همشهری آنلاین: برقراری روابط استراتژیک بین روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا با مخالفت لهستان مواجه شد . بی بی سی گزارشی دارد در این باره:

در آستانه آغاز مذاکرات رهبران روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد برقراری روابط استراتژیک بین دو طرف، لهستان برقراری چنین روابطی را وتو کرده است.
قرار بوده است در ملاقات ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، با مقامات ارشد کشورهای عضو اتحادیه اروپا همکاری استراتژیک دو طرف در زمینه های انرژی، مهاجرت، تجارت و حقوق بشر مورد بررسی قرار گیرد اما مخالفت لهستان پیشاپیش امید به موفقیت این اجلاس را از میان برده است.

این نخستین باری است که یکی از ده کشوری که در سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا در آمدند از حق وتو برای جلوگیری از اتخاذ تصمیمی مهم توسط اتحادیه استفاده می کند.

دولت لهستان از اقدام سال گذشته روسیه در ممنوعیت واردات گوشت و محصولات کشاورزی از این کشور ناخرسند بوده و این ناخرسندی را با جلوگیری از توافق روسیه و اتحادیه اروپا نشان داده است.

بیست و چهار عضو دیگر اتحادیه اروپا در خلال دو هفته اخیر کوشیدند لهستان را به تغییر نظر این کشور قانع کنند اما در این زمینه موفقیتی به دست نیاورده اند.

تعدادی از رهبران کشورهای اروپایی از موضع لهستان حمایت کرده اند.

نخست وزیر فنلاند، ریاست دوره ای اتحادیه اروپا که کشورش میزبانی اجلاس را بر عهده دارد، مخالفت لهستان را منطقی خوانده است.

حمایت اروپا از لهستان

ماتی وانهانن گفته است که اتحادیه اروپا از این نظر دفاع می کند که لازم است روسیه هر چه زودتر ممنوعیت واردات کالاهای لهستان را لغو کند.
در مقابل، رییس جمهوری روسیه دولت لهستان را مسئول بروز وضعیت کنونی دانسته است.

وی گفته است که لهستان مایل نبوده است بر محصولات گوشتی که از طریق این کشور ترانزیت می شود نظارت لازم را اعمال دارد.

پوتین تهدید کرده است که از ماه ژانویه سال آینده که دو کشور رومانی و بلغارستان به عضویت اتحادیه اروپا در می آیند، ورود محصولات گوشتی اتحادیه اروپا را مشمول تحریم های جدید قرار دهد.

منابع اتحادیه اروپا کوشیده اند شکاف در میان اعضای اتحادیه را کم اهمیت جلوه دهند.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه روپا، گفته است که مشکل کنونی به سادگی قابل رفع و رجوع است.

روسیه و اتحادیه اروپا در نظر داشته اند تا با انقضای زمان توافق قبلی همکاری های دو جانبه در پایان سال جاری، توافقنامه گسترده تری را امضا کنند.