علیرضا هنرمنش: همیشه نمی‌توان آلودگی هوای تهران را بر گردن خودروهای قدیمی و از رده خارج انداخت‌

 چراکه وسایل نقلیه مدل بالا نیز گاهی اوقات نیاز به یک‌چکاپ اساسی دارند. البته معاینات فنی این خودروها به‌سادگی ماشین‌های مدل پایین و معمولی نبوده و از هر نظر پیچیده و تخصصی است. این عامل اما باعث نمی‌شود که صاحبان این‌گونه خودروها به بهانه سلامت دایم و پیچیدگی سیستم وسایل نقلیه‌شان از معاینات فنی معاف شوند و سال‌ها با خودرویی تردد کنند که حتی یک‌بار در مراکز فنی و مجاز مورد‌معاینات دقیق و تخصصی قرار نگرفته‌‌است.

مدیریت مراکز معاینه‌فنی خودروهای تهران این بار با ایده‌ای سازنده و جالب به میدان آمده و علاوه‌بر خدمات‌رسانی به خودروهای مستهلک و کارکرده شهر، در‌پی راه‌اندازی سیستمی ‌است که شامل خودروهای مدل‌بالا و خارجی نیز می‌شود. خودروهایی که به‌نظر نادرست برخی از صاحبان‌شان، هیچ‌گاه نیاز به معاینه‌فنی ندارند و همواره نو و سالم باقی می‌مانند! در این شماره از همشهری‌مسافر به جزییات بیشتر افتتاح نخستین مرکز فوق‌تخصصی معاینه‌فنی خودرو می‌پردازیم.

گسترش مراکز ادامه دارد

مهندس وحید نوروزی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه‌فنی خودروهای تهران، قبل از این‌که توضیحات خود را در رابطه با راه‌اندازی اولین مرکز فوق‌تخصصی معاینه‌فنی خودرو آغاز کند، به ضرورت قانونی این مسأله اشاره کرد. قانونی که در سال‌84 برای جلوگیری از آلودگی هوا تصویب و با توجه به آلودگی شدید هوای تهران، معاینه‌فنی برای تمام خودروهای تردد‌‌کننده در سطح شهر اجباری شد. وی به همشهری‌مسافر می‌گوید:

«در روزهای نخست راه‌اندازی این مراکز استقبال چندانی از سوی رانندگان صورت نگرفت که این مسأله باعث شد، شهرداری تهران با تعامل سازنده پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی، داشتن برچسب معاینه‌‌فنی خودرو را یکی از شرایط حتمی‌ تردد در تهران تلقی کرده و با رانندگان بی‌توجه برخورد کند.

خوشبختانه این مسأله نه‌تنها باعث استقبال رانندگان از معاینه‌فنی و هم‌چنین جا افتادن این فرهنگ شد، بلکه مدیریت مراکز معاینه‌فنی خودرو را مجاب به افزایش و گسترش این مراکز کرد. ضمن این‌که با توجه به این مساله که خودروهای عمومی‌ هر ‌3ماه یک‌بار باید برای معاینه‌فنی به مراکز مراجعه کنند، باید طرح و برنامه توسعه این مراکز با سرعت اجرایی می‌شد که خوشبختانه شهرداری تهران با مساعدت بخش‌های گوناگون توانست 9‌مرکز معاینه‌فنی را در نقاط مختلف تهران احداث و راه‌اندازی کند.

 اما پس از یک دوره بی‌توجهی رانندگان به بحث معاینه فنی خودرو از روز ششم‌مرداد‌ماه بود که همزمان با اعلام شروع طرح برخورد با خودروهای فاقد ‌معاینه‌فنی و اعمال جدی قانون از سوی پلیس راهور، به یک‌باره شاهد افزایش مراجعه به مراکز مکانیزه معاینه‌فنی تهران بودیم. البته علاوه‌بر عوامل مذکور، عملکرد رسانه‌های گروهی و پرداختن آنان به موضوعاتی هم‌چون معاینه فنی، کاهش آلودگی هوا و تامین ایمنی سفر نیز نقش موثری در استقبال رانندگان و شهروندان تهرانی از این مقوله داشت».

یک کلینیک فوق‌تخصصی

مهندس نوروزی با توجه با استقبال شهروندان از معاینه‌فنی خودرو و هم‌چنین همکاری پلیس راهور لازم دانست در خصوص توسعه بیشتر مراکز 9‌گانه معاینه‌‌فنی خودرو توضیح دهد. وی در این راستا به احداث اولین مرکز فوق‌تخصصی معاینه‌فنی خودروهای سبک پایتخت اشاره کرد که قرار است از روز 15‌آذر‌ماه در منطقه‌8 شهرداری تهران به بهره‌برداری برسد.

مدیر‌‌عامل مراکز معاینه‌فنی خودرو چندی پیش در نشست بررسی وضعیت آلاینده‌های هوای تهران گفت: «این مرکز دهمین مرکز معاینه‌فنی خودروی تهران است که به‌طور یقین تا تاریخ اعلام‌شده به بهره‌برداری خواهد رسید. البته باید در‌نظر داشت که ارتقای سطح تکنولوژیک و فنی خودروها از لحاظ مکانیکی به سطح نهایی خود رسیده و هم‌اکنون بحث کنترل‌های هوشمند و الکترونیکی خودروها اهمیت فراوانی دارد.

از این رو در مرکز جدید، معاینات دقیق فنی و کنترل بخش‌های ایمنی نیز انجام خواهد‌شد به گونه‌ای که خودروهای مدل‌2009 نیز می‌توانند در این مرکز با دقت مورد‌معاینه فنی قرار گیرند». وی در رابطه با عملکرد مراکز 9گانه قبلی و اضافه شدن مرکز فوق‌تخصصی جدید گفت: «آمارها نشان می‌دهد که از آغاز سال‌جاری تا چندی پیش روزانه در حدود 2‌هزار خودرو به مراکز 9گانه معاینه‌فنی و هم‌چنین 50‌نمایندگی ایران‌خودرو و سایپا مراجعه کردند،

اما طی ماه‌های اخیر این آمار به یک‌باره به بیش از 6000‌دستگاه خودرو در روز رسید، به‌طوری که طی 5‌روز حدود 30‌هزار خودرو به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کردند. طبیعی است با اضافه شدن مرکز جدید و حضور خودرو‌‌های مدل‌بالا و خارجی شهر در این مرکز می‌توان استقبال مطلوب شهروندان را پیش‌بینی کرد. استقبالی که با اعمال جدی قانون و پیگیری مستمر پلیس راهور به انجام معاینه‌فنی بیش از 5‌میلیون خودروی واجد شرایط تا اواسط پاییز به مراکز دهگانه تهران بینجامد».

از استاندارد یورو2 تا یورو5

 «سال گذشته یک‌میلیون‌و‌200‌هزار مورد معاینه‌فنی خودرو در مراکز مختلف انجام شده است، اما امسال با کاهش زمان انتظار هر دستگاه خودرو در صف‏های مراکز معاینه‌فنی به ‌5دقیقه امیدواریم که این آمار با افزایش مواجه شود». مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه‌فنی خودرو با بیان این مطلب، در خصوص استاندارد خودر‌وهای سبک به نکته جالبی اشاره کرد و افزود:

 «هم‌اکنون استاندارد خودروهای سبک تولیدی در ایران«یورو‌2‌» بوده، در‌حالی‌که در اکثر کشورهای دنیا استانداردهای لازم برای تولید خودرو‌«یورو‌5‌» است و از همین رو تمامی خودروسازان داخلی مکلفند از ابتدای سال آینده در محصولات خود استانداردهای «یورو‌3‌» را رعایت کنند».

 به گفته مهندس نوروزی، از هم‌اکنون تعدادی از خودروسازان با این موضوع مخالفت کرده و اعلام می‏کنند که به دلیل کیفیت پایان سوخت نمی‏توان به استاندارد«یورو‌3‌» دست یافت. مدیرعامل مراکز معاینه‌فنی خودرو معتقد است در استاندارد‌«یورو‌2» در‌حدود  7/2گرم بر کیلومتر آلودگی تولید می‏شود، اما میزان آلاینده‏ها در استاندارد «‌یورو‌5‌» برابر ‌18/1گرم بر کیلومتر است.

البته مهندس نوروزی در ادامه اظهاراتش بحث آلودگی صوتی را نیز به اندازه آلودگی هوا دارای اهمیت و تاثیرگذاری می‌داند. وی معتقد است، متاسفانه همیشه کمتر از آلودگی هوا به آن پرداخته شده در صورتی که اثر‌گذاری این مسأله بر سلامت و آرامش شهروندان بسیار جدی است.

طبق آمارهای موجود 49‌درصد آلودگی صوتی موجود در شهر تهران توسط موتورسیکلت‌ها تولید می‌شود که باید به شکل جدی با این مسأله برخورد شود. در همین راستا اولین مرکز تست آلاینده‌های صوتی خودروهای در حال تردد نیز چندی پیش در پایانه بیهقی تهران افتتاح و راه‌اندازی شد.

همشهری مسافر