همشهری آنلاین‌: رهبر بلوک جدایی‌طلبان کبک اعلام کرد: حزبش از نظر دولت اوتاوا مبنی بر به رسمیت شناختن کبک درون کانادایی واحد حمایت می‌کند.

به گزارش بی.بی.سی، ژیل دوسپ ضمن بیان مطلب فوق افزود: اظهارات استیفن هارپر نخست وزیر کانادا در این باره را به مثابه یک پیروزی برای جدایی طلبان کبکی تلقی می‌کنیم.

ژیل دوسپ همچنین در سخنانی در پارلمان گفت: بلوک جدایی طلبان کبکی در حمایت از پیشنهاد نخست وزیر به سایر احزاب مخالف خواهد پیوست.پیشتر احزاب مخالف اعلام کرده بودند:از پیشنهاد نخست وزیر مبنی بر به رسمیت شناختن ملت کبک درون نظام حکومتی کانادا حمایت خواهند کرد.

این اظهارات در حالی از سوی رهبر جدایی‌طلبان کبکی عنوان می‌شوند که وی پیشتر با پذیرش کبک به عنوان ملتی درون کانادای متحد مخالف است.

از سویی دیگر نخست وزیر کانادا که برای ارائه لایحه دولت  روز چهارشنبه 22 نوامبر (1 آذر) در مجلس عوام  حضور یافته بود، مسئله کبک را این گونه مطرح کرد:سوال اصلی بسیار ساده است،آیا کبکی‌ها می‌خواهند ملتی درون کانادایی واحد تشکیل دهند؟ پاسخ به این سوال آری است. اما پاسخ به این سؤال که آیا کبکی‌ها می‌توانند به عنوان ملتی مستقل از کانادا مطرح باشند؟ منفی‌است.

بلوک کبکی که تا روز پنجشنبه با دولت مخالفت می‌کرد،در این روز با افزودن الحاقیه‌ای تلویحا موافقت خود را با پیشنهاد دولت اعلام کرد،بلوک کبکی نظر خود را این چنین در الحاقیه گنجاند:کبکی‌ها باید به عنوان ملتی درون کانادا پذیرفته شود.

روز جمعه نیز استیفن هارپر با بیان این که این سومین موضعی است که بلوک کبکی در سه روز اخیر اتجاذ می‌کند، از پیشنهاد جدید این بلوک استقبال کرد.