همشهری آنلاین: سران تعدادی از کشورهای جهان در آلمان به منظور شرکت در مراسم بیستمین سال فروپاشی دیوار برلین گرد هم آمده‌اند.

به گزارش الجزیره، تعدادی از رهبرانی که راه را برای فروپاشی کمونیسم در شرق اروپا هموار کردند نیز در این مراسم در برلینی که زمانی به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم شده بود، حضور خواهند یافت.

میخائیل گرباچف رئیس جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی و لخ والسا که هدایت اعتراضات ضد کمونیستی در لهستان را در مقام رئیس اتحادیه تجاری همبستگی در دست داشت از جمله این سرانند.

در کنار این افراد سران کشورهایی که آلمان را در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم تحت اشغال خود داشتند نیز در این مراسم شرکت می‌کنند. گوردون براون نخست وزیر بریتانیا، نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه، دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه و هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا در این مراسم به میزبانی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان حضور خواهند یافت.

هزاران نفر از گردشگران نیز به منظور گرامیداشت واقعه 9 نوامبر سال 1989 که به اتحاد دو آلمان و فروپاشی پرده آهنین و اتحاد شوروی انجامید، وارد برلین شده‌اند.

این در حالی است که روز یکشنبه 8 نوامبر چپگرایان آلمانی تظاهرات گسترده‌ای به منظور مخالفت با گرامیداشت سالگرد سقوط دیوار برلین برپا کردند.

مرکل که در زمان فروپاشی دیوار برلین به عنوان یک محقق علمی در آلمان شرقی فعالیت می‌کرد طی سخنانی گفت: روز فروپاشی دیوار خوشایند ترین روز در تاریخ معاصر المان است.

ساخت و فروپاشی دیوار

بخش‌های غربی آلمان پس از پایان جنگ جهانی دوم به تصرف متفقین غربی درآمد بخش‌های شرقی این کشور نیز تحت سلطه متحدان کمونیست دوران جنگشان یعنی نیرو‌های اتحادیه شوروی در آمد.

مدت کوتاهی پس از پایان جنگ، اختلافات میان بلوک غرب و شرق که به ترتیب تحت رهبری آمریکا و شوروی قرار داشتند، بروز کرد، این اختلافات بویژه در سال‌های دهه پنجاه میلادی حالتی جدی به خود گرفت به طوری که هر لحظه بیم جنگ میان دو ابر قدرت وقت می‌رفت، در نتیجه اختلافات خصمانه که به جنگ سرد موسوم شد، دیوار برلین در سال 1961 به منظور جدا سازی برلین غربی تحت حاکمیت دولت آلمان غربی که در حمایت دولت‌های غربی بود از آلمان شرقی کمونیست، ساخته شد.

در نهایت چند سال پس از روی کار آمدن گرباچف در شوروی و آغاز دوران موسوم به اصلاحات در این کشور مردم شرق اروپا به ویژه کشورهای لهستان، جمهوری چک و مجارستان جهت رهایی از سلطه کمونیسم به پا خواستند.

در آلمان نیز مردم با تخریب دیوار برلین نماد استیلای کمونیسم بر این کشور را بزیر آورده و به دوران طولانی از تاریخ جدایی میان یک ملت واحد خاتمه دادند.

بر اساس مطالعاتی که طی سال جاری انجام گرفت، دست کم 136 نفر در فاصله سال‌های 1961 تا 1989 در تلاش برای گذر از دیوار برلین کشته شدند.

کد خبر 94767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز