مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: طرح تغییر ‌ساعت کاری در تهران به‌‌زودی اجرا می‌‌شود تا مدیران شهری پایتخت این‌بار برای مبارزه با ترافیک موضوع توزیع سفر را امتحان کنند.

 این در حالی است که بعد از اجرای طرح مورد‌نظر تا‌ حدودی برنامه‌ریزی و خدمات‌رسانی شرکت‌های حمل‌و‌نقلی نیز با تغییر مواجه می‌شود و آن‌ها با برنامه‌ریزی جدید باید مسافران را جابه‌جا کنند. شرکت واحد اتوبوسرانی با توجه به این‌که نوبت شیفت صبحش از ساعت 30/5 آغاز می‌شود، یکی از شرکت‌هایی است که با اجرایی شدن این طرح، تقریبا تفاوت عمده‌‌ای در ساعت شروع به‌کارش نخواهد‌داشت، اما بر‌اساس زمان‌بندی جدید آن‌ها نیز فرم جدیدی از خدمات‌رسانی را به نمایش خواهند‌گذاشت.

حتماً خبر تغییر ساعت کاری در پایتخت را شنیده‌اید؟ هر‌چند این طرح قرار است به صورت آزمایشی انجام شود، اما به نظر می‌رسد این تصمیم می‌تواند به توزیع سفر در ساعات پر‌ترافیک شهر و در نتیجه کاهش ترافیک کمک شایانی کند. گرچه شاید این طرح مانند طرح یک‌طرفه شدن خیابان ولیعصر ابتدا صدای خیلی‌ها را در‌آورد.

 به‌قول مهندس تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران، شاید این‌بار هم عده‌ای اظهار‌نظرهایی عجولانه نسبت‌به‌ آن داشته‌باشند. وی در این باره گفته: «‌مشخص‌ شدن نتایج این طرح نیاز به زمان‌، صبر و حوصله دارد و مدت‌زمان یک‌ماه تعیین‌شده تنها برای تثبیت طرح است و قطعا هر‌گونه اظهار‌نظر و ارزیابی باید بعد از این مدت انجام بگیرد».

این آقای غول-همان غول ترافیک- ظاهرا هیچ‌رقمه حاضر نیست دست از سر تهران بر دارد و برای همین است که مدیران شهری پایتخت همیشه به‌دنبال راهی هستند تا سفر را توزیع و به قول معروف ترافیک را غافلگیر کنند. در شهر تهران ‌3گروه سفرهای دانش‌آموزی و دانشجویی، کارمندی و کارگری و اصناف و کسبه انجام می‌‌شود و وقتی این ‌3گروه همزمان به دل خیابان می‌زنند، قطعا باعث ایجاد ترافیک شدید می‌شوند.

این در‌حالی است که می‌توان با ایجاد‌ فاصله‌ای معنا‌دار بین این‌ 3موج، در حد زیادی از تراکم ترافیک کاست و توزیع سفر ایجاد کرد. این خود بزرگ‌ترین دلیل برای اجرای طرح تغییر ساعات کار در تهران است. حتما تا این جای پرونده تغییر ساعات کار در پایتخت خوانده‌اید و متوجه شده‌اید که بر اساس این طرح ساعت کار مراکز نظامی و صنعتی 6 تا 30/6 آغاز و بین ساعت 13 تا 30/13 برای گروه‌های نظامی و 14 تا 30/14 برای گروه‌های صنعتی پایان می‌یابد، ساعت کار بانک‌ها نیز از ساعت 7 تا 15، ساعت کار ادارات دولتی 30/7 تا 30/15، ساعت آغاز به کار مدارس و دانشگاه‌ها 8 تا 30/8 و ساعت پایان کار 13 تا 15 خواهد بود.

ساعت کار اصناف هم از ساعت 30/9 تا 16 تعیین شده است. نگاهی کوچک به این زمان‌بندی نشان می‌دهد که دیگر خیابان‌های پایتخت به‌طور همزمان با این موج‌های ترافیکی درگیر نخواهد‌شد و خلاصه‌اش هم این‌که حتی بر روی فعالیت وسایل حمل‌و‌نقلی هم تاثیرات خاصی خواهد‌داشت و شاید آن‌ها نیز با آرامش و راحتی بیشتری به مسافران خود خدمات‌رسانی‌ کنند.

به‌طور‌مثال کار نوبت صبح شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که این روزها شبانه‌روزی خدمات‌رسانی‌ می‌کند از ساعت 30/5 بامداد آغاز می‌شود و شاید تغییر ساعت کاری تاثیر چندانی بر روند کاری رانندگان این شرکت نداشته‌باشد، اما قطعا توزیع سفر و پراکنده شدن موج ترافیک باعث خدمات‌رسانی‌ مطلوب‌تر خواهد شد و این همان مبحثی است که در ادامه پرونده تغییر ساعت کاری در صفحه اتوبوس این شماره همشهری‌مسافر مورد‌بررسی قرار گرفته است.

آمادگی صد درصد داریم

مدیرعامل شرکت واحد معتقد است، با اجرای طرح تغییر ساعت کاری، زیرمجموعه‌اش آمادگی خدمات‌رسانی‌ مناسب و بدون مشکل را دارد: «‌ما هم در انتظار اجرای این طرح هستیم و به محض این‌که اجرای طرح را به ما اعلام کنند، ما کارمان را بر اساس زمان‌بندی جدید انجام خواهیم‌داد». مهندس بیژنی در پاسخ به این سوال همشهری‌مسافر که آیا نوع خدمات‌رسانی‌ شرکت واحد اتوبوسرانی نیز تغییر خواهد کرد یا کماکان با همان ساعات کاری خدمات‌رسانی‌ انجام می‌شود، گفت:

 «‌اتوبوسرانی باید به‌نحوی خدمات‌رسانی‌ کند که حتی اولین مسافر حاضر در ایستگاه نیز کوچک‌ترین مشکلی نداشته باشد و ما هم قطعا این کار را انجام خواهیم داد. قبلا هم اعلام کرده‌ام که در صورت اجرای این طرح با تمام ظرفیت برای کمک به کاهش ترافیک خدمات‌رسانی‌ خواهیم کرد».

تغییرات عمده برای مسافران

بزرگ‌ترین تغییر را بعد از اجرای طرح تغییر ساعت کاری در پایتخت، مسافران اتوبوس احساس می‌کنند! شاید ساعت حضور اتوبوس‌های شیفت صبح و ساعت شروع به کار رانندگان تغییری نکند، اما قطعا با اجرای این طرح مسافران بیشترین تغییر را احساس کرده و رضایت‌مندی بیشتری خواهند‌داشت.

 مدیران شرکت واحد معتقدند، اگر بحث بی‌‌.آر‌.تی را به‌دلیل حضور در مسیر ویژه کنار بگذاریم و به سایر خطوط که درگیر ترافیک می‌شوند توجه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که بعد از تغییر ساعت کار و توزیع سفر، حتما در خیابان‌ها ترافیک کمتری شاهد خواهیم بود و زمان انتظار مسافران اتوبوس هم  به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا خواهد‌کرد. ضمن این‌که اتوبوس‌های معمولی ترافیک کمتری را شاهد خواهند بود. این موضوع در مسایل حمل‌و‌نقلی یعنی گامی دیگر در جهت رفاه مسافر.

ساعت کار رانندگان شرکت واحد

اتوبوسرانی شاید اولین مسافر شیفت خود را در ساعت‌30/5 جابه‌جا می‌کند؛ این ساعت یعنی بازهم برای شرکت واحد تغییر ساعت کار تفاوت چندانی ندارد، چرا‌که یک راننده شرکت واحد، اتوبوس خود را زمانی تحویل می‌گیرد که هنوز هوا روشن نشده و برای‌شان تفاوت چندانی ندارد که ساعت کار 6‌بامداد باشد یا 7‌بامداد! از زمان اجرای تغییر ساعت در تهران هم‌چنان رانندگان شرکت واحد نیز در همان ساعات به فعالیت خودشان در شرکت ادامه می‌دهند و تغییر ساعت کار برای رانندگان شیفت صبح و حتی شیفت شب تفاوتی نخواهد داشت، چرا‌که یک اصل در شرکت واحد وجود دارد؛ کار خدمات‌رسانی‌ تا لحظه‌ای که حتی یک‌مسافر در خیابان‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس وجود داشته باشد،
 ادامه دارد.

تقویت ناوگان در اوج ترافیک

برای شرکت‌های حمل‌و‌نقل عمومی ساعاتی به‌عنوان ساعات پیک ترافیک وجود دارد که این موضوع در قالب زمان‌بندی خاصی برای شرکت واحد نیز به اجرا درمی‌آید. مدیران شرکت واحد می‌‌گویند، این زمان‌بندی پیک ترافیک قطعا در زمان‌بندی جدید ساعات کار نیز تاثیر گذاشته و آن هم تغییر می‌کند.

 مطالعات برای این رسیدگی به این موضوع در شرکت واحد انجام شده و از زمان اجرای طرح ساعات جدید کار در پایتخت، شرکت واحد هم در ساعات پیک جدید ترافیکی، ناوگان خود را در خطوط مورد‌نظر تقویت خواهد‌کرد.

در این میان با مراکز آموزش‌عالی و مدارس نیز هماهنگی‌هایی انجام خواهد شد تا در زمان‌بندی جدید هم هیچ مسافری  با مشکلاتی مانند انتظار در ایستگاه یا کمبود اتوبوس در ایستگاه‌های شلوغ روبه‌رو نشود. اتوبوسرانی هم در انتظار اجرای طرح است تا در آن صورت برنامه جدیدی برای تقویت ناوگان در ساعات‌پیک درنظر بگیرد.

همشهری مسافر

کد خبر 93950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز