تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۷

مهدی امینی: توقف اجرای آزمایشی طرح تغییر ساعات ادارات و مراکز آموزشی که قرار بود از اول آبان طی یک ماه اجرا شده و سپس برای اجرای قطعی آن تصمیم‌گیری شود، گمانه‌زنی‌های بسیاری را ایجاد کرده است.

 در این‌جا به طور خلاصه و فارغ از مسایل حاشیه‌ای به بررسی مزایا و معایب احتمالی این طرح و روند پیشنهاد و تغییرات آن می‌پردازیم.طبق گزارش‌های پلیس و شهرداری تهران‌(که در زمینه این طرح هماهنگ طبق مصوبه شورای‌عالی ترافیک عمل کرده اند) مطالعات جامعی در مورد تاثیر تفکیک ساعات کار ادارات، بانک‌ها و مدارس در سال‌های گذشته صورت گرفته است.

این ‌2نهاد در سال گذشته مطالعات و پیشنهاد‌های خود را به شورای‌عالی ترافیک ارسال کردند تا با ارایه آن به هیات ‌وزیران، مصوبه دولت برای اجرای این طرح گرفته‌شود. شهرداری و پلیس تهران تاکید دارند که اگر سفرهای اداری، آموزشی و تجاری در زمان پیک صبحگاهی از هم تفکیک شوند، تغییرات مهمی در کاهش ترافیک ایجاد خواهد‌شد.

 یعنی اگر مدارس ساعت‌8 صبح و ادارات ساعت 7‌صبح شروع به فعالیت کنند، با توجه به این‌که کسبه هم عموما از ساعت 9‌صبح به بعد کار خود را آغاز می‌کنند، ترافیک معابر تهران به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. در‌واقع، در این طرح پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی با همکاری شهرداری تهران به دنبال دست‌یابی به شیوه‌هایی است که بتواند با مدیریت هوشمند ترافیک به کاهش بار ترافیک کمک کند.

 این دو نهاد‌ مدعی هستند که مدیریت سلیقه‌ای در تهران جواب نمی‌دهد و وقتی مطالعات کارشناسی یک‌موضوع را تایید یا رد می‌کند، همه‌ باید به آن تن دهند. مدت‌هاست کارشناسان تاکید می‌کنند و دانش‌ ترافیک نیز نشان داده است که پخش کردن ترافیک طی ساعات بیشتری در صبح و عصر سبب می‌شود تا میزان جابه‌جایی‌های صورت‌گرفته در ساعت اوج ترافیک کاهش یافته و به‌تبع آن به کاهش ترافیک منجر شود.

در واقع تغییر در سبک زندگی و رفت‌و‌آمد شهروندان تغییرات ترافیکی را نیز به دنبال خواهد داشت.این‌در‌حالی است که  این رویکرد به منزله اصرار بر طرحی ناموفق نخواهد‌بود و ابتدا به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد. به گفته معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران،  اگر بعد از اجرایی شدن طرح آزمایشی تغییر ساعات کار اداری این نتیجه حاصل شود که شاخص‌ها در سیستم نسبت به قبل از اجرای طرح بدتر شده است، کار متوقف خواهد شد.

هر چند پیش‌بینی‌های کارشناسی این امر را نشان نمی‌دهد. وی تاکید دارد، چیزی که در محیط مجازی و مطالعاتی وجود دارد با کار میدانی متفاوت است و قصد مسئولین ایجاد رفاه برای شهروندان است و در صورتی که بدانند این کار رفاه شهروندان را تأمین نمی‌کند، آن را انجام نخواهند داد.

 البته بعد از اجرایی شدن طرح در صورتی که نواقص آن مشخص شود و بتوان نواقص آن را برطرف و کار را ادامه داد، طرح با رفع نواقص اجرا خواهد‌شد.به‌هر‌صورت ترافیک تهران به‌عنوان اولین و مهم‌ترین مشکل شهر، تنها با تمهیدات ترافیکی قابل‌حل نخواهد بود و پیش از هر چیز نیاز به اصلاح و تغییر رفتار و سبک زندگی شهروندان به‌خصوص رفتارهای ترافیکی آن‌ها دارد.

همشهری مسافر