تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۹

اعظم نوانکش: داستان تغییر ساعت کاری در تهران، یک سر قضیه‌اش هم مربوط به اتفاقاتی است که در پی آن به وقوع می‌پیوندد.

سیستم حمل‌ونقلی تهران که شاید یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسافران صبحگاهی است، خود را آماده تغییر برنامه کرده است. متروسواران حرفه‌ای این صفحه را مطالعه کنند تا برنامه‌های جدید شرکت مترو در روزهایی که ساعت کاری قرار است تغییر کند را متوجه شوند.

دیگر برای تهران و تهرانی‌ها عادی شده که 6ماه اول سال ترافیکی نسبتا روان را تجربه کنند و در 6ماه پایانی سال با معابری که در بیشتر اوقات به‌خصوص صبح و عصر قفل شده، مواجه شوند. خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران در پاییز و زمستان هر سال ترافیک نسبتا سنگین‌تری را به دلیل فعالیت مراکز آموزشی(دانشگاه‌ها و مدارس) پشت‌سر می‌گذارند، شرایطی که در پی آن به دلیل کاهش دما در پایتخت معضل آلودگی هوا نیز به بحرانی‌ترین وضعیت می‌رسد.

اما امسال شهرداری پایتخت به منظور کاهش ترافیک شهر در نیمه دوم سال پیشنهادی مبنی بر تغییر ساعت کار مدارس و برخی مراکز اداری را مطرح کرد. پیشنهادی که به گفته بسیاری از کارشناسان از پشتوانه‌های مطالعاتی و اجرایی قابل قبولی برخوردار است. شهرداری در این طرح با توجه به این‌که بیشترین تاثیر بازگشایی مدارس بر ترافیک تهران در نخستین ساعات صبح است، پیشنهاد داد برای کاهش ترافیک در ساعات پیک سفرهای صبحگاهی ساعات آغاز به کار بخش‌های مختلف بین 4ساعت مختلف تقسیم شود.

کارشناسان شهری پیش‌بینی کرده‌اند با اجرایی شدن این طرح 15درصد از ترافیک تهران کاسته می‌شود که مطمئنا رقمی ‌قابل‌ملاحظه است، اما در این بین باید دید نگاه و برنامه‌ریزی مسئولان مترو به‌عنوان سریع‌ترین، ایمن‌ترین و ارزان‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی ‌در این خصوص چیست و آن‌ها چه تمهیداتی را برای این طرح در نظر گرفته‌اند.

مترو از مدت‌ها قبل آماده شده

همان‌طور که تمامی‌ مخاطبان این وسیله حمل‌ونقل عمومی ‌می‌دانند خدمات‌رسانی مترو به شهروندان هم در خطوط داخلی و هم خط5(تهران–کرج) از ساعت 5:30دقیقه صبح آغاز می‌شود که به همین منظور از سال‌ها پیش مسئولان مترو با در نظرگیری زمان مراجعه مسافران ساعت 6 تا 9صبح و 4 تا 7بعدازظهر را به‌عنوان ساعات شلوغی و به‌عبارتی «پیک مسافر» معرفی کرده‌اند که طی آن سرویس‌دهی به حداکثر توان می‌رسد.

 به همین خاطر هم ساعت پیک صبحگاهی در مترو با اجرای طرح تغییر ساعات کاری ادارات و مراکز آموزشی همان از ساعت 6 تا 9 صبح خواهد شد که با توجه به ایجاد فاصله معنادار بین موج سفرها، ازدحام مسافران در ساعات پیک در ایستگاه‌های مترو کاهش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد.

مترو به مخاطبان مراکز انتظامی ‌نیز سرویس می‌دهد

یکی از دغدغه‌های اصلی طرح ارایه شده از سوی شهرداری بحث سرویس‌دهی به کارمندان و مخاطبان مراکز انتظامی ‌و صنایع بود که طی آن باید راس ساعت 6:30 آغاز به‌کار کنند، اما مترو برای این دسته از شهروندان نیز تمهیداتی اندیشیده که به گذشته بازمی‌گردد.

الان مدت‌هاست که مترو از ساعت 5:30صبح با تمام ظرفیت کار خود را آغاز می‌کند و مطمئنا برای جابه‌جایی و خدمات‌رسانی به این گروه از شهروندان مشکلی ایجاد نخواهد شد. چرا که شهروندانی که در این گروه قرار می‌گیرند می‌توانند از اولین سرویس مترو که راس ساعت 5:30 از مبادی خطوط حرکت می‌کند، استفاده
کنند.

مترو همراه شهروندان در موج برگشت

بیشتر تمرکز طرح پیشنهادی روی ترافیک صبحگاهی تهران است، در صورتی که خیابان‌های پایتخت بعدازظهر و زمان آغاز موج برگشت شهروندان به منازل هم با ترافیک و شلوغی بیش از حدی مواجه می‌شوند. مترو طبق روال قبلی خود در ساعات پیک مسافر درعصرها یعنی از ساعت 4 تا 7بعدازظهر سرویس‌دهی فوق‌العاده و حداکثری ارایه می‌دهد.

 عوامل مجموعه مترو سخت در تلاشند تا مسافران این وسیله سریع، راضی به مقصدهای خود برسند. البته بارها اعتراف کرده‌اند که خودشان هم از وضعیت فعلی رضایت ندارند، اما تمامی‌مخاطبان، مسافران و شهروندان به خوبی می‌دانند که مشکل
کجاست.

پیک مسافران مترو

همان‌طور که عنوان شد پیک مسافر صبحگاهی مترو بین ساعات 6 تا 9 است، اما در این بین از ساعت 7 تا 8:30 ایستگاه‌های مترو و واگن‌ها بیش از حد شلوغ و مملو از مسافر هستند که طرح جدید این فشار سیستم را کاهش خواهد داد. بدین‌ترتیب که اگر تا قبل از طرح تمامی ‌دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان و کارگران ادارات، ارگان‌ها و صنایع، بازاریان و... تاکید داشتند بین ساعت 7 تا 8:30  به محل کار خود برسند از این پس و با اجرایی شدن طرح از ساعت 6 تا 9 به‌صورت پراکنده و پخش وارد سیستم می‌شوند. به‌عبارت ساده‌تر با تغییر ساعات کاری ادارات و مراکز آموزشی و ایجاد فاصله معنادار بین موج سفرها این امکان به‌وجود می‌آید که مترو به تمام گروه‌ها خدمات‌رسانی مناسب‌تری داشته باشد.

تزریق امکانات، لازمه سرویس‌دهی بهتر

پیش از این نیز بارها عنوان شده که مترو تهران در حال حاضر حتی نیمی ‌از گنجایش و ظرفیت خود را نیز به‌کار نگرفته است. البته شاید درست باشد این‌گونه مطرح کنیم که مترو تهران با داشتن قطار، واگن، تجهیزات و امکانات بیشتر می‌تواند سرویس‌دهی به مراتب بهتر و منظم‌تری داشته باشد.

در حال حاضر سرفاصله حرکت قطارها در ساعت پیک مسافر خط یک 5دقیقه است و در خارج از این زمان سرفاصله به 6 تا 7دقیقه افزایش می‌یابد. در خط2 سرفاصله حرکت قطار در پیک مسافر 5/3دقیقه و در خط5 نیز 12دقیقه است که در خارج از این زمان به 5 و 15دقیقه افزایش می‌یابد، اما همان‌طور که گفته شد این حداقل سرویس‌دهی مترو است و اگر حمایت لازم برای خرید قطار و واگن جدید و تزریق آن به خطوط صورت گیرد، می‌توان این سرفاصله‌ها را تا نصف زمان اعلام شده هم کاهش داد.

مترو امیدوار به حل مشکلات

طی هفته‌های اخیر جلسات ویژه‌ای بین مسئولان مترو، شورای شهر، شهرداری، مجلس و وزارت کشور برگزار شده که همگی آن‌ها با درک صحیح موضوع و پی بردن به مشکلات این مجموعه سخت در تلاشند تا هر چه سریع‌تر موانع را برداشته و مشکلات را رفع نمایند. در صحبت‌های تمامی‌ مسئولان مترو می‌توان این امیدواری را دید که به‌زودی مشکلات مترو پایتخت رفع خواهد شد.

 یکی از این مشکلات میزان تاخیرهای خط5 مترو در مهرماه امسال است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته، چنان‌چه هم‌اکنون به ازای حرکت هر قطار به طور متوسط میزان تاخیرها در خط تهران-کرج 20ثانیه است، حال آن‌که سال گذشته میزان تاخیرها در این خط به ازای هر حرکت به طور متوسط 13ثانیه بود.

همشهری مسافر