همشهری آنلاین: پارلمان کانادا با 266 رای مثبت در برابر 16 رای منفی پیشنهاد نخست وزیر این کشور مبنی بر پذیرش ایالت کبک به عنوان یک ملت را مورد تایید قرار داد.

به نوشته ال موندو، برمبنای پیشنهاد استیفن هارپر ایالت کبک از این پس به عنوان یک ملت درون کانادای واحد مورد شناسایی قرار خواهد گرفت.

این لایحه دولتی پس از آن در پارلمان کانادا به تصویب رسید که احزاب محافظه کار (حزب حاکم)،اکثریت اعضای حزب لیبرال، بلوک جدایی طلب کبک و حزب سوسیال دموکرات نوین حمایت خود را از آن اعلام کردند.

دقایقی پس از تصویب این لایحه نیز نمایندگان مجلس کانادا دیدگاه بلوک جدایی طلب کبک در مورد این مصوبه را رد کردند، بر مبنای دیدگاه این بلوک کبکی‌ها تا کنون نیز ملتی درون کشور کانادا محسوب می‌شده‌اند.

دولت کانادا اما در دفاع از پیشنهاد خود که به تایید مجلس نیز رسیده است می‌گوید: این طرح اقدامات جدایی طلبان را عقیم خواهد کرد.

این در حالی است که منتقدان به پیشنهاد دولت از آن نگران هستند که پذیرش کبک به عنوان ملتی درون کانادا موجب قدرت گرفتن استقلال طلبان شود.

بلوک کبک نیز در مقابل اعلام کرده است: از تغییرات نمادینی که در وضعیت سیاسی کبک ایجاد شده نهایت استفاده را جهت به دست آوردن اختیارات سیاسی بیشتر برای این منطقه خواهد برد.