تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۷

مهدی امینی: حرکت از جنوب شهر به شمال شهر سخت است؛ نفس‌هایت به شماره می‌‌افتد، عرق از سر و رویت جاری می‌شود، ضربان قلبت تند می‌شود و‌...

اما از شمال به جنوب که می‌روی، انگار نه انگار و این همه از خاصیت زمین است. زمینی که در شهر کوهپایه‌ای تهران شیبی همیشگی دارد. از 3، ‌‌4درجه گرفته تا ‌12درجه وحتی در برخی کوچه‌وپس‌کوچه‌ها  20‌درجه! خلاصه آن‌که انگارشهروندان تهرانی هر‌ نقطه  که از این شهر باشند، روی شیب هستند.

شهر به‌مثابه ‌سیستم، ‌موجود زنده و یا اندام‌واره از یک‌سری قوانین خاص سیستم شهر و یک‌سری قواعد عام مربوط به هر سیستم و سازمان تبعیت می‌کند. طبق یکی از این قوانین عام، هر سیستمی دارای یک‌سری نقاط ضعف و قوت‌(ناشی از محیط داخلی) و یک‌سری فرصت‌ها و تهدیدات‌(ناشی از محیط بیرونی) است و در هر سیستم تلاش می‌شود تا ضمن افزایش نقاط قوت و فرصت‌ها و کاهش نقاط ضعف و تهدیدات، نقاط ضعف و تهدیدات را با مدیریت و برنامه‌ریزی به نقطه قوت و فرصت تبدیل کرد.

بدون توجه به این تقسیم‌بندی و تحلیل 4گانه، بی‌شک شیب تهران از عمده‌ترین و مشخص‌ترین خصوصیات این کلان‌شهر است که در ادامه این مطلب، بدون هیچ‌گونه تحلیلی به تبعات و آثار ناشی از این شیب اشاره می‌کنیم:

- شیب 12‌درجه‌ای شهر تهران و شیب برخی قسمت‌های مسیر پیشنهادی، اجازه ساخت ایستگاه‌های مونوریل را نمی‌دهد.

- تهران از بالا به سمت پایین دارای شیب 3 تا ‌4درجه ای است که در مساحت 900‌کیلومتر‌مربعی شهر تهران رخ دادن آب‌گرفتگی پس از باران طبیعی است.

- شیب تهران و تفاوت ارتفاعی حدود 800‌متر از بالاترین سطح تا پایین‌ترین نقطه، دو حادثه بالقوه را پدید می‌آورد؛ وقوع سیل و سرازیر شدن آب از شمال به جنوب تهران.

- از آن‌جا که شیب تهران از شمال به جنوب است، این شیب در شمال سخت‌تر از جنوب است، به گونه‌اى که در مرکز شهر آب به هسته رُسى خاک مى‌رسد و در قسمت‌هاى جنوبى به شکل قنات بروز پیدا مى‌کند. در نتیجه آب‌هاى قنات با آب فاضلاب آمیخته مى‌شود و وارد آب‌هاى مصرفى این مناطق مى‌شود.

- پیاده‌روی در شیب ملایم و مناطق کوهستانی تا 20‌درصد از خطرات بیماری‌های قلبی و سکته‌های شهروندان می‌کاهد.

- شیب تهران سبب استقبال کم شهروندان از دوچرخه شده و گستردگی و شیب شهر امکان استفاده از دوچرخه را در تمام مسیرها میسر نمی‌سازد.
-ارتفاع قنات‌ها در مظهر صفر و در شروع قنات حدود 150 تا 200‌متر ارتفاع دارد که شیب تهران آن را پر می‌کند.

- تهران از معدود شهرهای جهان است که از سه‌طرف و با شیب‌های متفاوت دارای کوهستان است.

- جاری بودن آب‌های سطح شهر تهران به علت شیب آن، از فساد آب و تعفن و بوی ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

- و‌...

همشهری مسافر