گروه اجتماعی – مینا شهنی: پس از آنکه واگذاری 6 درصد از سهام مخابرات به سازمان تامین‌اجتماعی در خبرها منتشر شد، تعلل دولت در انجام این کار سبب شد تا نسبت به این واگذاری شک‌ و شبهه ایجاد شود

کار که به دست‌انداز افتاد پرسش‌هایی را پیش روی بیمه‌پردازان تامین اجتماعی گذاشت و رئیس کانون بازنشستگان این سازمان از پیدا‌شدن مدعی جدیدی برای این سهام خبر داد.
علی‌اکبر خبازها گفت: به‌نظر می‌رسد مدعی دیگری برای این سهام پیدا شده و در این صورت دست سازمان تامین اجتماعی به این سهام نخواهد رسید.

او با اشاره به بند 39 قانون بودجه امسال از دولت و رئیس‌جمهوری خواست تا دستور بدهند سهام شرکت مخابرات به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود. در بند 39 قانون بودجه 1388 آمده است: دولت مکلف است به میزان 25‌هزار میلیارد ریال از سهام قابل عرضه در بورس اوراق بهادار شرکت‌های دولتی یا سهام دولت در سایر شرکت‌ها را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کند.

سازمان تامین اجتماعی در راستای همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان موظف است از محل فروش و سود حاصل از مالکیت سهام مزبور نسبت به افزایش حقوق بازنشستگی و مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران خود از ابتدای سال‌1388 اقدام کند. ضوابط افزایش و آیین‌نامه اجرایی مربوطه حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه به پیشنهاد وزارت رفاه و تامین اجتماعی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

با وجود وعده‌ای که دولت به سازمان تامین اجتماعی داد هرگز نتوانست به قولش وفا کند. فروش سهام شرکت مخابرات تنها کورسوی امید سازمان تامین اجتماعی به حساب می‌آمد اما ظاهرا مدعی شرکت مخابرات خیال ندارد به راحتی کنار برود و از سهم 6‌درصدی سازمان تامین اجتماعی دست بکشد و با این کار یک بار دیگر وعده‌ دولت بی‌اساس خواهد شد.

از نظر خبازها سهام شرکت مخابرات از آن رو دارای اهمیت ویژ‌ه‌ای است که با توجه به بازار خوبی که برای فروش این سهام وجود دارد می‌توان به میزان سود آن نیز امیدوار بود و از محل سود سهام، بخشی از کاستی‌های سازمان تامین اجتماعی را جبران کرد.

بدهی دولت به تأمین اجتماعی

دولت همیشه به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است؛ این قصه امروز و امسال نیست. پارسال حسینعلی ضیایی، مدیر وقت این سازمان میزان این بدهی را 10‌هزار میلیارد تومان اعلام کرد که دولت در طول سال تنها 280‌میلیارد تومان از این بدهی را پرداخت کرده‌است.
به گفته او براساس برنامه چهارم توسعه، بدهی دولت به سازمان باید صفر می‌شد که این امر محقق نشد و به برنامه 5ساله پنجم منتقل شد.

اما همان سال ولی‌الله داوود‌آبادی، یکی از اعضای شورای‌عالی رفاه و تامین اجتماعی میزان این بدهی را 17‌هزار میلیارد تومان اعلام کرد و بنابر خبری که در روزنامه اعتماد چاپ شد او گفته که بخشی از رقم یاد شده، بالغ بر یک میلیارد و 300میلیون تومان، از سوی دولت پرداخت شده است.

سود می‌گیریم، پس هستیم

مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که وقتی دولت بدهی‌اش را نمی‌دهد بیمه‌شده ضرر می‌کند‌، گفته بود که چون سازمان تامین اجتماعی سود روزشمار بابت این مبلغ بدهی از دولت دریافت می‌کند پس هیچ جای نگرانی نیست.

به اعتقاد ضیایی در شرایطی که دولت حاضر است سود رایج بانکی کشور را بابت این بدهی‌ها به سازمان تامین اجتماعی بپردازد یا میزان سود را به اصل بدهی اضافه کند بیمه‌شدگان و بیمه‌پردازان نباید از جانب بدهی دولت متضرر شوند.

به این ترتیب سازمان تامین‌اجتماعی چون سود می‌گیرد مشکلی با اصل بدهی نخواهد داشت. اما علی ذبیحی که ماه‌هاست سکان سازمان تامین اجتماعی را در دست دارد، هرگز در جمع خبرنگاران حاضر نشد تا به این سؤال پاسخ دهد که آیا در سازمان متبوعش نگرانی‌ای برای این نوع بدهی وجود دارد؟ و اصلا دستگاه مورد نظارت او هیچ برنامه‌ای برای وصول این بدهی‌ها دارد یا اینکه چون سود پرداخت می‌شود، پس مشکلی نیست؟

کد خبر 94726

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز