همشهری آنلاین: اعضای دولت سابق آمریکا دوباره مشغول مساله عراق شده‌اند که این امر به بی‌اعتمادی‌ها به دلایل واقعی این جنگ دامن می‌زند.

روزنامه تاگس‌آنسایگر گزارش داد، مقامات سابق در دولت بوش که در عراق مشغول بودند، تلاش دارند در این کشور نفوذ اقتصادی کسب کنند.

روزنامه فایننشیال تایمز از زلمی خلیل‌زاد که در دوره بوش سفیر آمریکا در بغداد بود و ژنرال بازنشسته جی گارنر به عنوان دو فردی نام برده که چنین قصدی دارند. گارنر نخستین مدیر غیرنظامی آمریکایی برای عراق بود که عملا نقش فرماندار را ایفا می‌کرد.

شرکت "شرکای خلیل‌زاد (Khalilzad Associates)" متعلق به سفیر سابق آمریکا در سال جاری میلادی دفاتری را در بغداد و شهر اربیل در شمال عراق افتتاح کرده است. جی گارنر دو سال پیش زمانی به عضویت هیات مدیره شرکت نفتی کانادایی "اکتشافات بیکران (Vast Exploration)" در آمد که این شرکت سهم 37 درصدی از یک تاسیسات استخراج نفتی در کردستان عراق را به نام خود کرد. امروز هم گارنر همچنان مشاور این شرکت است.

آنگونه که فایننشیال تایمز می‌نویسد، این دو نفر فقط مثال‌هایی مشهور هستند. یک صف کامل از نظامیان یا دیپلمات‌های سابق هم هستند که از زمان جنگ در عراق یا برای خود کار و کاسبی راه‌ انداخته‌اند یا مشاور کنسرسیوم‌های بین‌المللی فعال در این کشور شده‌اند.

این اشتغال بی‌دردسر نیست. بیش از همه در جهان عرب بسیاری هستند که اعتقاد دارند دولت بوش با این جنگ به دنبال آن بوده که اقتصاد آمریکا کنترل ذخایر نفتی عراق را برای خود تضمین کند. این ارزیابی همیشه مطرح است که کسی وارد تجارت در عراق می‌شود که زمانی در این کشور قدرت برتر را در دست داشته است. این انتقادی است که رییس یکی از سازمان‌های غیردولتی آمریکایی در گفت‌وگو با این روزنامه مالی انگلیسی مطرح می‌کند. او می‌گوید این رفتارها فقط به بی‌اعتمادی‌ها دامن می‌زند، حتی اگر موجه هم باشد.