تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۹

آرش نورآقایی: جایزه ملینا مرکوری، جایزه‌‌ای است که از سوی دولت یونان با همکاری یونسکو و ایکونوس (شورای حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی) اهدا می‌شود. در 16 شهریور 1384 این جایزه به روستای میمند رسید.

روستای میمند هفتمین منظر فرهنگی، طبیعی و تاریخی جهان است که جایزه مزبور را دریافت کرده است.

روستای چندین هزار ساله میمند که در دل صخره های سخت و در نزدیکی شهر بابک در استان کرمان جای دارد، یکی از معدود روستاهای تاریخی در جهان است که هنوز روابط سنتی زندگی در آن جریان دارد و می‌توان تعامل انسان و طبیعت را در عصر ماشین به خوبی در آن مشاهده کرد.

در واقع منظر فرهنگی تاریخی میمند یکی از جذاب‌ترین و منحصر به فردترین آثار باقی‌مانده  از تاریخ بشریت است. 

نقوش و سفال‌های چندین هزار ساله مکشوفه، تاریخ طولانی میمند را گواهی می‌دهند. روستای میمند از آب و هوای معتدل کوهستانی برخوردار است و در مرز مشترک دشت و کوهستان واقع شده.

ساکنان این روستای صخره‌ای هنوز با گذشت چند هزار سال از ساخت آن در درون حفره‌هایی زندگی می‌کنند که پنجره و دودکش ندارد و به زبان محلی «کیچه» نامیده می‌شود. اصالت این روستا تنها مخصوص خانه‌های شگفت آن نیست.

رفتار ساکنان میمند به همراه آداب و رسوم فضایی را ایجاد می‌کند که خواه‌ناخواه اندیشه و توجه همگان را با خود به آنجا می‌برد که خود می‌خواهد. هنوز در زبان و گویش مردم آنجا واژه‌هایی از زبان پهلوی ساسانی یافت می‌شود.

خانه‌ها در دل کوه‌ ایجاد شده‌اند و شامل اتاق، پستو، راهرو و ستون هستند. آتشگاه‌های سنگی میمند در دوره‌ اسلامی به مسجد تبدیل شده‌اند و امروز اگر به میمند می‌روید یادتان باشد از مسجد سنگی آن دیدن کنید.

شکل و شمایل خانه‌های میمند کارشناسان را به این اندیشه می‌رساند که این روستا روزگاری متعلق به کسانی بود که به آئین مهرپرستی اشتغال داشتند.