و پیش بینی میکنیم که از 30 آبان یا 7 آذر این طرح اجرایی شود.
به گزارش واحد مرکزی خبر، سید علی لطفی زاده در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت با بیان این مطلب اظهار داشت: جلسات متعددی با حضور اعضای شورای عالی ترافیک تاکنون برگزار شده و هماهنگیهای لازم در جهت اجرای هر چه بهتر این طرح صورت گرفته است.
وی با بیان ا ینکه قرار است این هفته نیز جلسات تکمیلی در این زمینه برگزار شود، افزود: آنچه مسلم است، این که این طرح با همان شیوه قبلی اجرا میشود.
دبیر شورای عالی ترافیک کشور ادامه داد: چون تصمیم داریم این طرح را از شنبه که شروع هفته است، آغاز کنیم؛ یا از 30 آبان یا از 7 آذر اجرا خواهد شد.
لطفی زاده درباره هماهنگی نهادها و دستگاهها با یکدیگر در اجرای این طرح هم گفت: برخی از نمایندگان دستگاهها در جلسات شورای عالی ترافیک حضور دارند و هماهنگیهای لازم با سایر نهادها صورت گرفته است و نیروی انتظامی هم آمادگی لازم را برای اجرای این طرح دارد و تدابیر لازم را اندیشیده است.
این طرح آزمایشی و فقط به مدت یک ماه اجرا میشود
وی تصریح کرد: این طرح آزمایشی به مدت یک ماه اجرا میشود تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود و اگر به هر دلیلی به اهداف مود نظر نرسیم، ادامه اجرای آن منطقی نخواهد داشت اما با توجه به نظرسنجیهای صورت گرفت، پیش بینی ما این است که اجرای آن موفقیت آمیز خواهد بود اما به شرطی که مردم هم با مجریان طرح همکاریهای لازم را داشته باشند.
لطفی زاده در پاسخ به این سوال که به چه میزان اطلاع رسانی انجام شده تا مردم برای اجرای آن آمادگی لازم را داشته باشند؟ گفت: حدود یک ماه است که از طرق مختلف برای اجرای طرح تغییر ساعات کاری اطلاع رسانی انجام شده و به نظر میرسد هم مردم و نهادهای مجری طرح، آمادگی لازم را برای اجرایی شدن آن داشته باشند.
دبیر شورای عالی ترافیک در ادامه به مشکلات برخی والدین اشاره کرد و افزود: طبق بررسیهای صورت گرفته تنها بین 12 تا 13 هزار نفر از مردم شهر تهران با اجرای این طرح به مشکل بر میخورند که در مقابل جمعیت 8 میلیونی تهران جمعیت قلیلی محسوب میشوند و نباید اجرای این طرح که در کاهش 12 درصدی ترافیک موثر است را به دلیل مشکلات تعداد کمی از والدین کنسل کرد و مصلحت جمعیت 8 میلیون نفری را در نظر نگرفت.
هدف دولت کاهش ترافیک و رضایت مردم است
وی ادامه داد: البته در زمان اجرای آزمایشی این طرح، قرار است که مشکلات این عده هم بررسی شود تا با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت نسبت به اجرای قطعی آن اقدام شود. زیرا هدف دولت از اجرای طرح تغییر ساعات ادارات و مدارس رضایت مردم و پایین آمدن حجم ترافیک در اوج ساعات اولیه صبح است و طرح باید طوری اجرا شود که همه از آن بهره مند شوند.
لطفی زاده به هماهنگی دستگاهها برای اجرای آزمایشی طرح اشاره و اظهار داشت: دستگاهها مکلفند که در فرصت یک ماهه اجرای آزمایشی نسبت به رفع نواقص و مشکلاتی که وجود دارد، اقدام کنند و اگر در موارد نادری نتوانستند مشکلات کارکنان خود را در این زمینه حل کنند به ما ارجاع دهند تا بتوانیم مشکلات آن دسته از والدین دانش آموزان را که در ادارات دولتی شاغل هستند را مرتفع کنیم.
دبیر شورای عالی ترافیک به دغدغه آموزش و پرورش در این زمینه اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش هم زیر مجموعه دولت است و دغدغههایی برای اجرای زمانی این طرح دارد. زیرا همکاران ما در آموزش و پرورش این نظر دارند که دو ماه از سال تحصیلی گذشته و برای هماهنگی خانوادهها زمان بیشتری باید صرف کرد. که فرصت یک ماهه تعویق این طرح برای انجام هماهنگی های لازم کافی است.
کاهش 12 درصدی حجم ترافیک
لطفی زاده تصریح کرد: اجرای این طرح موجب کاهش 12 درصدی حجم ترافیک با هزینه کمتری میشود. البته راههای دیگری هم برای کاهش ترافیک شهر تهران وجود دارد اما باید هزینههای گزافی صرف آن کرد و با کارهای کارشناسی که انجام شده، تغییر ساعات کاری در این زمینه موفقیت آمیز خواهد بود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا قبل از اجرای این طرح ، با برگزاری جلسات متعدد مشکلات احتمالی آن برطرف شود.