تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۹

آهن‌فروش‌ها از خیابان مختاری رفتند ـ چوب‌فروشی‌های خیابان مازندران به شهرک صنعتی خاوران منتقل شدند.پرنده‌فروشی‌های کوچه مرغی پلمب شدند. ـ ساماندهی خیابان مازندران و سمساری‌ها آغاز شد.­ انبار های مواد شیمیایی از خیابان ناصر خسرو منتقل شدند.

 سر خط خبرها حکایت از سرعت گرفتن خروج یا ساماندهی مشاغل مزاحم منطقه دارد. در حالی که اهالی خیابان مختاری نزدیک به 5 سال زخم کهنه آهن‌فروش‌ها را که تبدیل به زخمی مزمن می‌شد، تحمل کردند.

 فقط در یک سال گذشته شهرداری برخورد به پرنده‌فروش‌ها، سمساری‌ها و چوب‌فروش‌های مزاحم و فروشندگان مواد شیمیایی را آغاز کرد تا یک بار دیگر آرامش مهمان محله‌ها شود. در این میان شانس اهالی خیابان مازندران از همه بیشتر بود که در 2 ماه هم شاهد اسباب‌کشی چوب‌فروش‌ها بودند و هم «شیر مرغ و جان آدمیزاد»هایی که سمساری‌ها در پیاده‌رو می‌گذاشتند، جمع شد.

دشواری‌های اجرای چنین طرح‌هایی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. توجیه کسبه، فراهم کردن مقدمات ساماندهی یا انتقال و مقاومت برخی از کسبه و... از مشکلات اجرای این گونه طرح‌ها هستند. اما انگار عزم شهرداری برای بدرقه مشاغل مزاحم تا بیرون شهر بسیار جدی است.

نشان به آنکه یک بار دیگر مسئولان منطقه اجرای طرح گسترده ای با نام ساماندهی و اخراج مشاغل مزاحم را آغاز کرده اند. دست‌مریزاد و دعای خیر شهروندانی که از صدای گوشخراش اره‌های چوب‌بری در خیابان مازندران و بوی نامطبوع پرنده‌ها در کوچه مرغی‌ها به ستوه آمده بودند، همراه مجریان این طرح‌ها خواهدبود. 

 تلاش نیروی انتظامی و کلانتری‌های منطقه، وزارت بهداشت، شهرداری، اصناف چوب‌فروشان، آهن‌فروشان، سمساری‌ها و اعضای شورایاری محل را نمی‌توان نادیده گرفت.  اما در مسیر اجرای این طرح‌ها و موارد مشابه دیگر آنچه را که نباید فراموش کرد استمرار طرح و نظارت بر حسن اجرای آن است.

 واقعیت این است که برخی  مشاغل مزاحم آن‌قدر ریشه دوانده‌اند که به این راحتی‌ها دست‌بردار نیستند. به جز آهن‌فروشان محله مختاری که نسخه‌شان برای همیشه پیچیده شده، در 3 مورد دیگر هنوز موارد تخلفی قابل ردیابی است. در خیابان مازندران هنوز گاهی صدای اره‌های برقی شنیده می‌شود.

 نیمه‌های شب ماشین‌های باری به این خیابان می‌آیند و سحرگاه محله را ترک می‌کنند. احتمال اینکه میان آنها و برخی کسبه که هنوز زیرزمین‌هایشان را بطور کامل از چوب تخلیه نکرده باشند، خیلی هم ضعیف نیست.

در کوچه مرغی و کوچه‌های اطرافش هنوز مرغ و خروس زنده خرید و فروش می‌شود. در خیابان مازندران و فرعی‌های اطرافش روزهای جمعه که سمساری‌ها انبوه مشتریان را می‌بینند، عده‌ای باز هم پیاده‌رو را به عنوان ویترین اجناسشان انتخاب می‌کنند.

هنوز در ناصر خسرو  اگر جوینده مواد شیمایی باشی،عاقبت یابنده خواهی بود. البته آنها که جانب انصاف را نگه می‌دارند، تأیید می‌کنند که حال و روز این محله با روزهای قبل از اجرای این طرح‌ها هیچ قابل مقایسه نیست.

اما گاهی حتی چند مورد تخلف شیرینی اجرای این طرح‌ها در کام اهالی را کم خواهد کرد. روزگاری پیاده‌روهای خیابان مازندران انگار سرقفلی سمساری‌ها بود اما حالا حتی اگر یک مغازه هم یخچال فرسوده‌اش را در پیاده‌رو بگذارد، بیشتر از همیشه احتیاط خواهد کرد.

نظارت جدی بر اجرای دقیق ساماندهی مشاغل مزاحم تا زمانی که همه حتی کسبه‌ای که بر تخلف اصرار دارند بپذیرند که روزگار حضور آنها در شهر به سر آماده، حلقه نهایی این طرح است.  این فقط یک هشدار کوچک برای اجرای طرحی بزرگ در منطقه بود. همین،

همشهری محله - 12