سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه کانادا پس اعتراف به این نکته که اسناد طبقه بندی شده دولتی را در محل ناامنی قرار داده است، از مقام خود استعفا داد.

به گزارش بی بی سی، خبر استعفای ماکسیم برنیه وزیر امورخارجه کانادا پس از آن اعلام شد که ژولیه کویار نامزد سابق وی در یک مصاحبه تلویزیونی فاش کرد که برنیه در ماه آوریل پس از ترک آپارتمان وی یک سند را در آنجا جا گذاشته است.

کویار گفت که این سند را از طریق یک وکیل به دولت کانادا تحویل داده است.

از محتویات این سند اطلاعاتی در دست نیست.

پس از افشای این مساله که وزیر امورخارجه کانادا سندی طبقه بندی شده را در منزل نامزد سابقش جا گذاشته است، وی مجبور به استعفا شد.

بر اساس این گزارش استیفن هارپر نخست وزیر کاندا نیز پس از پذیرش استعفای برنیه اعلام کرد که دیوید امرسون وزیر تجارت کانادا به عنوان وزیر امورخارجه  موقت این کشور برگزیده شده است.

هارپر در توضیح علت استعفای ماکسیم برنیه وزیر امورخارجه کانادا گفت: وزیر برنیه پس از آنکه متوجه شد اسناد طبقه بندی شده دولتی را در محلی ناامن جا گذاشته این مساله را به اطلاع من رساند. این یک اشتباه جدی بود و  برنیه با پذیرش مسئولیت خود در این اشتباه، استعفانامه‌اش را تقدیم کرد.

کوتیار نامزد سابق برنیه که 38 سال دارد پیشتر نیز در مراسم سوگند ماکسیم برنیه به عنوان وزیر امورخارجه حضور یافته بود و قرار بود رسما همسر وی شود. اما به دلیل ارتباط وی با یک گروه از موتورسواران پیش از آشنایی با برنیه، رابطه این زوج به جدایی انجامید.

نخست وزیر کاندا نیز با اشاره تلویحی به این مساله اعلام کرد که استعفای برنیه ربطی به زندگی شخصی‌اش نداشته است. استعفای وزیر امورخارجه تنها به دلیل عدم حفظ استانداردهای لازم به هنگام نگهداری یک سند دولتی انجام گرفته است.

با این حال یکی از نمایندگان پارلمان از حزب لیبرال، حزب مخالف دولت، اعلام کرده است که نخست وزیر باید در این ارتباط توضیحاتی ارائه دهد.

ماکسیم برنیه که در ماه اوت سال 2007 به عنوان وزیر امورخارجه منصوب شد، اولین وزیر دولت محافظه کار استیفن هارپر است که از مقام خود استعفا می‌دهد. دولت استیفن هارپر پس از پیروزی حزب محافظه کار در انتخابات ماه ژانویه 2006 روی کار آمده بود.

پیشنهاد برنیه مبنی بر اینکه حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان بهتر است استاندار قندهار را تغییر دهد نیز زمینه ساز جنجالی دیگر در رابطه با کشوری شده بود که 2.500 نیروی کانادایی در آن مستقر هستند.

کد خبر 53246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز