گروه بورس: رئیس سازمان بورس واوراق بهادار ضمن دفاع از نحوه فروش سهام شرکت مخابرات اعلام کرد:

دسته‌ای از نهادها به‌دلیل غیردولتی بودن نمی‌توانند نقدینگی خود را به خزانه واریز کنند، بنابراین بهترین محل سرمایه‌گذاری برای آنها بازار سهام است ضمن اینکه قانونگذار اعلام کرده شبه‌دولتی‌ها می‌توانند تا 40درصد از مؤسسات و بنگاه‌ها را خریداری کنند.

به گزارش همشهری، در شرایطی که این روز‌ها فروش سهام شرکت مخابرات به کنسرسیومی که گفته می‌شود بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام از سهامداران آن هستند، جنجال‌های زیادی آفریده،  مسئولان دولتی در رده‌های مختلف، درصدد دفاع از فروش سهام این شرکت برآمده‌اند.

در تازه‌ترین واکنش رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته در جریان یک نشست خبری ضمن توضیح در مورد عملکرد شرکت‌هایی که گفته می‌شود شبه دولتی هستند به دفاع از واگذاری سهام شرکت مخابرات پرداخت و عنوان شرکت‌های شبه‌دولتی را عبارت درستی برای برخی نهاد‌های عمومی فعال در بخش اقتصاد ندانست.

این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی،  مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای رقابت خواستار بررسی بیشتر پرونده واگذاری سهام مخابرات به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین که گفته می‌شود متشکل از شرکت‌های شبه دولتی است شده‌اند.

در همین زمینه علی صالح‌آبادی به‌عنوان مقام ناظر بازار سرمایه کشور به جایگاه خریداران شبه دولتی در همه بازارهای دنیا اشاره کرد و گفت: این دسته از خریداران با تجمیع منابع مالی در عرضه‌های بلوکی اقدام به خرید شرکت‌ها می‌کنند.

اگر فرض کنیم سازمانی مانند تأمین اجتماعی هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری، بورس است؛ چرا که این دسته از نهادها به‌دلیل غیردولتی بودن نمی‌توانند نقدینگی خود را به خزانه واریز کنند. لذا بهترین محل سرمایه‌گذاری در بازار سهام است که از شفافیت مناسبی برخوردار است.

به گفته وی همچنین سهامداران این نهاد‌ها و سازمان‌ها می‌توانند از محل سرمایه‌گذاری در بازار سهام منتفع شوند.صالح آبادی ادامه داد: از سوی دیگر قانونگذار هم اعلام کرده شبه دولتی‌ها تا 40درصد از مؤسسات و بنگاه‌ها را می‌توانند خریداری کنند. در عین حال راه برای بخش خصوصی باز است. در تاریخ بورس نیز فقط یک بار برای عرضه بلوک 51 درصدی مخابرات تأیید اهلیت خریداران انجام شده است.

وی در پاسخ به ماهیت خریداران سهام مخابرات خاطرنشان کرد: تا به امروز و تا زمانی که معامله ظرف 30 روز کاری قطعی نشده باشد شرکت کارگزاری مربوطه (کارگزاری بهمن)،  خریدار این بلوک شناخته می‌شود.

این در حالی است که اسامی خریداران بعد از پایان 30 روز کاری مشخص می‌شود و تا آن زمان به شرطی که اختلافی بین خریداران وجود نداشته باشد ترکیب نهایی خریداران می‌تواند تغییر کند.

تکذیب دستکاری در قیمت

صالح آبادی در رابطه با قیمت‌گذاری کاذب سهام شرکت‌هایی مانند توسعه معادن روی و صدرا و شائبه دستکاری قیمت توسط شبه دولتی‌ها تصریح کرد: به‌عنوان کسی که درسازمان بورس مسئولیت دارم تصریح می‌کنم که هیچ دستکاری قیمتی در سهام این دو شرکت رخ نداده و افزایش قیمت‌های غیرمنطقی فقط به خاطر انتظارات بازار بود.

به گفته وی سازمان بورس نمی‌تواند مانع از ورود و خروج سرمایه‌گذاران باشد و فقط به‌دنبال شفاف‌سازی‌ در عرضه‌ها و ایجاد بازاری رقابتی است.

دامنه نوسان

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با محدود شدن دامنه نوسان قیمت سهام شرکت‌ها به هنگام تقسیم سود و افزایش سرمایه خاطرنشان کرد: براساس اختیارات قانونی تا جایی که بتوانیم برای ایجاد قواعد منصفانه برای بازار استفاده می‌کنیم.

بر این اساس به این نتیجه رسیدیم که اگر شرکتی هیچ تغییری در اطلاعات نداشته باشد و فقط تقسیم سود و یا افزایش سرمایه داشته است، نباید بیش از 3 درصد دامنه نوسان در روز بازگشایی داشته باشد اما اگر سود یا زیان هر سهم شرکتی با تغییر با اهمیتی مواجه شد، می‌تواند مشمول دامنه نوسان 3درصدی در روز بازگشایی نماد نباشد.

وی با بیان اینکه برخی از قواعد معاملات در حال بازنگری است، خاطرنشان کرد: اگر شرکتی افزایش سرمایه بدهد و همزمان با آن سود خود را تعدیل کند، به هنگام بازگشایی نماد می‌تواند مشمول دامنه بیش از 3 درصدی قیمت باشد.