هر چقدر که جنگ در افغانستان و اکنون در پاکستان طولانی‌تر شود، این پرسش بیشتر جای خود را در اذهان و افکار عمومی جهان باز می‌کند که چطور نیرومندترین ارتش‌های جهان با پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی گران‌قیمت قادر به شکست چند هزار محلی بدون ادوات سنگین جنگی و خمپاره به دست نیستند؟

این پرسشی است که این روزها رسانه‌های آمریکایی هم به آن می‌پردازند. آنها گزارش‌هایی را به چاپ می‌رسانند که سعی دارد منابع مالی و نظامی طالبان در افغانستان را جست‌وجو کند و به این پرسش پاسخ دهد که طالبان چگونه اینطور نیرومندانه عمل می‌کنند. در یکی از این گزارش‌ها که به تازگی منتشر شده به نقل از منابع اطلاعاتی در واشنگتن آمده است که طالبان اکنون در بهترین و قدرتمندترین وضعیت خود قرار دارد. در این گزارش به نقل از یک افسر ارشد وزارت دفاع آمریکا آمده است، به‌نظر می‌‌رسد منابع انسانی و مالی طالبان پایان‌ناپذیر هستند.

این در حالی است که منابع رسمی تعداد جنگجویان طالبان را بین 15 تا 20هزار نفر برآورد کرده‌اند.در همین حال روزنامه لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد، قرار است ماموران، تحلیل‌گران و نیروهای شبه‌نظامی سازمان سیا به کمک ارتش آمریکا به افغانستان فرستاده شوند تا موضوع چگونگی گسترش فعالیت‌های سیا در این کشور مورد بررسی قرار گیرد. به گفته منابع نزدیک به دولت آمریکا یکی از بزرگترین پایگاه‌های امنیتی سیا در خارج از این کشور در افغانستان ایجاد خواهد شد.

به گفته این منابع در حال حاضر حدود 700 نفر از کارمندان سازمان سیا در افغانستان به‌طور فعال حضور دارند و به‌زودی ماموران، تحلیل‌گران و نیروهای شبه‌نظامی بیشتری به افغانستان گسیل خواهند شد تا مقدمات تاسیس یکی از بزرگترین پایگاه‌های امنیتی آمریکا در دنیا را در افغانستان به‌وجود آورند. اعزام این تعداد نیرو به خارج در تاریخ این سازمان بی‌سابقه است.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، این اقدام بنا به خواست ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان صورت می‌گیرد. ژنرال مک کریستال سازمان سیا را تحت فشار قرار داده است تا اطلاعاتش را در مورد طالبان بهتر و تکمیل‌تر ارائه کند.

در کنار سازمان سیا قرار است بر پرسنل اداره امنیت ملی رکن دوم اطلاعات ارتش نیز افزوده شود. این نیرو به کنترل مکالمات تلفنی و ای‌میل‌ها در سراسر افغانستان می‌پردازد. طالبان در ماه‌های اخیر نشان داده که از ابزارهای نوین اطلاعاتی و به‌ویژه اینترنت و تلفن ماهواره‌ای برای ارسال پیام‌ها و نظرات خود به مردم افغانستان و جهان استفاده می‌کند. شاید به همین دلیل است که نیروهای اطلاعاتی آمریکا از این طریق تصمیم به مقابله با طالبان گرفته‌اند.

آمریکا همچنین در حال ساخت سفارتخانه بزرگی در کابل پایتخت افغانستان است. وسعت و تعداد کارمندان این سفارتخانه و هزینه ساخت آن با سفارتخانه این کشور در عراق برابری می‌کند. در عین حال نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان تا پایان سال‌جاری به 68‌هزار نفر افزایش خواهد یافت. ژنرال مایک مولن- رئیس ستاد ارتش- و رابرت گیتس- وزیر دفاع آمریکا- در سخنان اخیر خود قبل از هر چیز به افزایش نیروهای پیاده اشاره کرده و گفته‌اند که این نیروها باید در نبرد صحرایی و تن به تن مورد استفاده قرار گیرند.

از سوی دیگر سرهنگ یورگ‌فولمر از فرماندهان ارشد ارتش آلمان در افغانستان نیز که به‌زودی مدت ماموریتش در افغانستان به پایان می‌رسد، با انتشار گزارشی به 155 مورد از کمبودهای نیروهای آیساف در افغانستان اشاره و تاکید کرده است که این کمبود‌ها شامل نیروی انسانی، هلی‌کوپتر، خودرو‌های زره‌پوش و حتی تسلیحات می‌شود.به گفته سرهنگ فولمر از ماه ژانویه تا ژوئیه، 38 خودروی زره‌پوش از کار افتاده‌اند که هنوز چیزی جایگزین آنها نشده است. وی همچنین از دولت آلمان خواسته است تا در جهت رفع کمبودها هر چه سریع‌تر اقدام کند.