تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۲

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جدید آلمان گفت این کشور بر روابط با اعضای شرقی اتحادیه اروپا متمرکز می‌شود.

خبرگزاری آلمان از برلین گزارش داد، گوئیدو وستروله (Guido Westerwelle) در سخنرانی معارفه خود در برابر صدها تن از مقامات وزارت امور خارجه آلمان گفت: "روابط با همسایگان شرقی نیاز به تعمیق دارد."

وستروله، رهبر حزب لیبرال دموکرات (FDP) در ائتلاف دولتی با حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان سمت وزیر امور خارجه را در دست گرفته است.

وی گفت: "این پروژه به ویژه نیاز به آن دارد که جوامع با هم رشد کنند. این تا حد زیادی میان آلمان و فرانسه به وقوع پیوسته است. وظیفه ما این است که کیفیت مشابهی را در روابط میان اعضای شرق و غرب اتحادیه اروپا پدید آوریم."

وستروله بر ادامه دادن به اقدامات فرانک والتر اشتاین‌مایر، سلف خود تاکید اما خاطر نشان کرد رویکرد فعالانه‌تری را به سیاست خارجی خواهد داشت.

وی گفت: "سیاست ما همیشه بیشترین حد موفقیت را زمانی خواهد داشت که شانه به شانه شرکای‌مان اقدام کنیم. در همین حال، آلمان نباید با صدایی آهسته‌تر از آنچه واقعا دارد، سخن بگوید."

وستروله گفت او هم تاکید بیشتری بر ارتقای "راهبردی محور" تجارت خارجی آلمان در همکاری با شرکت‌های تجاری آلمانی خواهد داشت.

او قرار است امروز برای حضور در اجلاس اتحادیه اروپا همراه با مرکل به بروکسل سفر کند که نخستین سفرش در سمت وزیر امور خارجه خواهد بود.

او روز دوشنبه به تنهایی به فرانسه و هلند می‌رود تا همتایان خود آشنا شود. مشاوران گفتند آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی تماس تلفنی با وزیر جدید آلمان داشت و او را به سرزمین‌های اشغالی فلسطین دعوت کرد، اما هنوز تاریخی برای این سفر مشخص نشده است.