همشهری آنلاین: منوچهر متکی،وزیر امور خارجه ایران و وارتان اسکانیان وزیر امور خارجه ارمنستان یکشنبه 26 آذر در کنفرانس مشترک خبری در تهران به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش سایت وزارت امورخارجه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد : صدور هر گونه قطعنامه ای در شورای امنیت در راستای تحریم ایران ضمن بی تأثیر بودن ، از سوی جمهوری اسلامی ایران به عنوان اقدامی خصمانه تلقی می شود و لذا جمهوری اسلامی امیدوار است طرفین بر سر میز مذاکرات برگردند و در این خصوص تجدید نظر نمایند.

متکی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در خصوص تأثیر صدور قطعنامه تحریم علیه ایران در شورای امنیت اظهار داشت : همان طور که بارها اعلام کرده ایم انتقال پرونده ایران به شورای امنیت اقدامی سیاسی ، غیر قانونی و غیر حقوقی است چرا که در تمام گزارشات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دلیل و مطلبی بر انحراف فعالیت های هسته یی ایران ثبت و درج نشده است ، بنابراین امنیتی و سیاسی کردن آن موضوعی است که بررسی فنی آن را از طرف آژانس زیر سؤال می برد.

وی ادامه داد : امروز برای جهانیان و افکار عمومی ملل مختلف مقایسه بسیار خوبی حادث شده است ، چرا که از یک طرف می بینیم غربی ها می گویند ایران در آینده به طرف سلاح های هسته یی می رود علی رغم این که موضع ایران روشن است تهدیدات شان گوش فلک را کر کرده است ، اما کمی آن طرف تر از ایران رژیم صهیونیستی از سوی بالاترین مقامات این رژیم جعلی به داشتن سلاح های هسته یی مفتخر می گردد.

آقای متکی اضافه کرد : در ضرب المثل ها و ادبیات مان از این برخوردهای دوگانه صحبت های زیادی شده است ، اما ایران تلاش می کند در تماس با اتحادیه عرب ، سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل ، رییس شورای امنیت و رییس مجمع عمومی سازمان ملل قویاً انباشته شدن بیش از 200 کلاهک هسته یی را در سرزمین های اشغالی پیگیری کند و در این راستا انتظار داریم کشورهای منطقه با این مسأله برخورد جدی و قاطع داشته باشند و به تصمیم گیری های اساسی و بین المللی نائل آیند .
آقای متکی صدور هر گونه قطعنامه تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را بی تأثیر ارزیابی کرد و آن را اقدامی دانست که از دیدگاه جمهوری اسلامی خصمانه است.

وی ادامه داد : امیدواریم کشورهای طرف مذاکره برای بررسی موضوع به میز مذاکرات برگردند ؛ قطع مذاکرات با اهداف سیاسی قبل از انتخابات آمریکا صورت گرفت که باید در آن تجدید نظر شود و راه حلی جامع الاطراف برای حل مسأله یا رفع ابهامات ارایه گردد.

آقای متکی در ادامه کنفرانس خبری با بیان این که اعلام وجود کلاهک هسته یی در رژیم صهیونیستی قبل از این که نشان از توان این رژیم باشد ، حکایت از ضعف و ناتوانی آن دارد تصریح کرد : این گونه اظهارات را از سوی رژیم صهیونیستی که دارای انباشت کلاهک های هستهیی در فلسطین اشغالی است قویاً محکوم می کنیم و از کلیه کشورهای منطقه و سازمان های بین المللی می خواهیم که به مسؤولیت خود در جلوگیری از اشاعه سلاح های هسته یی عمل کنند و بیش از این باعث ایجاد تشنج در منطقه نشوند.

وی ادامه داد : اصل موجودیت رژیم صهیونیستی با هدف جنایت ، تجاوز و کشتار ترسیم شده و اگر روزی این اقدامات طرح شود اصل موجودیت این رژیم ملغی می گردد ؛ اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که دوره کاربرد و تهدید توسط سلاح هسته یی به خاتمه رسیده است ؛ چرا که اگر سلاح هسته یی می توانست از بحران جلوگیری کند رژیم شوروی دچار فروپاشی نمی شد و اسراییل در تجاوز به لبنان می توانست توفیق حاصل کند.

آقای متکی یادآور شد : امروز دیگر ملت ها چنان اقیانوس بر تصمیم سازی های بین المللی تأثیر گذارند ؛ چنان که در آمریکای لاتین شاهد آن هستیم.

دنیا نیازمند تعامل جدیدی است و باید سیاست فعلی آسیب شناسی شود و نظام های بین المللی فقط بر اساس قوت و تأیید ملت ها پایه گذاری گردد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص ادامه روند احداث خط لوله گاز و نفت به ارمنستان و سایر کشورها اظهار داشت : یکی از محوری ترین برنامه هایی که در زمان دریافت رأی اعتماد به مجلس ارایه شد بحث دیپلماسی خط لوله بود و امروز خوشحالیم که در یک سال و اندی گذشته با تأکیدات رئیس جمهور و با همکاری وزارتخانه های نفت و نیرو توانستیم اتصالات و ارتباطات انرژی خود را با همسایگان مان برقرار کنیم که در این میان کشورهای ارمنستان ، ترکیه ، عراق و آذربایجان نقش به سزایی دارند.

وی اضافه کرد : اتصالات انرژی با کشورهای منطقه از سیاست های جدی دولت جناب آقای دکتر احمدی نژاد است که در این راستا بحث انتقال گاز و برق با ارمنستان را محقق کردیم و در موضوع نفت نیز وزیر امور خارجه ارمنستان بحثی را مطرح کردند که در دستور کار بررسی های مان قرار داده ایم.

آقای متکی تأکید کرد : از ارتباطات جامعه در زمینه انرژی با همسایگان مان به طور کامل حمایت به عمل می آوریم.

وی همچنین افتتاح خط لوله گاز ایران به ارمنستان را با قبل از پایان سال 1385 اعلام کرد و آن را زمینه ای برای استفاده از مزیت های ارمنستان در خصوص اتصالات به اروپا و حمل و نقل و استفاده از مسیر ترانزیتی این کشور اعلام کرد.

آقای متکی همکاری های دوجانبه و چندجانبه منطقه یی را با نام `همکاری های صلح و امنیت منطقه` نام گذاری کرد.

وی در ابتدای جلسه سفر اسکانیان ، وزیر امور خارجه ارمنستان به ایران که بنا به دعوت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و با هدف پیگیری گفتگوهایی که چندی پیش رؤسای جمهور دو کشور در تهران به عمل آوردند اعلام کرد.

آقای متکی اضافه کرد : روابط دو کشور از پیشینه تاریخی و سابقه خوبی برخوردار است.

اراده رهبران سیاسی دو کشور بر گسترش روابط است و دولت جدید نیز این راه را ادامه داده است.

وی افزود : اتصالات و ارتباطات خطوط انرژی اعم از برق ، گاز و مذاکرات پیش رو در زمینه نفت جزء سیاست های دو کشور است که در اجلاس سه جانبه ایران ـ ارمنستان و گرجستان و در آینده در اجلاس چهارجانبه ایران ـ ارمنستان ـ گرجستان و روسیه برای اتصال شبکه های برق ادامه خواهد یافت.

وی عضویت ارمنستان در پروژه کریدور شمال ـ جنوب را از دیگر مزیت های ارمنستان برشمرد که می توان در حمل و نقل و ترانزیت به اروپا و خاورمیانه از آن بهره برداری کرد.

به گفته آقای متکی بررسی تحولات منطقه ای از جمله مسأله فلسطین ، لبنان و عراق و نیز بحث قره باغ و امنیت منطقه قفقاز از دیگر زمنیه های مذاکره طرف ایرانی و ارمنی بوده است.

وی تصریح کرد : سفر وزیر امور خارجه ارمنستان را در یک کلام سفری مثبت ، سازنده و گامی به جلو در روابط بین دو کشور ارزیابی می کنیم.

کد خبر 11190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز