گروه شهری: حجم فعالیت‌های شهرداری در 4 سال گذشته (84 تا 88) 7 برابر شده است

ذیحساب کل منتخب شورای شهر تهران گزارشی از عملکرد بودجه‌ای شهرداری تهران را  در جلسه غیرعلنی 17آبان شورای شهر‌قرائت کرد. اسماعیل غفاری با بیان این مطلب که حجم فعالیت‌های 4سال اخیر شهرداری 7برابر گذشته است، افزود: حسابرسی  این حجم فعالیت  قابل تأمل است.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، غفاری اضافه‌کرد: ذیحساب‌ها مجازند تمام دفاتر و اسناد ثبت نقدی و غیرنقدی در شهرداری تهران را رسیدگی کنند درحالی‌که در گذشته با توجه به‌وجود ثبت اسناد نقدی تنها 30 تا 40 درصد از فعالیت‌های مالی شهرداری ثبت و حسابرسی می‌شد. 

به گفته غفاری، گزارش ذیحسابی براساس شاخص‌های 11گانه کمیسیون برنامه و بودجه شوراست.وی با اشاره به برخی شاخص‌های مذکور ادامه داد: شاخص اول تاکید بر واریز تمامی درآمدها به حساب مورد تایید شورا دارد که براساس حسابرسی انجام شده در این زمینه در 22 منطقه،  بخشی از اعتبارات غیرنقدی است که واحدها از طریق واگذاری املاک و تراکم نسبت به کارسازی به‌صورت تهاتری اقدام می‌کنند.

همچنین شاخص دیگر مربوط به مبادله موافقت‌نامه‌هاست که موضوع تبصره 3 بودجه سال 88 است. براین اساس اداره کل مالی نسبت به مبادله 177 فقره موافقت‌نامه به مبلغ یکهزار و 100میلیارد تومان با سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه اقدام کرده ولی هنوز یکهزار و 400 میلیارد تومان موافقت‌نامه مبادله نشده است.

غفاری ادامه داد: در شاخص‌های دیگر نیز موضوع استخدامی‌های جدید در مناطق شهرداری تهران، مسائل حقوقی مسئولان شهرداری، بررسی پروژه‌های حقوقی، چگونگی رعایت مقررات و آیین‌نامه‌ها در واگذاری به پیمانکاران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته وی، پرداخت‌های خارج از بودجه مصوب سال 88 شهرداری به میزانی نیست که نیاز به ارائه متمم بودجه داشته باشد. بخشی از جابه‌جایی‌ها براساس اختیارات شهردار بوده که در تبصره 28 بودجه و اصلاح بودجه قابل بررسی است.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر در ادامه جلسه گزارشی از سوی حسین محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران درخصوص فعالیت کمیته اصلاح نظام مالی در جهت اجرای مصوبات تفریغ بودجه سال‌های 82،  83 و 84 شهرداری تهران ارائه شد.

براساس این گزارش، کمیته مذکور مبادرت به بررسی اصلاح حساب‌های مالی در سال‌های گذشته از سال 87 به قبل کرده که تا آخر مهرماه 61درصد از کار صورت گرفته است.
 برهمین اساس تعداد اسناد اصلاحی تا پایان مهر ماه 7544 فقره به مبلغ 25 هزار میلیارد ریال بوده است.

همچنین سرفصل‌هایی که از سوی این کمیته مورد بررسی قرار گرفته، مربوط به حساب‌های دریافتی، دارایی‌های ثابت، سرمایه‌گذاری در سهام سایر شرکت‌ها، پروژه‌های مشارکتی، موجودی نقد در بانک، دارایی‌های نامشهود، حساب‌های پرداختی و موجودی مواد و کالاها بود.

تصویب یک فوریت طرح خروج خودرو‌های فرسوده

دیروز یک فوریت طرح الزام خروج خودروهای فرسوده درصورت خرید خودروهای جدید (داخلی وخارجی) توسط شورای اسلامی شهرتهران به تصویب رسید. درصورت تصویب نهایی این طرح، به ازای هر خودرویی که در تهران پلاک جدید شود باید یک خودروی فرسوده از رده خارج شود.