همشهری آنلاین: سه کشور اروپائی در مفاد قطعنامه‌ پیشنهادی تحریم علیه ایران تغییراتی داده‌اند تا بتوانند موافقت روسیه را به دست آورند.

یک دیپلمات اروپائی اعلام کرد, سه کشور اروپائی در مفاد قطعنامه پیشنهادی تحریم علیه ایران تغییراتی داده و آن را ساده تر کرده‌اند تا بتوانند موافقت روسیه را برای صدور آن به دست آورند.

پیش نویس جدید که این هفته به امریکا, روسیه و چین تحویل شد، تنها محدود به تجهیزاتی می شود که در ساخت سلا‌ح هسته‌ای به کار رود. پیش نویس قبلی مجموعه وسیعی از تجهیزات کالا‌ها و تکنولوژی را شامل می‌شد. پیش‌نویس جدید محدودیت ارسال سوخت برای نیروگاه هسته‌ای بوشهر را شامل نمی‌شود.

همچنین مهلت پیش بینی شده برای گزارش ناظران آژانس به شورای امنیت برای موفقت ایران با تعلیق غنی‌سازی را از 30 روز به 60 روز افزایش داده است.

فرانسه‌، انگلیس و آلمان این پیش نویس را پس از عدم موفقیت هیات سازمان ملل برای به توافق رسیدن با ایران بین اعضا توزیع کرده‌اند. روسیه با همکاری چین مانع به ثمر رسیدن تلاش‌های قبلی بوده‌اند.

گفته می‌شود امریکا که از لحن پیش نویس قبلی اظهار عدم رضایت می‌کرد و معتقد بود به اندازه کافی قوی نیست از هم اکنون موافقت و حمایت خود را با پیش نویس توزیع شده اعلا‌م کرده است. در عین حال جان بولتون نماینده امریکا به طور رسمی در این رابطه نظری نداده است.

مذاکرات پس از موافقت روسیه‌، چین و امریکا که آن را تنها برای شروع بررسی‌ها کافی می‌دانند آغاز خواهد شد.

با این حال نماینده آلمان متن حاضر و موافقت روسیه را قدمی مثبت دانست و آن را موفقیتی برای مجموعه سه کشور اروپایی تلقی کرد.

این در حالی است که متن نهائی پس از افزودن متمم های روسیه قابل تایید در شورای امنیت خواهد بود.

 

کد خبر 9815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز