همشهری آنلاین - لیلا شریف: سلبریتیها چه میپوشند؟ چه میگویند؟ و چطور فکر میکنند؟، این سوالها تا همین چند سال پیش برای بسیاری از مردم مهم بود و هواداری از این چهرهها به زندگی مردم منگنه شده بود اما کم کم با حضور اینفلوئنسرها (افراد معروف شده به وسیله شبکههای اجتماعی) این سلبریتیها بودند که از خاطره افراد کمرنگ شدند.
موضوعی که پایش به پژوهشهای رسمی هم باز شده است و بر خلاف تصور عمومی باید قبول کنیم که دیگر سلبریتیها مانند گذشته نقشی در تصمیمگیری مردم ندارند و حتی در یک سری موضوعات مانند تبلیغ کالا، اخبار و بحران مورد مورد اعتماد نیستند.
افکارسنجی ملت که یکی از زیرمجموعههای مرکز پژوهشهای مجلس است، در مردادماه سال ۱۴۰۳ این موضوع را مورد بررسی قرار داد و مشخص شد که ۲۴ درصد مردم به سلبریتیها(در این پژوهش منظور شخصیتهای مشهوری مانند برخی از ورزشکاران،بازیگران،خوانندهها،سیاستمداران و...) اصلا اعتماد ندارند.
جزئیاتی مهم از پژوهش
جامعه آماری پیمایش، همه افراد ۱۵ سال و بیشتر در کل کشور بودهاند. در این پیمایش تعداد ۱۲۰۰ پرسشنامه به روش تلفنی از این جامعه آماری گردآوری شده است. هدف از اجرای این پیمایش، سنجش دیدگاه مردم در باره فرهنگ سلبریتی و هواداری در جامعه ایران است.
۱-جامعه آمار: همه افراد ۱۵ سال و بیشتر در کل کشور
۲-زمان گردآوری: ۱۰ تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
۳-شیوه گردآوری: مصاحبه تلفنی
۴-جنسیت: ۵۰.۵ درصد پاسخگویان مرد / ۴۹.۵ درصد زن
۵-مدرک تحصیلی: ۳۶.۳ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی / ۵۸.۸ درصد دارای تحصیلات غیردانشگاهی / ۴.۳ درصد بیسواد
۶-بازه سنی: ۳۷.۶ درصد ۱۵ تا ۳۵ سال(جوان) / ۵۱.۹ درصد بین ۳۶ تا ۶۰ سال(میانسال) / ۹.۸ درصد در بازه سنی بیش از ۶۰ سال(سالمند)