تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۸

رای منفی مردم سوئیس به ساخت مناره‌ در مساجد این کشور که در پی تبلیغات گسترده احزاب راستگرا برای گسترش اسلام هراسی صورت گرفت با اعتراض کشورهای مختلف، گروه‌های اسلامی و سازمان‌های حقوق بشر مواجه شد.

درحالی‌که از ماه‌ها قبل گروه‌ها و احزاب مهاجر ستیز سوئیس تبلیغات سوء خود را علیه مسلمانان شروع کردند با اعلام نتایج این همه پرسی هزاران نفر از مردم این کشور در شهر برن، پایتخت سوئیس با برگزاری تظاهرات به این اقدام اعتراض کردند.

تظاهرات‌کنند‌گان سوئیسی در اعتراض به برگزاری این همه‌پرسی در میدان مقابل پارلمان این کشور تجمع کردند. آنها پلاکارد‌هایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «این سوئیس من نیست».

شبکه الجزیره گزارش داد: شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با محکوم کردن این همه پرسی آن را نقض صریح آزادی ادیان در این کشور دانستند و خواستار اصلاح آن از سوی دولت شدند.

گروه‌های تجاری در سوئیس هم اعلام کردند این تصمیم به جایگاه بین‌المللی سوئیس ضربه می‌زند و می‌تواند به روابط سوئیس با کشورهای اسلامی که در این کشور حساب بانکی یا مبادلات اقتصادی دارند، لطمه بزند. دولت سوئیس اعلام کرده است که 57 درصد شرکت‌کنندگان در این همه پرسی به ممنوعیت احداث مناره در این کشور، رای مثبت داده‌اند.

درحالی‌که شهر ژنو سوئیس، مقر دفاتر بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر است. دولت این کشور اعلام کرده است که با برگزاری این همه پرسی دیگر برای ساخت مناره‌های مساجد مجوز صادر نخواهد کرد.

این همه پرسی در حالی از سوی احزاب راستگرای سوئیس و با پیشنهاد حزب مردم این کشور برگزار شده است که پیش از این دولت سوئیس با نگرانی از مواجه شدن با اعتراض‌های جهانی به‌طور صریح خواستار رای منفی به آن شده بود.

بسیاری از احزاب سوئیس هم مخالف این اقدام هستند و روز گذشته حزب سبز سوئیس اعلام کرد که برای نقض این مسئله به دادگاه اروپایی حقوق بشر در استراسبورگ شکایت می‌کند. این حزب در بیانیه‌ای اعلام کرد که قانونی شدن ممنوعیت ساخت مناره در سوئیس نقض آشکار آزادی مذهبی و مغایر با کنوانسیون اروپایی حقوق بشر به حساب می‌آید.

تلاش احزاب راستگرا برای گسترش اسلام هراسی در حالی صورت گرفته است که اسلام دومین دین این کشور پس از مسیحیت به حساب می‌آید و تنها 4 مناره در مساجد سوئیس وجود دارد.

سازمان عفو بین‌الملل هم روز گذشته نگرانی خود را از تصویب قانون منع ساخت مناره در مساجد سوئیس اعلام کرد.دیوید دیاز جاگیکس، معاون مدیر برنامه‌های اروپا و آسیای مرکزی این سازمان، تصویب این قانون را نقض آشکار حق آزادی مذهبی مسلمانان در این کشور دانست. وی گفت: تصویب این طرح مضحک و تبعیض‌آمیز از سوی سوئیس واقعا غافلگیرکننده و حیرت آور است.

وی همچنین تصویب این قانون را نقض آشکار حق آزادی مذهب و قوانین بین‌المللی دانست که پیش از این به امضای کشورهای عضو اتحادیه اروپا درآمده است.سازمان عفو بین‌الملل هم قبل از برگزاری این همه پرسی در بیانیه‌ای تاکید کرده بود که آزادی عقاید مذهبی یک حق اولیه انسانی است و تغییر قانون اساسی سوئیس برای منع ساخت و ساز مناره‌ها، حقوق مسلمانان را در این کشور زیر پا می‌گذارد.

شورای اسقف‌های سوئیس هم روز 9آذر ممنوعیت ساخت مناره را نقض آزادی مذهبی دانست. فلیکس گمور،  دبیرکل کنفرانس اسقف‌های سوئیس گفت: شورای واتیکان به صراحت اعلام کرده است پیروان تمام ادیان اجازه دارند اماکن و ساختمان‌های مذهبی احداث کنند و مناره بخشی از یک ساختمان مذهبی است که ممنوعیت ساخت آن ضربه‌ای سنگین به آزادی‌های مذهبی و انسجام جامعه سوئیس به حساب می‌آید.

نگرانی اتحادیه اروپا از این اقدام سوئیس حتی روز گذشته باعث واکنش دولت فرانسه شد که خود سابقه طولانی در گسترش اسلام هراسی دارد. برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه آر‌تی‌ال با محکومیت این اقدام سوئیس اعلام کرد که از این تصمیم شوکه شده است. وی تاکید کرد امیدوار است که دولت سوئیس به سرعت از تصمیم خود صرف‌نظر کند.

مجمع پارلمانی شورای اروپا هم این اقدام را مغایر با ارزش‌های مورد حمایت این شورا دانست. ماریا دوپوییگ، رئیس مجمع پارلمانی شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام بر خلاف ارزش‌هایی مانند مدارا، گفت‌وگو و احترام به اعتقادات دیگران است.

9آذر همچنین علی جمعه، مفتی اعظم مصر برگزاری این همه‌پرسی را توهین به مسلمانان سراسر جهان دانست. وی اعلام کرد: نتایج همه‌پرسی اخیر در سوئیس تنها محدودیت آزادی‌های مذهبی نیست بلکه توهین به احساسات مسلمانان سوئیس و دیگر کشورهای جهان است.

اکنون گروه‌های اسلامی سوئیس در تلاش هستند با شکایت به دادگاه اروپایی حقوق بشر، این اقدام دولت سوئیس را که بدون شک واکنش‌ها به آن ادامه خواهد داشت، محکوم کنند.