تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۱

گروه سیاسی: وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران با وزیر کشور مصر در شرم‌الشیخ دیدار و گفت‌وگو کرد.

براساس متنی که پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور منتشر کرده است، مصطفی محمدنجار در حاشیه نشست وزیران کشور کشورهای همسایه عراق با حبیب العادلی درباره راه‌های از بین بردن موانع برقراری امنیت و ثبات در عراق گفت‌وگو کردند. 

مصطفی محمد نجار، وزیر کشور در این دیدار با اشاره به مشترکات 2 کشور ایران و مصر گفت: جمهوری اسلامی ایران و مصر 2 کشور بزرگ در منطقه و جهان اسلام هستند که مشترکات زیادی با هم دارند. وی با تاکید بر گسترش روابط سیاسی 2 کشور افزود: تعمیق و گسترش روابط اقتصادی و تجاری نیز می‌تواند به بهبود مناسبات فیمابین کمک کند.

تعریف مشترک از تروریسم

محمد نجار دیدگاه‌های 2 کشور در موضوع عراق را مشترک دانست و یادآور شد: باید تعریف مشترکی از معنای تروریست به‌دست‌ آید و برخی افکار افراطی که سبب اقدامات تروریستی و خطری برای منطقه می‌شود، منزوی شود.

وی با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با مصر برای مقابله با تروریسم، مقابله با قاچاق و تعقیب مجرمان گفت: ایران آماده است تا برای تعمیق روابط جهت رفع مشکلات جزئی موجود تلاش کند.

دیدگاه‌های افراطی به حاشیه رانده شوند

وزیر کشور با تاکید بر اهتمام ایران برای تقریب مذاهب اسلامی نیز بیان کرد: برخی از دیدگاه‌های افراطی که مانع گسترش همکاری‌های میان 2 کشور می‌شود باید به حاشیه رانده شوند.

حبیب العادلی وزیر کشور مصر نیز در این دیدار با اشاره به مشترکات فراوان 2کشور در زمینه‌های مختلف گفت: مسائل جزئی نباید در راه گسترش همکاری‌های تهران - قاهره مشکل ایجاد کند و مصر آماده همکاری‌های متقابل و مشترک با ایران به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری است.

وزیر کشور مصر افزود: موضوع عراق برای ما بسیار حائزاهمیت است و ما معتقدیم امنیت عراق بر کل منطقه تاثیر‌گذار است.  وی با ابراز تأسف از اقدامات تروریستی در عراق گفت: همه کشورها باید از برقراری امنیت در این کشور حمایت کنند و مصر از عراق یکپارچه، امن و باثبات حمایت می‌کند.

منطق قوی گفت‌وگو

نجار همچنین در ششمین اجلاس وزرای کشورهای همسایه عراق تاکید کرد: هیچ راه حلی ضروری‌تر از ادامه وحدت مواضع کشورها در قبال تحولات امنیتی منطقه و تقویت همکارها وجود ندارد. او ادامه داد: هیچ منطقی قوی‌تر از گفت‌وگو کارایی ندارد و هیچ هدفی بالاتر از تامین مصالح ملت‌های منطقه قابل تصور و هدف‌گذاری نیست.

ناامنی وارداتی

وزیر کشور در سخنان خود در این اجلاس تصریح کرد: ناامنی و بی‌ثباتی در عراق و کل منطقه اصالت ندارد و تا حد بسیارزیادی وارداتی است که با هدف کسب منافع نامشروع توسط قدرت‌های خارجی به منطقه تحمیل می‌شود.

او ادامه داد: وظیفه جمعی ما اقتضا دارد تا مسئولیت مهم و خطیر خود را در مقابل پدیده شوم ناامنی و تروریسم که هرروز در بخشی از سرزمین‌های ما اتفاق می‌افتد، درک کنیم و ضمن همبستگی و پرهیز از تفرقه و جدایی همدل و یکصدا در مقابل آن واکنش مناسب نشان دهیم و شیوه‌های مقابله مؤثر اتخاذ کنیم.

عامل بی‌ثباتی

وزیر کشور، اشغالگران را عامل اساسی بی‌ثباتی در عراق دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران باردیگر برلزوم خروج بدون قیدوشرط و هرچه سریع‌تر نیروهای اشغالگر از عراق به‌عنوان مهم‌ترین عامل برقراری امنیت و ثبات پایدار در این کشور تاکید می‌کند.

محمدنجار تصریح کرد: اصلی‌ترین ضرورت امروز برای همسایگان عراق فراهم کردن زمینه‌های مناسب در جهت تامین هرچه بیشتر امنیت و ثبات در این کشور درآستانه برداشتن گامی دیگر در جهت تثبیت حاکمیت مردم سالارانه در ماه‌های آینده است.

همکاری با سرویس اطلاعات کردستان عراق

وزیر کشور با اشاره به برخی همکاری‌های امنیتی تهران- بغداد گفت: با توجه به برخی مسائل و مشکلات امنیتی در مرزهای همجوار ایران با کردستان عراق، جمهوری اسلامی ایران تبادل اطلاعات با سرویس اطلاعات عراق و اقلیم کردستان را به‌منظور تامین منافع امنیتی مشترک و مقابله با جرایم سازمان یافته در دستور کار قرار داده است.

در جمع همسایه‌ها

ششمین نشست وزیران کشور کشورهای همسایه عراق دیروز به‌منظور بررسی راه‌های تقویت همکاری و هماهنگی‌های امنیتی میان این کشورها و عراق، مسائل مربوط به حفظ و کنترل مرزها، ‌جلوگیری از ورود و خروج غیرقانونی، ‌مبارزه با تروریسم و جنایات سازمان یافته در شرم‌الشیخ مصر آغاز به کار کرد.

در این نشست که به ریاست حبیب العادلی، وزیر کشور مصر برگزار می‌شود، وزیران کشور –و وزیران امور داخلی - ایران، عراق، ‌اردن، ترکیه، بحرین، عربستان، ‌سوریه و کویت حضور دارند.