همشهری آنلاین: دیدارهای هفته هفتم تغییراتی جزیی را در جدول این رقابت‌ها ایجاد کردند.

هامبورگ صدرنشینی خود را حفظ کرد و با شکست بایرن مونیخ این تیم را از گردونه مدعیان قهرمانی بیرون راند. صدرنشینان همچنان شانه‌به‌شانه پیش می‌روند.

رقابت‌های هفته هفتم بوندس‌لیگا روز شنبه (۴ مهر) نیز ادامه پیدا کردند. در پایان دیدارهای برگزار شده، لیگ دسته برتر آلمان شاهد دیدارهای پرگلی بود. در پرگل‌ترین دیدار، وولفسبورگ با نتیجه ۴ بر ۲ بر هانوفر غلبه کرد. هانوفر که در یک‌ سوم انتهایی جدول بود، برای گرگ‌ها نقش سکوی پرتابی را بازی کرد که این تیم از روی آن به جمع ۵ تیم مدعی قهرمانی پرید. شاگردان آرمین فِه با هنرنمایی اِدین دزکوی بوسنیایی موفق شدند امتیازات خود را به ۱۲ و جایگاه خود را به پنجمی جدول برسانند. مسیمویچ، گنتنر، هازبه و دزکو، به ترتیب گلهای وولفسبورگ را به ثمر رساندند که پاس گل‌های دوم و سوم را نیز دزکو داد. 

تیم فوتبال بایر لورکوزن، همانطور که انتظار می‌رفت، کلن را شکست داد. تک گل شیرین این دیدار، لورکوزنی‌ها را با ۱۷ امتیاز به صدر جدول بوندس‌لیگا رساند. این صدرنشینی اما تنها ۲ ساعت به طول انجامید، زیرا هامبورگی‌ها در بازی مقابل بایرن مونیخ با تک گل ملادن پتریچ، مهاجم کروات خود، به پیروزی رسیدند و از جایگاه تاکنونی خود دفاع کردند. پس از ۳ دیدار بدون پیروزی و ناکامی اخیر هامبورگ در جام حذفی در برابر تیم دسته سومی ِ اوسنابروک، این پیروزی می‌تواند تا اندازه‌ای روحیه شاگردان لابادیا را بهبود ببخشد.

مونیخ اکنون ۶ امتیاز با صدرنشین بوندس‌لیگا اختلاف دارد. شاگردان لوئیز فان‌گال پس از ۵ پیروزی پیاپی با این شکست باز هم باید از اول آغاز کنند. پیروزی در بازی یادشده می‌توانست تمرینی نهایی برای مونیخ پیش از دیدار چهارشنبه آینده این تیم باشد، دیداری که در آن بایرن مونیخ آلمان در برابر یونتوس تورین، پرافتخارترین تیم ایتالیا، در چارچوب چمپینزلیگ صف‌آرایی خواهد کرد. فان‌گال هلندی سعی کرد با به کارگیری سیستم ۱-۳-۳-۳ و بازی گرفتن از آرین روبن و فرانک ریبری از ابتدای بازی در کنار هم، میزبان خود را مغلوب کند اما هامبورگی‌ها رفته رفته خود را در زمین پیدا کردند و با استفاده از امتیاز میزبانی، پیروز میدان شدند. 

مسابقه تیم‌های اشتوتگارت و آینتراخت فرانکفورت، دیدار دیگری بود که روز شنبه برگزار شد. این دیدار نیز تا حدی آرایش جدول دسته برتر را در رده‌های میانی دگرگون کرد. آینتراخت که ششم بود، ناباورانه بازی را به حریف خود با نتیجه ۳ بر 0 واگذار کرد. اشتوتگارت که تا کنون در رده‌های پایانی جدول بود، اکنون پشت سر آینتراخت در رده دهم قرار دارد. 

در دیدار دیگر ظهر شنبه در چارچوب بوندس‌لیگا، تیم وردربرمن پیروزی قابل پیشبینی‌ای در برابر ماینتس کسب کرد. یک گل هونت و دو گل پیزارو، نتیجه را سه بر صفر به نفع برمن پایان داد. برمن اکنون در جدول بوندس‌لیگا چهارم است. 

دیدارهای بوندس‌لیگا در هفته هفتم در حالی ادامه یافت که نخستین دیدار این هفته، شامگاه جمعه (۳ مهر) میان تیم‌های بوخوم و نورنبرگ برگزار شد. در این دیدار نورنبرگ در پایان بازی با تک گل دیگو فرناندو کلیمویچ، مهاجم برزیلی‌تبار بوخوم در دقیقه هفتم، مغلوب میهمان خود شد تا نوار شکست‌های نورنبرگ در روزهای اخیر ادامه داشته باشد. پیروزی یک بر صفر بر نورنبرگ، جایگاه بوخوم را با چهار پله صعود، به مقام سیزدهم رساند. این نخستین بار پس از ۶ سال است که بوخوم نورنبرگ را در خانه شکست می‌دهد.

در نخستین دیدار روز یکشنبه (۵ مهر) تیم‌های بوروسیا مونشن‌گلادباخ و فرایبورگ به مصاف هم رفتند. دیداری که در آن فرایبورگ با ۳ گل از سد حریف خود گذشت. گل‌های فرایبورگ را ادریسوی کامرونی‌تبار در دقیقه ۵۴، یاسین عبدساکی مراکشی‌الاصل در دقیقه ۷۲ و یولیان شوستر در دقیقه ۸۰ به ثمر رساندند. ادریسو موفق‌ترین بازیکن بوندس‌لیگا در نبردهای دوبه‌دوست. وی همچنین با ۴ گل زده و ۳ پاس گل یکی از بهترین‌های این فصل بوندس‌لیگاست.

این دومین پیروزی فرایبورگ در فصل جاری است. این تیم هفته گذشته نیز با نتیجه ۴ بر 0، هرتای پایتخت‌نشین را در هم کوبید. این پرگ‌ترین پیروزی خارج از خانه فرایبورگی‌ها در تاریخ این باشگاه است. فرایبورگ با این پیروزی خود را به جایگاه دهم جدول رساند. این تیم در امتیاز با آینتراخت فرانکفورت برابر است و تنها به دلیل یک گل خورده بیشتر، یک پله پایین‌تر از فرانکفورتی‌ها قرار گرفته است.

تیم بوروسیا مونشن‌گلادباخ تا امروز ۲ پیروزی شیرین را در فصل جاری از دست داده است. در نخستین هفته این مسابقات، این تیم پیروزی ۳ بر 0 در برابر بوخوم را با نتیجه ۳ بر ۳ عوض کرد. دیدار هفته گذشته این تیم در برابر هوفن‌هایم نیز در ابتدا ۲ بر 0 به نفع گلادباخی‌ها بود که در نهایت با نتیجه ۴ بر ۲ به نفع حریف به پایان رسید. گلادباخ با ۱۵ گل دریافتی در فصل جاری، از این نظر رکورددار بوندس‌لیگاست.

آخرین رویارویی تیم‌های گلادباخ و فرایبورگ پیش از این بازی، دو سال پیش (فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸) در لیگ دسته دوم باشگاههای آلمان بود. این دو تیم با احتساب این بازی ۱۷ بار در دسته برتر باهم دیدار کرده‌اند که ۵ پیروزی سهم هر تیم بوده و ۷ بازی نیز مساوی تمام شده است.

تکرار تاریخ هم برای هوفن‌هایم و هم برای هرتا

دومین بازی این روز و آخرین بازی هفته هفتم بوندس‌لیگا را هوفن‌هایم مدعی قهرمانی و هرتا برلین برگزار کردند. هوفن‌هایم که در روزهای گذشته بازی‌های خود را با پیروزی پشت سر گذاشته بود، میهمان بحران‌زده و قعرنشین خود را با ۵ گل در هم شکست. آخرین شکست خانگی هوفن‌هایم ۵ ماه پیش و در مقابل تیم هرتا بوده است. دو تساوی (در برابر بایرن مونیخ و شالکه)، یک شکست (در برابر بایر لورکوزن) و چهار پیروزی (در برابر گلادباخ، بوخوم، هانوفر و هرتا)، دستاورد هوفن‌هایم تا پایان هفته هفتم رقابت‌های لیگ برتر آلمان بوده است. این تیم اکنون در رده سوم جدول قرار دارد.

باشگاه هوفن‌هایم در تاریخ اول ژوئیه ۱۸۹۹ تأسیس شده است. تیم فوتبال این باشگاه در فصل گذشته بوندسلیگا (۲۰۰۸-۲۰۰۹) شگفتی‌ساز شد و به مقام قهرمانی نیم‌فصل رسید. شاگردان رالف رانگنیک در این فصل نیز کم کم خود را پیدا می‌کنند. ۴ پیروزی پی‌درپی هوفن‌هایم در ۴ دیدار گذشته بوندس‌لیگا نشان می‌دهد که درخشش این تیم در فصل گذشته تصادفی نبوده است.

هرتا نیز به جز پیروزی یک بر صفر هفته اول در برابر هانوفر، تمام بازی‌های تاکنونی خود در این فصل را واگذار کرده است. این تیم در رده آخر جدول بوندس‌لیگا قرار دارد.

این نخستین بار در ۱۹ سال گذشته (فصل ۱۹۹۰-۱۹۹۱) است که پایتخت‌نشینان ۶ بازی پیاپی را با شکست به پایان می‌برند. این نتیجه می‌تواند عواقب منفی بسیاری برای لوسین فاوره، مربی سوئیسی تیم داشته باشد، هر چند که میشائل پرتس، مدیر ورزشی باشگاه هفته گذشته اعلام کرده بود که فاوره تنها کسی است که می‌تواند هرتا را از بحران خارج کند.

دویچه‌وله