گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان که این روزها برپاست، 16 ساله شد؛

جشنواره‌ای که در سال 1370 پایه‌ریزی و در این مدت 18 ساله فراز و فرودهای مختلفی را تجربه کرده است؛ از تعویض شهرهای مختلف برای برگزاری جشنواره تا متوقف شدن آن به‌دلیل مشکلات مالی.

سال 1370 جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار شد و مدتی طولانی این شهر میزبان هنرمندان و دوستداران تئاتر کودک و نوجوان بود، تا دوره یازدهم که این جشنواره به زاهدان، بم و گچساران منتقل شد.

بعد از آن جشنواره به دلایل مختلفی ازجمله کمبود منابع مالی برگزار نشد. سال 1385 دفتر تولید تئاتر کودک و نوجوان تاسیس و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بعد از 4سال در شهر اصفهان برگزار شد.

شهری برای تئاتر کودک و نوجوان

گرچه حرف و حدیث های زیادی برای برگزاری این جشنواره در اصفهان به‌وجود آمد اما درنهایت برگ برنده در دستان اصفهانی‌ها قرار گرفت و تا به امروز برای چهارمین سال متوالی جشنواره در این شهر برگزار شده است و مسئولان اصفهان هم مصرانه به این نکته اشاره دارند که این شهر پتانسیل برگزاری جشنواره را دارد.

سید علیرضا حسینی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان ضمن اشاره به قابلیت‌های اجرایی اصفهان به مهر گفت:« ادامه برگزاری جشنواره نیازمند تصمیم‌گیری مسئولان استانی است.»

او برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را باعث ارتقای سطح فکری، اجتماعی و فرهنگی کودکان و نوجوانان دانست و افزود:«برگزاری این جشنواره در شهر اصفهان باعث رشد
نمایشنامه نویسی تئاتر کودک و نوجوان هنرمندان تئاتر اصفهانی نسبت به سایر استان‌ها شده است.»

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، استقبال مردم را به‌علت تشنگی آنها به کارهای فرهنگی ارزیابی کرد؛ استقبالی که به‌دلیل کمبود سالن، مردم و هنرمندان را دچار مشکل کرده است: «تعداد سالن‌های شهر بسیار است اما متأسفانه در بین این سالن‌ها تنها سالن‌های فرشچیان و تالار هنر شایسته برگزاری جشنواره تئاتر هستند.»

سید صادق موسوی، قائم مقام دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان برگزاری 4 دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در اصفهان را مفید ارزیابی کرده و معتقد است که این جشنواره توانسته فرهنگ را به دانش‌آموزان و کودکان اصفهانی تفهیم کند.

پیتر دامیگر، کارگردان آلمانی با تئاتر «دکتر‌ای درد داره» که 3سال متوالی است در این جشنواره شرکت کرده ، امسال هم در بخش بین‌المللی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شرکت کرده‌است. گرچه او از صدای تلفن همراه و عدم‌سکوت تماشاگران شاکی است اما معتقد است که اصفهان میزبان خوبی برای این جشنواره به شمار می‌رود.

تئاتر کودک چیست؟

به گزارش سایت ایران تئاتر، در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان 129 گروه متقاضی اجرا و 105 نمایشنامه برای حضور در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی و 30 اثر خارجی برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند.

بنابراین گزارش برگزاری این جشنواره در تقویم جشنواره‌های بین‌المللی ثبت شده‌است. با توجه به حضور 2 نمایش در جشنواره سیزدهم، حضور 2 نمایش در جشنواره چهاردهم و 5 نمایش در جشنواره پانزدهم می‌توان سیر حضور نمایش‌های خارجی را در جشنواره مثبت ارزیابی کرد.

مصطفی رحماندوست امسال چهارمین دوره‌ای است که دبیری این جشنواره را برعهده دارد و از این نظر می‌توان گفت که اتفاق نادری در عرصه دبیری تئاتر افتاده‌ است. او که برای اهالی ادبیات کودک و نوجوان چهره شناخته‌شده‌تری است اما به‌دلیل حضور 4 ساله به چهره شناخته شده‌ای در تئاتر کودک و نوجوان تبدیل شده‌است.

سابقه ادبی او باعث شده‌است که او به نقش ادبیات کودک و نوجوان در تئاتر اشاره کند:«تا‌کنون در این عرصه آنگونه که لازم است توجه نشده و یا کمتر استفاده شده که باید این امر مورد توجه و بررسی قرار گیرد.»

به‌نظر او توجه بیشتر به ادبیات عامیانه تا ادبیات معاصر باعث شده‌است تا مخاطبان با تئاتر کودک و نوجوان ارتباط متفاوتی داشته باشند:«اکنون نیز تلاش بر این است تا نویسندگان کودک را به نوشتن تئاتر کودک و نوجوان نزدیک و از سوی دیگر فعالان عرصه تئاتر کودک را به استفاده از نوشته‌های مخصوص کودکان نزدیک کرد تا در نهایت احساس و درک زیباتری از تئاتر کودک ونوجوان برای مخاطبان آن به‌وجود آید.»

او معتقد به نگاه جدید گروه‌های تئاتری به نمایش‌های کودک و نوجوان است:«گروه‌های نمایشی کودک باید به سمت موضوعات روز گام بردارند و کار خود را بر تقویت خاطرات و حس‌های قدیمی متمرکز کنند و نگاه خود را به سمت ذائقه مخاطب کودک ببرند.»

داوود کیانیان، نمایشنامه نویس وکارگردان تئاتر کودک و نوجوان که امسال داوری بخش مسابقه ایران را برعهده دارد معتقد است که باید تعریف درستی از تئاتر داشت و سپس از آن درک درستی از تئاتر کودک و نوجوان ارائه کرد تا بتوان به ویژگی‌های تئاتر کودک و نوجوان رسید.

به گفته این هنرمند باید ویژگی‌های تئاتر کودک را از زبان کودک شنید:«در نهایت خواهیم توانست با ویژگی‌های اصیل و بی‌واسطه و مورد نیاز کودک روبه‌رو شویم.»

تقدیر از حسن دادشکر

طی برگزاری جشنواره در سال‌های گذشته، مسئولان سعی داشته‌اند که از فعالان و پیشکسوتان عرصه تئاتر کودک و نوجوان تقدیر کنند. به گفته سید صادق موسوی، قائم مقام دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان امسال بزرگداشت مقام حسن دادشکر از برنامه‌های مهم شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک ونوجوان اصفهان خواهد بود.

وی علت این کار را ارزش کار هنرمندان دانست:« تا آنان بدانند ارزش سال‌ها کار جاودان و ماندگار آنها بر کسی پوشیده نیست.»به گفته وی، با تولد دوباره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در اصفهان، مراسم بزرگداشت داوود کیانیان، در سال بعد در جشنواره پانزدهم بزرگداشت منصور خلج برگزار شد که امسال هم به بزرگداشت حسن دادشکر اختصاص دارد.