یکی از رویکردهای مدیریت شهری ششم توسعه بازارهای میوه‌وتره‌بار و کاهش هزینه‌های شهروندان در تامین موادغذایی است. به‌نظر می‌رسد این مهم محقق شده است؛ چون به‌تازگی خبری مبنی بر اختلاف حتی ۵۰درصدی در قیمت برخی محصولات بین سازمان میادین میوه‌وتره‌بار و مغازه‌ها منتشر شده است.

همشهری - پریسا نوری، محمد سرابی: شهردار تهران در آخرین قرار خدمت از حذف دلالان و خرید مستقیم محصولات کشاورزی خبر داد. براساس آمار بانک مرکزی هم در سال۱۴۰۲ با تخفیف در قیمت محصولات قابل عرضه در «سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده‌های کشاورزی» شهرداری تهران، نزدیک به ۱۰همت در جیب شهروندان تهرانی ذخیره شده است. همه این گفته‌ها بهانه‌ای شد تا برای بررسی موضوع به میدان میوه‌وتره‌بار خیابان میرداماد برویم و همزمان قیمت محصولات را از نزدیک‌ترین میوه‌فروشی به آنجا نیز پیگیر شویم.

تفاوت‌های بالا

سمت جنوب بازار میوه و تره‌بار بعد از پله‌ها، انواع میوه‌ها و در بخش شمالی محصولات لبنیاتی عرضه می‌شود. تغییر فصل باعث شده است که حجم و کیفیت بعضی از محصولات مانند گوجه‌فرنگی دچار تغییر شود. لیلا افشاری، ساکن خیابان شمس‌تبریزی حین خرید می‌گوید: بار گوجه‌فرنگی این فصل کیفیت ندارد؛ برای همین فرقی ندارد از میوه‌فروشی باشد یا نه. فقط تفاوت در قیمت است؛ چون در میوه‌فروشی‌ها ۴۸تومان و اینجا ۳۳تومان است. این میان ایمان گنجی، ساکن میدان مادر وارد گفت‌وگو می‌شود و می‌گوید: قیمت گوجه در میوه‌فروشی‌ها که تا ۷۰هزار تومان هم بالا رفته؛ تفاوت‌ قیمت‌ها در تره‌بار و مغازه کاملا واضح است.

تفاوت قیمت‌ محسوس

در هر گوشه‌ای از میدان میرداماد عده‌ای مشغول خرید هستند. محمد افشار، ساکن خیابان آقازاده با دیدن قیمت ۳۳هزار تومانی خیار می‌گوید: چند روز پیش در باقرشهر قیمت خیار هر کیلو ۵۰هزار تومان بود، اما الان اینجا خیلی ‌ ارزان و پایین‌تر است. میادین میوه و تره‌بار واقعا کمک‌حال مردم هستند. بین این گپ‌وگفت‌ها، محمدحسین رهبری، ساکن خیابان ظفر وارد بحث می‌شود و اینطور ادامه می‌دهد: تفاوت قیمت‌ بین بازار تره‌بار و میوه‌فروشی‌ها در هر قلم جنس محسوس است و به جرأت می‌توان گفت که همیشه در بیشتر اقلام قیمت کالاهای‌میادین حداقل ۱۵ تا ۲۰درصد از مغازه‌ها کمتر است.

قیمت‌های نجومی در مغازه‌ها

با خروج از میدان میوه و تره‌بار سمت مغازه میوه‌فروشی در خیابان ظفر می‌رویم. تفاوت‌ها کاملا مشهود و ملموس است. محمدرضا بهرامی، ساکن خیابان دولتشاد، می‌گوید: کیفیت میوه‌ و تره‌بار در میادین به نسبت مغازه‌های میوه‌فروشی‌ بسیار تفاوت دارد و بعضا قیمت‌ها هم در مغازه‌ها نجومی است؛ اما قیمت‌ها و امکانات دیگر باعث مراجعه شهروندان به چنین مراکزی می‌شود. اگر در همه میادین میوه و تره‌بار پارکینگ هم درنظر گرفته شود، استقبال از آنها بیشتر می‌شود. واقعیتی ‌ که درستی آن با ورود به مغازه‌ای در ۲۰۰متری میدان تره‌بار مشاهده می‌شود؛ مثلا درحالی‌که انار در بازار میوه‌وتره‌بار کیلویی ۳۲هزار تومان عرضه می‌شود، مغازه‌های اطراف این میوه را کیلویی ‌ ۵۸تا ۱۱۰هزار تومان می‌فروشند یا سیب قرمز در تره‌بار کیلویی ۲۹هزار تومان و در مغازه‌ها بین ۵۸تا ۹۵هزار تومان است.

نظارت روزانه بر قیمت‌ها

نظارت بر کیفیت اقلام میادین میوه‌وتره‌بار به‌صورت روزانه از سوی مدیر میدان انجام می‌شود. در قراردادهای غرفه‌داران با شهرداری، کیفیت محصولات مشخص می‌شود و اگر درجه‌بندی و کیفیت میوه‌های عرضه شده در غرفه از سطح مشخصی کمتر باشد، مدیر میدان می‌تواند جریمه‌هایی را برای غرفه‌ها تعیین کند و درصورت تکرار تخلف براساس موارد مشخص‌شده در قرار داد با بهره‌بردار برخورد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علت تعطیلی غرفه‌های میوه و تره بار چیست؟

سفره‌های مردم رنگین شده است

مهدی بختیاری‌زاده، مدیرعامل سازمان مدیریت بازارهای میوه‌وتره‌بار: براساس گزارش بانک مرکزی در سال۱۴۰۲ میزان تخفیفی که روی محصولات قابل عرضه در میادین و بازارهای شهر تهران به شهروندان داده شده، نزدیک به ۱۰همت بوده است ... به‌عبارتی با این روند، قدرت خرید مردم بالا رفته و سفره‌هایشان رنگین‌تر شده است. همچنین در ۶ماهه نخست امسال ۶ هزارو۹۰۰ میلیارد تومان در جیب مردم ذخیره شده است که معادل ۶.۹همت است که امیدواریم تا پایان سال این رقم به بیش از ۱۵همت برسد.

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها