خواب زده به امید روزی که به تخلف مسئولین و دولت مردان هم رسیدگی بشه
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    8 1
    یعنی همه دروغ می گن و شماراست میگین خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      1 2
      نه فقط تو خوبی
  • محمد IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 0
    عجب
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 0
    در انتخابات گذشته هم دروغ زیاد گفته شد لطفا رسیدگی بفرمایید
  • محمد IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    2 0
    آیا تحقیق انجام شده‌است یا مثلا در مورد قرق پارک صرفا به جوابیه شهرداری بسنده شده است