گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: به‌دنبال انتشار خبر احتمال 6 ساله شدن دوره ابتدایی، معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش تصمیم‌گیری درباره تغییر ساختار دوره‌های آموزشی را منوط به تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش و مجلس با درنظر گرفتن صرفه و صلاح کشور دانست

به گفته محی‌الدین بهرام محمدیان، روشن شدن نتایج و دریافت نظرات کارشناسی صاحب‌نظران و قابل اجرا بودن آنها، به‌عهده شورای‌عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی  و مجلس شورای اسلامی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: در سند ملی آموزش و پرورش نظرات مختلفی مانند اینکه دوره ابتدایی 6 ساله، راهنمایی و دبیرستان هر کدام 3 ساله شود مطرح شده‌است. هر نظریه هم پشتوانه علمی دارد ولی هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده‌است.

وی تاکید کرد: همه اینها در حد پیشنهاد است که هنوز صحت و سقم آنها در میدان پژوهش به نتیجه منجر نشده‌است. به گفته محمدیان، هر‌گونه شتابزدگی و کم توجهی به جوانب گوناگون یک سیاست با توجه به گستره وسیع آموزش و پرورش و تاثیر ملی تصمیمات این دستگاه، نظام تعلیم و تربیت کشور را با آسیب روبه‌رو می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سلایق شخصی در مدیریت آموزشی و تربیتی نمی‌تواند مبنای تصمیم‌گیری‌های ملی باشد و هر گونه طرح و تصمیمی نیازمند پیوست پژوهشی و حداقل ضمائم و دیدگاه‌های کارشناسی در شرایط مختلف است.

پیش‌دبستانی جایگزین پیش‌دانشگاهی

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش اخیرا به ایسنا اعلام کرد که درصورت تصویب نهایی در نهادهای ذیربط، دوره ابتدایی کشور، 6 ساله و دوره پیش‌دبستانی، جایگزین پیش‌دانشگاهی می‌شود.

مهدی نوید‌ ادهم، در باره این طرح گفته که اسناد تحولی در وزارت آموزش و پرورش در دست بررسی، تدوین و تصویب است که اگر به تصویب برسد، لازم‌الاجرا خواهد بود. وی افزود: یکی از بحث‌های شاخص در این زمینه و پیشنهادهای قاطعی که در این راستا مطرح شده، این است که دوره «دبستان» و «دبیرستان»، هر دو 6 ساله شود و فرایند موجود در ساختار مقاطع تحصیلی تغییر کند.

تغییر کتاب‌های تاریخ

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در باره مسایل مطرح شده در باره کتاب تاریخ نیز اظهار کرد: رویکرد کنونی ما تاریخ نگاری توصیفی است که ماجراهای تاریخی را نقل کرده و گزارشی که می‌دهیم عمدتا بر حفظ گزارش‌های تاریخی تکیه دارد.

وی گفت: در رویکرد جدید بنا داریم که معلمان و دانش‌آموزان در گفت‌وگوها و آموزش تاریخ به چگونگی، چرایی و چیستی حوادث تاریخی بپردازند.  

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: چرا باید مبنای تدوین کتاب‌های تاریخ ما پادشاهان باشد؟ چرا کتاب‌ها را براساس دوره‌های تاریخی مختلف تقسیم بندی نکنیم؟ متأسفانه در شیوه کنونی به یک دوران نگاه تجزیه‌ای می‌شود و بیشترین اولویت را به تک چهره‌ای به نام پادشاهان داده‌ایم. اما می‌خواهیم عملکرد آنها را پردازش کنیم تا دانش‌آموزان بتوانند بر مسند قضاوت بنشینند.

برچسب‌ها