تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۵

علی ابراهیمی: سومین جشنواره تقدیر از تولید‌کنندگان جوان یکشنبه شب در حالی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد

که این بار برخلاف روال متداول در برگزاری چنین مراسمی، علاوه بر چهره‌های ماندگار تولید و واحدهای نمونه و برتر صنعتی، وزرای صنایع و معادن و کار و امور اجتماعی نیز به‌عنوان 2 عضو کابینه دولت مورد تقدیر قرار گرفتند.

1-  در ماه‌های اخیر، افزایش واردات بی‌رویه محصولات صنعتی و مصرفی و نبود حمایت لازم برای رفع مشکلات تولید‌کنندگان موجب شده تا با شکل‌گیری فضای نامناسب کسب و کار، هر از گاهی اخبار متفاوتی از تعطیلی برخی واحدهای صنعتی کشور و یا فعالیت نیم‌‌بند و کمتر از نصف ظرفیت آنها به گوش رسد؛ به‌نحوی که اخبار تایید نشده حکایت از توقف فعالیت کارخانه‌های قندوشکر یا برخی دیگر از صنایع کشور  دارد. با وجود این هنوز هم مطابق روال معمول برگزاری مراسم تقدیر و تشکر توسط دست‌اندرکاران این بخش به قوت خود باقی است.

2- داشتن راهبرد مشخص برای خروج بنگاه‌های صنعتی از بن‌بست‌های ناشی از شرایط سخت و زیانبار بین‌المللی یا داخلی از جمله اصول اولیه مدیریت در همه بخش‌های تولیدی به‌ویژه بخش صنعت است.

با وجود این، پرسش مطرح آن است که اکنون بخش صنعت تا چه حد از راهبردی مشخص، اجرایی و مدون برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده در اسناد بالا‌د‌ستی این بخش یا دست‌کم تاثیر‌پذیری حداقلی از بحران‌های مبتلا‌به، رقابت‌پذیری بیشتر یا حداقل ادامه بقا برخوردار است تا بتوان آن را نشانی از مدیریت کارآمد متولیان دولتی این بخش و نیازمند تقدیر دانست.

3- اگر هدف از برگزاری چنین جشنواره‌هایی را تقدیر و ترغیب تولید‌کنندگان بخش صنعت برای ادامه مسیر پر پیچ و خم کنونی تولید و ادامه بقا قلمداد کنیم، مشخص نیست که تقدیر از وزرایی که باید در مقابل مشکلات این بخش به تولید‌کنندگان پاسخگو باشند و فراهم کردن شرایط لازم برای تولید بهینه از جمله وظایف ذاتی آنان است، تا چه حد توجیه پذیر خواهد بود؛

مگر آنکه تقدیر‌کنندگان به‌وجود شرایط آرمانی بنگاه‌های صنعتی به‌دلیل اعمال مدیریتی کارآمد اعتقاد داشته باشند که البته در آن صورت  هم بسیاری از تولید‌کنندگان نیمه‌جان این بخش  از آن بی‌اطلاع  هستند.