تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸

۲۶ آذرماه در تقویم ملی کشورمان به نام رانندگان سند خورده و ثبت و ضبط شده است، به همین دلیل ساختمان پلیس راهور تهران بزرگ روز گذشته، میزبان جمعی از رانندگان حرفه‌ای پایتخت بود که در بخش‌های مختلف از حمل‌ونقل عمومی تا خدمات و ایمنی فعالیت می‌کنند و هر روز برای ساعت‌های طولانی پشت فرمان می‌نشینند.

همشهری آنلاین - مهدی اسماعیل پور: این برنامه مشترک توسط شهرداری تهران و پلیس راهور تهران برگزار و در آن از ۵۷ راننده حرفه‌ای برتر و منتخب شهر تهران قدردانی شد.

سفیران ترافیک

دقایقی تا شروع برنامه مانده اما از مدیران شهری تا انتظامی و رانندگان در سالن حضور دارند. رانندگان شرکت‌ها و سازمان‌ها اغلب منظم و با لباس‌های فرم و هماهنگ در مراسم حاضر شده‌اند. مثل همیشه برنامه با سخنرانی نفرات مختلف آغاز می‌شود. سرهنگ احسان مؤمنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ تأکید می‌کند که رانندگان منتخب سفیران ترافیک هستند تا همکاران خودشان را به رعایت بیشتر قوانین تشویق و ترغیب کنند.

رانندگانی قانونمدار و منظم
ادامه مراسم به اهدای جوایز می‌رسد و رانندگان برتر هر شرکت و سازمان روی صحنه حاضر می‌شوند. مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران می‌گوید: رانندگان شرکت واحد، قانونمدار و اهل رعایت نظم و انضباط هستند. قدردان تک‌تک رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی هستیم که شبانه‌روز در گرما و سرما حضور فعال دارند و روزهایی که شهر به دلایل مختلف ازجمله آلودگی هوا تعطیل است، به مردم و هموطنان خودشان خدمت می‌کنند. این افراد با صبر و حوصله و اخلاق خوب نقش بسیار مهم و پررنگی در حمل‌ونقل شهر تهران ایفا می‌کنند که جای تقدیر دارد.

رانندگان متخلف هستند

سردار سیدابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ:حدود ۱۰ میلیون خودرو و موتورسیکلت شامل ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو و ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت پلاک شده و روزانه در شهر تهران تردد می‌کند که اغلب آنها قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنند. بخش کوچکی از خودروها، یعنی شاید حدود ۵ درصد متخلف هستند، اما همین ۵ درصد دیگران را به زحمت می‌اندازند. به‌عنوان مثال خودرویی که توقف دوبله و مورب دارد و سد معبر می‌کند، برای هزاران خودرو در مسیرش مزاحمت ایجاد می‌کند. یعنی یک نفر تخلف می‌کند، اما هزاران نفر دچار مشکل می‌شوند. امیدواریم همین تعداد اندکی که با تخلف باعث ایجاد زحمت برای دیگران می‌شوند به مرور به جمع رانندگان قانونمند بپیوندند.

برگزیده‌ها چه می‌گویند؟

راننده خوب یعنی خوش‌اخلاق و مردمدار

پرویز بیگدلی، راننده تاکسی: در شغل ما مردمداری و توجه به قوانین مهم است. برای همین به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام می‌گذارم. برای سوار و پیاده کردن مسافران در جای مناسب توقف می‌کنم تا برای دیگران ایجاد مزاحمت نکنم و سد معبر نشود. به ظاهر ماشین و تمیزی داخل تاکسی اهمیت می‌دهم. برخورد خوبی با مسافران دارم و از مردم کرایه اضافه نمی‌گیرم.


راننده باید قانونمند باشد

جعفربرقی، راننده اتوبوس:
راننده اتوبوس باید قانونمند باشد؛ یعنی در زمان خودش حرکت کند و به موقع در ایستگاه حاضر شود. سوار و پیاده کردن مسافران و داشتن برخورد خوب با مردم و امانتدار بودن و تحویل دادن کیف یا موبایل مسافران که جا می‌ماند هم از دیگر خصوصیات و ویژگی‌های یک راننده خوب اتوبوس است.

لزوم بستن کمربند و رعایت قوانین

فاطمه محمدخانی، راننده تاکسی اینترنتی:
در رانندگی تمام قوانین و الزامات را رعایت می‌کنم؛ چه الزاماتی که یک راننده باید رعایت کند ازجمله بستن کمربند ایمنی و رعایت قوانین راهنمایی و چه الزاماتی که یک راننده تاکسی اینترنتی باید در قبال مسافران داشته باشد. در شغل ما رعایت ادب و نزاکت و داشتن برخورد مناسب با مسافران بسیار مهم است.

سریع برای نجات جان و مال مردم

علیرضا قره‌گوزلو، راننده خودروی آتش‌نشانی:
رانندگی با خودروی آتش‌نشانی به‌عنوان یک خودروی امدادی متفاوت است و برای نجات جان و مال مردم باید در سریع‌ترین زمان ممکن خودمان را به محل حادثه برسانیم. با وجود این تلاش می‌کنم تا به شکلی رانندگی نکنم که مزاحمتی برای دیگر خودروها ایجاد شود. رانندگان خودروها نیز اغلب همکاری خوبی با ما دارند.

قانونمداری برای موتور و ماشین فرقی ندارد

سیدمهدی معروفی‌زاده، پیک موتوری:
یک موتورسوار هم مانند رانندگان دیگر وسایل نقلیه باید تمام قوانین را رعایت کند. همیشه کلاه ایمنی می‌گذارم، چراغ قرمز را رد نمی‌کنم و راه یکطرفه و خلاف جهت نمی‌روم. البته بخش زیادی از این موضوع برای حفظ جان و مراقبت‌کردن از خودم بوده، چون بارها دیده‌ام که یک لحظه غفلت به قیمت یک عمر پشیمانی تمام ‌شده است.

سد معبر نکنیم

کاظم رجبی، راننده سازمان مدیریت پسماند:
باتوجه به اینکه راننده خودروی سنگین هستم، مراقب خودروهای سواری و موتورسواران هستم و رعایت آنها را می‌کنم. حجم خودرو زیاد است و نمی‌توانیم با سرعت بالا حرکت کنیم، به جای سبقت بی‌جا گرفتن یا تردد از خط وسط، در مسیرهای حاشیه‌ای تردد می‌کنم تا مانع تردد دیگر وسایل نقلیه نشوم و ترافیک ایجاد نشود.

ملاک انتخاب رانندگان برتر چه بود؟

ملاک اولیه برای انتخاب رانندگان ازسوی شرکت‌ها ازجمله داشتن اخلاق خوب و رفتار حرفه‌ای، وضعیت ظاهری خودرو، رعایت قوانین و مقررات و... بود.

در مرحله نهایی پلیس راهور با بررسی وضعیت رانندگان معرفی شده در یک سال اخیر در زمینه تخلفات رانندگی به‌ویژه تخلفات حادثه‌ساز، نمره منفی، داشتن شکایت، تصادف و... از هر شرکت
۳ یا ۴ نفر به‌عنوان نفرات نهایی انتخاب شدند.

منبع: روزنامه همشهری