تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۵

همشهری آنلاین: خرید قطعات برای خطوط فعال مترو تهران متوقف شده و حتی قطعات یدکی که پیش از این خریداری شده بود نیز به دلیل عدم پرداخت بدهی‌های بانکی در گمرک مانده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه، با تشریح دلایل خالی شدن انبار قطعات یدکی مترو تهران، ضمن بیان این خبر، از نمایندگان مجلس خواست یک‌بار و برای همیشه تکلیف مردم تهران با دولت را در مورد یارانه بلیت مترو مشخص کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز که در نیمه سال 88 قرار داریم دولت حتی یک ریال از سهم خود در یارانه متروی تهران را نیز پرداخت نکرده گفت: دولت در با احتساب بدهکاری سال گذشته و بدهی امسال تا پایان شهریور 37 میلیارد تومان بابت یارانه بلیت متروی تهران بدهکار است و این عدد کمی برای تامین قطعات یدکی مترو نیست.

ربیعی اضافه کرد: مجلس یکبار برای همیشه این موضوع را روشن کند که آیا دولت در پرداخت یارنه بلیت مترو تهران سهم دارد یا خیر؟ و اینکه آیا پرداخت یارانه بلیت مترو تماما" بر عهده شهرداری و مردم تهران است یا دولت هم در این میان باید سهم داشته باشد؟

وی تصریح کرد: اگر مجلس قبول دارد که دولت باید در تامین هزینه‌‌های مترو تهران سهم داشته باشد از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنیم این سهم را در بودجه‌ سالانه با ردیف مشخص منظور کنند و در این صورت دیگر لازم نیست که هر ساله به طور مکرر با دولت چانه بزنیم و در نهایت هم حق مردم را نتوانیم دریافت کنیم.

ربیعی افزود: اگر ردیفی برای یارانه مترو با ذکر نام تهران در بودجه سالانه مشخص شود هم تکلیف ما به عنوان بهره‌بردار و هم تکلیف شهرداری و دولت مشخص می‌شود و همه می‌دانند که باید چه توقعی از هم داشته باشند.

وی در تشریح اتفاقاتی که سبب شد انبارهای مترو تهران از قطعات یدکی خالی شود توضیح داد: هزینه جابجایی هر مسافر در مترو تهران شامل تعمیر و نگهداری قطارها، هزینه‌های آب و برق، تولید قطعات یدکی، پرداخت دستمزد پرسنل و پرداختیها به پیمانکاران می‌شود.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: در سال 88 بر اساس برآوردهایی که کارشناسان هم آن را تایید کرده‌اند هزینه جابجایی هر مسافر از طریق مترو 398 تومان است، در صورتی که درآمد متوسط امسال از هر مسافر مترو تنها 100 تومان است و به این ترتیب باید به ازای هر مسافر 300 تومان یارانه به مترو تهران پرداخت شود.

منبع درآمدی مترو محل فروش بلیت است که با مصوبه شورای شهر و تایید فرمانداری تعیین می‌شود.

برچسب‌ها