همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نامه‌هایی از سوی ایران برای 35 کشور عضو شورای حکام خبر داد.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه صبح سه‌شنبه 10 آذر در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: روز مجلس را که همزمان با شهادت آیت‌الله مدرس و برای بزرگداشت نهادهای ملی و مردمی است گرامی می‌داریم و به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم تبریک عرض می‌کنیم. هم‌چنین فرا رسیدن عید سعید غدیر را به همه‌ مسلمانان به ‌خصوص ایرانیان تبریک می‌گوییم. 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان درباره پنج ملوان بازداشت‌شده‌ انگلیسی در آب‌های خلیج فارس، گفت: اصل این موضوع و این که آیا چنین موضوعی اتفاق افتاده یا نه در دست بررسی است به محض این که جزییات و صحت و سقم آن مشخص شود در زمینه آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که وزیر انرژی روسیه گفته است که ما به دنبال این هستیم که به تکنولوژی‌هایی در سطح بالا از نیروگاه را به ایران بیاوریم که با زغال‌سنگ کار می‌کند در حالی که روس‌ها مدت زیادی است که درباره نیروگاه بوشهر تعلل کرده‌اند. در این زمینه و به ویژه در ارتباط با نیروگاه بوشهر، ایران چه پیگیری‌هایی انجام داده است؟ گفت: در زمینه‌ همکاری‌های فنی و نیروگاهی دو طرف بحث‌های فنی را پیگیری می‌کنند. نشانه‌های همکاری‌های زیادی در زمینه‌های فنی و تخصصی وجود دارد و فکر نمی‌کنم کشور روسیه برای انجام این موضوع با مشکلی مواجه باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، هم‌چنین در زمینه‌ اظهارات کاخ سفید پس از سخنان احمدی‌نژاد در مورد ساخت نیروگاه‌های جدید و این که کاخ سفید آن را تخلف جدی خوانده است و اعلام کرده زمان برای ایران در حال تمام شدن است، گفت: موضع‌گیری که برخی از مقامات کشورهای دیگر دارند مقداری عجولانه است و شاید نشاندهنده‌ این است که ناراحت و عصبانی هستند. طبیعی است که وقتی کشور ما در برنامه‌ راهبردی خود برای اهداف بلند اقتصادی و توسعه و رفاه مردم تدابیری را اندیشیده است، حتما باید برای تامین نیازهایش از قبل برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: وقتی احساس کنیم انرژی مورد نیاز ما توسط کشورهای دیگری که این مواد مورد نیاز را در اختیار دارند امکان تحقق ندارد، طبیعی است که راه‌حل‌های دیگری در دستور کار قرار می‌گیرد. هیچ موضوع غیرطبیعی اتفاق نیفتاده که ما عکس‌العمل‌های شتاب‌زده و دوگانه را از طرف این کشورها شاهد هستیم.

خبرنگاری پرسید که برخی موسسات مردم‌نهاد و خانواده‌ زندانیان نگرانی شدیدی درباره‌ وضعیت زندانیان در آمریکا دارند و شرایط آنان را ناعادلانه می‌دانند. پیگیری‌هایی که وزارت خارجه‌ی ایران در ارتباط با حقوق آنان انجام داده است، چه بوده است؟ مهمانپرست پاسخ داد: در رابطه با حقوق ایرانیانی که در بازداشت غیرقانونی آمریکا و یا برخی از کشورهای دیگر هستند و تحت فشار آمریکا برای استرداد آن‌ها برنامه‌هایی دنبال می‌شود ما آن را غیرقانونی و خلاف حقوق بشر می‌دانیم و به‌شدت با آن برخورد خواهیم کرد و در حال پیگیری حقوقی این مساله هستیم و باید دولت‌هایی که در این کار سهیم هستند پاسخگو باشند.

او گفت: پذیرفته نیست که افرادی بدون استناد قانونی و با اتهامات واهی دستگیر شوند و چند ماه از بازداشت‌شان بگذرد و کوچک‌ترین اقدام حقوقی برای رسیدگی به همین اتهامات واهی انجام نشود. به ویژه درباره برخی از این افراد مانند آقای شهرام امیری که ما جدا دنبال پاسخگویی کشورهای عربستان و آمریکا در این زمینه هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به این پرسش که چین و روسیه در شورای حکام علیه ایران رای دادند. دستگاه دیپلماسی ما در این رابطه چه واکنش‌هایی نشان داده است؟ گفت: ما اقدام نادرست و خارج از رویه‌ طبیعی و حقوقی آژانس تحت فشارهای سیاسی که توسط بعضی از کشورها دنبال می‌شود را شاهد بودیم. ما نسبت به این اقدام راضی نیستیم و با این موضوع از نظر حقوقی و استدلالی برخورد خواهیم کرد. جناب آقای متکی نامه‌هایی را در دست ارسال دارند. ما برای سه کشور کوبا، ونزوئلا و مالزی که با تشخیص و عملکرد درست خود از مواضع صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دفاع کردند نامه‌های تقدیری را به امضاء وزیر امور خارجه ارسال خواهیم کرد.

ارسال نامه برای کشور‌های عضو شورای حکام

مهمانپرست افزود: برای کشورهایی که با این اقدام نادرست همراهی نکردند و بر علیه کشورمان رای ندادند نیز نامه‌های جداگانه‌ای ارسال خواهد شد و امیدواریم که آن‌ها نیز در نهایت به صورت کامل و در واقع‌بینی کامل از حقوق هسته‌ای ما دفاع کامل انجام دهند و برای کشورهایی که در یک اقدام نادرست و غیراصولی در جهت تضییع حقوق هسته‌ای ما تلاش دارند نیز نامه‌هایی ارسال خواهد شد و گلایه‌ جدی ما در آن نامه‌ها منعکس می‌شود و دلایل‌مان برای این که این اقدام‌شان نادرست است در آن نامه‌ها تشریح خواهد شد.

وی افزود: فکر می‌کنیم ادامه‌ این گونه روندها آژانس را از موقعیت اصلی خود خارج می‌کند.

اظهارات مهمانپرست درباره اوضاع یمن

سخنگوی وزارت امور خارجه، هم‌چنین در مورد مسائل یمن نیز، گفت: در رابطه با درگیری‌هایی که بین کشورهای اسلامی و درون آن کشورها می‌گذرد این اقدام را نادرست می‌دانیم. معتقدیم این اقدامات برادرکشی است و حتما باید جلوی این درگیری‌ها گرفته شود. تمام تلاش ما این است که صلح و آرامش در منطقه برقرار شود و معتقدیم در نهایت کسانی که به این درگیری‌ها دامن می‌زنند منافع دشمنان اسلام را تامین می‌کنند. حتما از کشورهای دیگر می‌خواهیم که دخالت در امور داخلی این کشور نکنند و برای برقراری صلح و امنیت تلاش‌ کنند.

او تاکید کرد: مساله‌ یمن را مساله‌ داخلی این کشور می‌دانیم. شواهدی موجود است که امیدواریم هر چه زودتر از طریق گفت‌وگو و مذاکره این درگیری‌ها و برادرکشی‌ها پایان یابد.

مهمانپرست در پاسخ به این پرسش که سوخت راکتور تهران را چگونه تامین می‌کنیم؟ گفت: بحث سوخت هسته‌ای برای همه‌ی کشورها در آینده بحث طبیعی خواهد بود. نیازهای همه‌ کشورها در تامین سوخت محدود به سوخت فسیلی نخواهد بود به ویژه با توجه به کاهش منابع. بنابراین سوخت‌های ترکیبی جدید در دستور کار کشورها قرار می‌گیرد و یا سوخت‌هایی که جنبه‌ی محیط زیستی را رعایت خواهد کرد. یکی از عمده‌ترین این سوخت‌ها، سوخت هسته‌ای است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: ادبیات تامین سوخت باید از حالت سیاسی تغییر پیدا کند؛ چرا که به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن کشورهای مستقل از آن استفاده می‌شود. تامین سوخت باید ادبیات تجاری خود را داشته باشد. ما برای راکتور تحقیقاتی تهران سوخت مورد نیاز را به آژانس اعلام کرده‌ایم. طبق حقوقی که داریم می‌بایست این سوخت در اختیار ما قرار گیرد. متاسفانه آژانس درگیر بازی سیاسی شد. وقتی کشوری درخواست حقوقی‌اش را ارایه می‌کند و با مانعی روبه‌رو می‌شود مجبور است از طریق دیگری این سوخت را تامین کند.

وی گفت: اگر برای آن‌ها محدودیتی وجود دارد ما باید برای تامین این سوخت برنامه‌ریزی کنیم. ما نمی‌توانیم نیازهای اصلی کشور را به دلیل تصمیمات سیاسی این کشورها متوقف کنیم.

مهمانپرست با اشاره به موضوع بنزین ایران، گفت: بنزین ربطی به سلاح کشتار جمعی و اتفاقات دیگر ندارد اما حتی در مورد تامین بنزین به عنوان نیاز اساسی کشور ما نیز از آن به عنوان اهرم سیاسی استفاده می‌شود و سعی می‌کنند با تحریم بنزین، ما را تحت فشار قرار دهند. بنابراین اقدامات سیاسی و خارج از رویه‌ طبیعی برای موضوع هسته‌ای نادرست است و در آینده اعتراض کشورها با توجه به نیازشان بیش‌تر می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: ایران برنامه‌ای که در این رابطه داشته است را هم‌چنان پیگیری می‌کند. باید خودمان روی پای خودمان بایستیم و سوخت مورد نیازمان را تامین کنیم.

واکنش ایران در قبال اقدام سوییس

او در ارتباط با پرسش دیگری در مورد اسلام‌هراسی در اروپا و مساله‌ اخیر انجام شده در مورد مسجدهای مسلمانان در سوییس، گفت: اقداماتی که در غرب با هدف اسلام‌هراسی انجام می‌شود را نادرست می‌دانیم. ما همواره خواهان گفت‌وگوی ادیان و نزدیکی بین تمدن‌ها، تفاهم و مذاکره‌ی ملت‌ها با یکدیگر هستیم تا آینده‌ بهتری برای بشریت تامین کنیم. متاسفانه شاهد اقداماتی در کشورهای اروپایی و غربی هستیم که با ادعایشان در رابطه با دموکراسی و آزادی مذهبی منافات دارد که آخرین نمونه‌ آن را در سوییس مشاهده کردیم که همه‌ سازمان‌های بین‌المللی و همه‌ مجامع اسلامی اعتراض خود را در رابطه با آن اعلام کردند. وقتی قانونی در کشوری تصویب می‌کند و بر اساس آن محدودیت و تبعیضی علیه مسلمانان انجام می‌دهند مورد اعتراض و گلایه‌ همه‌ کشورهای اسلامی است و این برخوردها با ادعاهایی که غرب در مورد حقوق بشر مطرح کرده است منافات دارد.[سوئیسی‌ها با ساخت مناره مساجد در این کشور مخالفت کردند]

مهمانپرست در مورد انتشار برخی اخبار در مورد بستن تنگه‌ هرمز نیز، گفت: اخباری که برای ایجاد تنش و درگیری از سوی برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود جنگ روانی است و معتقدیم از روش‌های مختلفی برای اعمال فشار و ایجاد نگرانی و درگیری استفاده می‌شود. اصولا ما به دنبال تنش‌زدایی، رفع مشکلات منطقه، تامین امنیت آن و ارتباط هر چه بهتر و سازنده‌تر با کشورهای منطقه هستیم و معتقدیم توسعه‌ کشورهای منطقه و آینده‌ بهتر آن‌ها در گرو همکاری و صلح و ثبات منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، تاکید کرد: کسانی این اخبار را دنبال می‌کنند که برای‌شان درگیری و ایجاد تنش، منافع ایجاد می‌کند و اگر درگیری نباشد بهانه‌ای برای حضور در منطقه‌ ما نخواهند داشت.

از روسیه و چین گلایه جدی داریم

خبرنگار دیگری در مورد دوگانگی در رفتار روسیه پرسید که مهمانپرست پاسخ داد: ما همکاری‌های گسترده‌ای با روسیه داریم و برای این کشور در بحث سیاست خارجی و روابط‌مان اهمیت بالایی قائل هستیم. به همین نسبت انتظارات بالایی نیز داریم. همکاری‌ها در بخش‌های مختلف در حال انجام است. در بخش انرژی همکاری‌های زیادی با یکدیگر داریم. در بحث‌های فنی و تخصصی نیز همکاری‌ها گسترده است.

وی گفت: البته از اقدامی که کشور روسیه و چین در بحث حقوق اساسی ما در موضوع صلح‌آمیز هسته‌ای در شورای حکام داشتند گلایه‌ جدی داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه، در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد تصمیم آمریکا برای اعزام نیرو به افغانستان، خاطرنشان کرد: سیاست‌های دولت اوباما را در رابطه با افزایش نیرو در افغانستان را می‌توانیم ادامه‌ سیاست‌های جورج بوش بدانیم. از همین نشانه‌هاست که عنوان می‌کنیم شاهد تغییری در سیاست‌های آمریکا نیستیم. معتقدیم راه‌حل ایجاد امنیت در منطقه خروج نیروهای بیگانه و همکاری کشورهایی که در منطقه حضور دارند است.

او هم‌چنین در مورد رفتار کشور عربستان با شیعیان ایران، گفت: امسال مساله‌ حج به خوبی انجام شد به شکلی که تامین‌کننده‌ اهداف همه مسلمانان بود و مشکلی نداشتیم. امیدواریم تا آخر مراسم و بازگشت حجاج مراسم به همین شکل ادامه پیدا بکند.

وی تاکید کرد: وزارت خارجه در مورد برخوردهایی که با اتباع ایرانی در همه‌ کشورها می‌شود حساس است و این موضوعات را با دقت بررسی می‌کند. اگر شواهدی پیدا کند حتما بخش کنسولی این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: مواردی که اعلام می‌شود با پیگیری‌های وزارت خارجه و برخورد نمایندگی‌های ما همراه خواهد بود.

10 سایت جدید غنی سازی احداث خواهد شد

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید آیا خرید سوخت و یا معاوضه‌ی آن کاملا منتفی است؟ اگر پاسخ مثبت است این موضوع چه پیامدهایی می‌تواند برای ایران داشته باشد؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، پاسخ داد: مجلس دولت را مکلف کرده است که برای آینده‌ کشور باید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید شود. برای این کار نیروگاه‌هایی باید ایجاد شود که توانایی تولید این برق را داشته باشد. برای این نیروگاه‌ها حتما سوخت‌هایی باید در نظر گرفته شود که سوخت مورد نیاز ما را تامین کند. بنابراین طبیعی است که در برنامه بلندمدت ما باید به فکر ایجاد سایت‌های جدید باشیم. قرار است که در این مرحله 10 سایت جدید ایجاد شود که پنج سایت آن را دولت مکلف کرده است که سازمان انرژی اتمی ظرف دو ماه آینده با توجه به این که مطالعات اولیه آن از نظر مکان‌یابی انجام شده است کار را شروع کنند و در مرحله‌ بعد نیز به بررسی برای ساخت پنج سایت دیگر بپردازند. [10سایت جدید غنی سازی صنعتی هسته‌ای احداث می‌شود]

وی گفت: بحث تامین سوخت مورد نیاز هسته‌ای کشورمان بسیار شبیه به موضوع بنزین است. ما بخشی از آن را تولید می‌کنیم و بخش دیگر را مجبوریم که وارد کنیم. طبیعی است تا زمانی که قرار باشد نیازهای بیش‌تری داشته باشیم با وجود تولید در داخل بخشی را از خارج وارد می‌کنیم اما اگر احساس کنیم این واردات ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو باشد و بخواهند از آن به عنوان اهرم فشار استفاده کنند تلاش می‌کنیم تمام نیاز را خودمان تامین کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، گفت: راه برای خرید سوخت هسته‌ای از کشورهای دیگر بسته نیست ولی این موضوع به معنای این نیست که به خاطر این که کشورهای دیگر بخواهند سوخت مورد نیاز ما را تامین کنند برای تولید آن اقدامی نکنیم.

مهمانپرست در پاسخ به این پرسش که پس معاوضه‌ سوخت منتفی نیست؟ گفت: صحبت جدیدی برای بسته شدن آن مسیر نشده است.

یکی از خبرنگاران در مورد شایعاتی مبنی بر پخش سرود شاهنشاهی در زمان حضور رییس‌جمهور کشورمان در ونزوئلا در زمان استقبال رسمی پرسید که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، با تاکید بر این که اصل این موضوع صحت ندارد، گفت: ما در سیاست خارجی سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را همواره در دستور کار خود قرار می‌دهیم و با رعایت این سه اصل موضوع منافع ملی ما در اولویت‌های ما قرار دارد.

یکی دیگر از خبرنگاران گفت: برای کدامیک از کشورها نامه می‌نویسید؟ آیا صرفا در متن آن مساله‌ اعتراض مطرح شده است یا پیشنهاداتی نیز در آن گنجانده شده است؟ که مهمانپرست پاسخ داد: 35 کشور عضو شورای حکام هستند که همه به شکلی نظر خود را اعلام کرده‌اند. آن‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند. نامه‌ها برای این سه گروه ارسال خواهد شد. استثنایی را قائل نشدیم. در نامه گلایه‌ جدی از نادرست بودن تصمیم توسط کشورهایی که بر علیه فعالیت صلح‌آمیز ایران رای دادند خواهد شد و دلایل خود را در مورد این که چرا این اقدام‌شان را نادرست می‌دانیم تشریح خواهیم کرد و به این که تصحیح این روند نادرست گذشته ممکن است منجر به اعتبار دوباره‌ آژانس شود خواهیم پرداخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، در مورد توقیف حساب بانکی شیرین عبادی نیز، گفت: متاسفانه موضوع حساب‌های بانکی خانم عبادی موضوع سیاسی نبود بلکه بحث فرار مالیاتی بود. بدهی‌هایی که در رابطه با بخش مالیاتی بر عهده‌ی ایشان بود پرداخت نشده بود و به صورت مکرر از شرکت در جلسه‌ای که برای رسیدگی به بدهی‌های مالیاتی برگزار شده بود خودداری کرده بود. طبیعی است که طبق روال قضایی که مربوط به امور مالیاتی و بدهی افراد می‌شود و کسی هم مستثنی نیست تصمیم گرفته شود و مسائل مربوط به حساب‌ها و امور بانکی ایشان مورد رسیدگی قرار گیرد. بازداشت و توقیف برای رسیدگی به اصل پرداخت این بدهی‌ها و جلوگیری از فرار مالیاتی بوده است.

وی توضیح داد: یکی از این موارد صندوق بانکی متعلق به ایشان بوده است که کلیدش در اختیار خود او بوده است و کسی نمی‌داند که چه چیزی در آن صندوق داشته است؛ حتی اگر جایزه‌ صلح نوبل ایشان هم در آن صندوق بوده باشد خودشان از آن اطلاع دارند و اگر خود وی و وکلای او مایل باشند می‌توانند محتویات آن صندوق را از جمله جایزه‌ صلحش را از آن بردارد. کسی در آن صندوق را باز نکرده است و از محتوای آن خبر ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، گفت: آن چه موجب تاسف و تعجب است این است که در کشورهای غربی که برای مالیات و فرار مالیاتی بسیار اهمیت قائلند چطور به خود اجازه می‌دهند که از این موضوع بهره‌برداری سیاسی کنند و آن را به حقوق بشر و مسائل دیگر ارتباط دهند و سعی کنند کمک کنند که کسی از بدهی مالیاتی خود فرار کند.

مهمانپرست در مورد قتل یکی از اتباع ایرانی مقیم بلژیک به نام مامیانی و تحقیقات در رابطه با قتل وی و دریافت غرامت، گفت: این تبعه‌ی ایرانی که در زندان بلژیک به قتل رسید هم توسط سفارت ایران و هم بخش کنسولی به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفت. امیدواریم دولت بلژیک هم در این رابطه همکاری کند و به صورت عادلانه مطالب مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه به صورت شفاف اعلام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در مورد تاریخ اعلام شده از سوی مقامات روسیه برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر هم‌زمان با عید نوروز، گفت: این تاریخ منافاتی با زمانی که ما اعلام کرده‌ایم ندارد. توافق اولیه در همین زمان بوده است اما موضوع ادامه‌ عملیاتی که در دست بررسی و اجرایی قرار دارد توسط دو کشور پیگیری می‌شود. مشکلی در حال حاضر به خاطر تاخیر وجود ندارد و دو طرف در حال تکمیل این پروژه هستند. این پروژه در همان زمانی که اعلام شده است آماده‌ی تحویل خواهد بود.

او در مورد اظهارات رییس سازمان انرژی اتمی در مورد این که ما به لحاظ موقعیت زمانی و مکانی مجبور به همکاری با روس‌ها هستیم، گفت: ما در رابطه با منافع ملی‌مان به هیچ‌وجه کوتاه نخواهیم آمد. حتما تحت فشار و یا شتاب‌زده تصمیم نمی‌گیریم و برای تامین منافع‌مان بر اساس برنامه‌ریزی که انجام شده کار را به پیش می‌بریم.

مهمانپرست در رابطه با پایین آمدن سطح همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز، گفت: مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را داشت که بر اساس آن خواسته شده است از دولت سطح همکاری‌ها را با آژانس مورد بررسی مجدد قرار دهد. وقتی حقوق اصلی و اساسی‌ ما به عنوان عضو ان. پی. تی تامین نمی‌شود خود را ملزم به تعهدات حداکثری نمی‌دانیم؛ ولی به تعهدات اولیه‌ای که باید همه‌ی کشورها نسبت به آژانس داشته باشند پایبند خواهیم بود و همه‌ فعالیت‌های هسته‌یی ما در چارچوب کار با آژانس و همکاری و تحت نظارت آن‌ها انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان، در مورد موضع ایران در زمینه‌ انتخابات هندوراس، گفت: کشورهایی از نقاط مختلف جهان سعی در دخالت در آن منطقه را دارند اقداماتی در آن کشور انجام داده‌اند و ابهامات و تردیدهایی را به وجود آورده‌اند و کشورهای آمریکای لاتین هم نسبت به این موضوع حساسیت داشته‌اند و مواضع مشترکی با ما داشته‌اند. این ابهامات هم‌چنان باقی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، در مورد روابط ایران با چین و روسیه پس از رای آن‌ها در شورای حکام، گفت: در روابط راهبردی ما تغییری ایجاد نخواهد شد اما گلایه جدی ما از بعضی از اقدامات به آن‌ها منعکس می‌شود.

وی در پایان در زمینه‌ موضع رژیم صهیونیستی در ارتباط با مسائل مطرح شده در مورد انرژی هسته‌ای ایران، گفت: رژیم اشغالگر قدس اول باید تلاش کند در رابطه با جنایاتی که انجام می‌دهد و تمایلی که به سمت کشتار جمعی از خود نشان داده است و در ذخیره کردن کلاهک‌های اتمی و تهدید کشورها به حمله و جنگ و درگیری و اقدامات غیرقابل توجیه و غیرقانونی آن توضیح دهد.