گروه سیاسی: شهردار پایتخت با بیان اینکه در جبهه کار دست افراد نااهل نبود افزود: این یک جنبه مدیریتی است و امروز هم در مدیریت و اقتصاد حق نداریم غیراز این باشیم.

مگر من امروز در شهرداری حق دارم با سعی و خطا کار کنم. مردم 5 سال و 10 سال اول انقلاب که همه جوان بودیم برخی اشتباهات ما را می‌پذیرفتند اما امروز بعد از 30 سال که زمان ساختن یک تمدن است،  خطا کردن قابل پذیرش نیست.

محمد باقر قالیباف صبح دیروز با حضور در برنامه زنده تلویزیونی روز از نو با تاکید بر اینکه جنگ ابعاد مختلف احساسی، حماسی و عقلانی دارد خاطرنشان کرد: نگاه صفر و صدی و افراط و تفریطی درباره دفاع مقدس به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

وی با تشریح بخش‌های احساسی و حماسی جنگ افزود: بخش دیگری از جنگ معطوف به تدبیر، عقلانیت، مدیریت عالی و اداره مناسب آن مقطع است، برخی مواقع که من یادداشت‌های تحلیلگران خارجی در مورد مدیریت جنگ ایران را مطالعه می‌کنم،  به عظمت مدیریت بچه‌های آن دوران پی می‌برم.

قالیباف در این برنامه تلویزیونی که پایگاه اطلاع رسانی سما مشروح آن را منتشر کرد با گلایه از تحریف‌ها درباره دفاع مقدس افزود: بعضی جاها به‌گونه‌ای از بچه‌های جنگ صحبت می‌شود که نسل امروز فکر می‌کنند اینها فرشتگان خاص الهی بودند که خدا آنها را برای زمین فرستاده و دیگر ممکن نیست چنین چیزی اتفاق بیفتد.

قالیباف با اشاره به اینکه برخی مواقع نیز برعکس این ماجرا اتفاق می‌افتد و هر دوی  این نگاه‌ها در فیلم‌ها و خاطرات دوران دفاع مقدس دیده می‌شود بیان داشت: در جایی دیگر نیز به‌گونه‌ای عنوان می‌شود که بچه‌هایی که بیکار بودند برای دریافت حقوق به جنگ رفتند یا رزمندگان افرادی لمپن بودند.

متأسفانه این نگاه افراطی و  بعضا  تفریطی در مورد جنگ وجود دارد. شهردار تهران ادامه داد: واقعا دفاع مقدس ما احتیاج به این تحریف‌ها ندارد. ‌اصلا نباید جنگ را تحریف کرد. همان واقعیتی که وجود داشته باید بدون کم و کاست منتقل شود و این برای جامعه ما کافی است.

فرمانده لشکر 5 نصرخراسان در دوران دفاع مقدس با انتقاد از برخی سوءاستفاده‌ها از فرهنگ جبهه و جنگ گفت: وقتی کسی امروز با صراحت می‌گوید من ترسیدم و جبهه نرفتم، این رفتار مبتنی بر همان فرهنگ جبهه است اما یک عده آن روز ترسیدند و نرفتند ولی امروز نه تنها این ترس را ابراز نمی‌کنند بلکه می‌آیند و مدعی حضور در جنگ هم می‌شوند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه ما همه مدیون خانواده شهدا هستیم، ادامه داد: من هرگز نمی‌گویم از جنگ سخن نگوییم، حتما باید از جنگ سخن گفت، حتی کسانی که در جبهه نبوده‌اند باید از جنگ سخن بگویند ولی اینها با هم متفاوت است، یک وقت کسی که در جبهه نبوده براساس یک سند روایتی مطرح می‌کند که این اخلاق پسندیده‌ای است اما گاهی کسانی از جنگ روایت می‌کنند که خودشان در آن صحنه‌ها نبوده‌اند اما آنچنان از نمادهای آن روز صحبت می‌کنند که همه می‌گویند از آن آرپی‌جی‌زن‌های قبراق بوده. نباید اینگونه باشد، او خودش می‌فهمد دارد جنس تقلبی ارائه می‌دهد و ریاکاری می‌کند و اینگونه افراد نباید حرف بزنند.

وی تصریح کرد: اگر مردم به خاطر آنکه من در دفاع مقدس بوده‌ام حقی برای من قائل هستند از بزرگواری خودشان است و نباید اینگونه باشد که من بخواهم حقی از آنها بگیرم یا اینکه اگر 4 روز در جبهه بوده‌ام امروز منت بگذارم و توقع داشته باشم همه جلوی من خبردار بایستند.

قالیباف با بیان روحیات رزمندگان در دوران دفاع مقدس گفت: امام‌(ره) بر این باور بودند که مردم در همه عرصه‌ها باید نقش داشته باشند و بر همین اساس بود که در عرصه‌های نظامی همت، باکری، بابایی، زین‌الدین و... بزرگ‌ترین سردارها بودند درصورتی که قبلا اسمی از آنها شنیده نشده بود.

مانند این کار در عرصه‌های فرهنگی،  سیاسی و اقتصادی هم می‌تواند اتفاق بیفتد و اگر اینگونه نشد به خاطر آن است که ما این تفکر را باور نداریم یا در این مسیر حرکت نمی‌کنیم و تعارف می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر هر ضعف و اشکالی در مجموعه را به گردن دشمنان بیندازیم غلط است، گفت: آیا همه خطاهای مدیریتی که ما انجام می‌دهیم به‌خاطر تحریم یا دشمنی آمریکاست.

در اینکه آمریکا دشمن ماست هیچ تردیدی نداریم اما اگر ضعف خودمان را به حساب آنها بگذاریم آیا واقعا به حق خودمان و جامعه‌مان لطف کرده‌ایم ؟ این باعث می‌شود ما هیچ موقع اشکال خودمان را پیدا نکرده و آن را رفع نکنیم. شهردار تهران در پایان تاکید کرد: صداقت، رمز پیروزی در زندگی دنیا و آخرت است.