گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که رسماً تغییر خاصی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی مسکو شاهد نبوده‌ایم ابراز امیدواری کرد کشورهایی مانند روسیه با استفاده از ظرفیت‌هایشان پرونده ایران را به آژانس باز گردانند.

سیدمحمدعلی حسینی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران همچنین با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک ایران و مالزی در تهران گفت: اراده سیاسی مستمر و قوی دولتمردان دو کشور که در مشترکات فرهنگی و اجتماعی ایران و مالزی ریشه دارد، باعث شده که مالزی در سازمان‌های مختلف بین‌المللی از جمله گروه 15 و جنبش عدم تعهد در ارتباط با مسائل بین‌المللی از جمله مسئله هسته ای ایران و از جمله مسائل حقوق بشر دیدگاه‌های مشترکی با ایران داشته باشد.

امنیت سفارت انگلستان
حسینی در ارتباط با ادعای وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر ناامن بودن سفارت این کشور در تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر به لحاظ حفاظتی و امنیتی کارکنان سفارت انگلیس در تهران هیچ مشکلی ندارند و نیروهای انتظامی ما نیز به صورت شبانه روزی از ساختمان سفارت انگلیس حفاظت می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مسائلی که در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در لندن برای سفارت کشورمان رخ داده ادامه داد: در آن سال‌ها حمله مهاجمان تروریستی به همراه بعضی از نیروهای امنیتی انگلیس به سفارت ایران در لندن را شاهد بودیم که علاوه بر تخریب در این حادثه دو تن از دیپلمات‌های ما نیز به شهادت رسیدند و چند تن زخمی شدند. وی همچنین گفت: علیرغم تمامی پیگیری‌ها انگلیس حاضر به بازگرداندن مهاجمان به سفارت ایران به ما نشد و غرامتی هم به ما پرداخت نکردند در شرایط کنونی هم انگلیسی‌ها مواضعی تحریک آمیز را ابراز می‌کنند و خوب است که به گذشته روابط و آن‌چه پیش از این در لندن رخ داده هم توجه داشته باشند.

خبر سفر قذافی به تهران
حسینی در رابطه با اخبار منتشر شده مبنی بر دعوت از معمر قذافی رهبر لیبی برای سفر به کشورمان در جریان ملاقات اخیر معاون وزیر خارجه ایران با مقامات این کشور افزود: سفری که باقری معاون آفریقا و عربی وزارت خارجه به لیبی داشت در چارچوب رایزنی‌های سیاسی با اعضای شورای حکام بوده است.

سفر دو رئیس‌جمهور به تهران
وی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال برگزاری نشست سه جانبه ای با حضور مقامات عراقی و سوری در کشورمان برای رسیدگی به آخرین اوضاع امنیتی کشور عراق افزود: اساساً چنین نشستی آن‌گونه که در رسانه‌ها مطرح شده در دستور کار ما قرار نداشته است. حسینی ادامه داد البته ایده برگزاری این نشست ایده ای خوب بوده که می‌توان روی آن کار کرد؛ سفر آقای طالبانی به تهران نیز قطعی بوده که البته به دلیل حوادث داخلی عراق از جمله بسته شدن فرودگاه این کشور به تأخیر افتاده اما این سفر به زودی انجام خواهد شد. وی در خصوص سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به کشورمان نیز گفت: دعوت از آقای اسد نیز قطعی شده اما برای انجام سفرهایی در این سطوح بالا به فراهم شدن مقدماتی احتیاج است که پس از هماهنگ شدن آن این سفر نیز انجام خواهد شد.

روسیه به واقعیت نزدیک است
حسینی در پاسخ به این سئوال که آیا روسیه در حال اعمال تغییراتی در مواضعش در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای کشورمان است؟ اظهار داشت: ما رسماً تغییر خاصی را از سوی مسکو شاهد نبوده‌ایم و تنها بعضاً می‌شنویم که قصد اعمال تغییراتی را دارند اما همانگونه که پیش از این گفته‌ایم موضع روسیه موضعی به واقعیت نزدیک تر است.

وی تصریح کرد: البته پیش از این نیز اعلام شده مسیر تمام این کشورها همان مسیر شورای امنیت است که امیدواریم کشورهایی چون روسیه با استفاده از ظرفیت‌هایشان این موضوع را به آژانس که مرجع اصلی بررسی آن است بازگردانند. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با بیان اینکه فعالیت‌های صلح آمیز ایران کاملا قانونی و در چارچوب مقررات بین‌المللی قرار دارد تأکید کرد: ما همکاری‌هایمان را براساس تعهدی که در چارچوب معاهده ان.پی.تی داریم ادامه خواهیم داد.

بازرسی از لویزان
وی با بیان اینکه ایران با درخواست بازرسان آژانس جهت نمونه برداری مجدد از مرکز دانشگاهی موافقت کرده افزود: این عمل ایران نیز در راستای همکاری‌های گذشته ایران با آژانس بوده است. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنان تأکید کرد: تمام فعالیت‌های ایران با اطلاع آژانس است و بازرسان هم می‌توانند هرگاه که بخواهند به تأسیسات ایران رفت و آمد کنند همانگونه که پیش از این هم درخواست‌هایشان در این چارچوب اجابت شده است.