همشهری آنلاین: سخنگوی جدید وزارت امورخارجه در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در روز سه شنبه 3 آذر طی سخنانی ضمن تشریح سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با بیان این که در رابطه با تضمین صد در صدی تحویل سوخت ما راه‌حلی ارائه نمی‌کنیم، گفت: راه‌حل‌هایی که کشورهای مختلف پیشنهاد می‌کنند باید این تضمین را ایجاد کند.

وی در عین حال در بیان یکی از این راه‌حل‌ها گفت: یکی از این تضمین‌ها می‌تواند مبادله‌ سوخت در داخل کشورمان باشد.

رامین مهمان‌پرست گفت: پاسخ ایران در ارتباط با مذاکرات وین اعلام شده و طرف مقابل پاسخ را دریافت کرده است؛ آن‌چه به عنوان موضع کشور ما بیان شده آمادگی تامین سوخت مورد نیاز راکتور تهران برای اهداف پزشکی با تضمین صددرصدی از سوی آن‌هاست.

تعهدات روسیه و حساسیت افکار عمومی

یکی از خبرنگاران سوالی در ارتباط با موضوع تحول موشک‌های s-300 به ایران پرسید و مهمان‌پرست گفت: ایران با کشور روسیه قراردادها و همکاری‌های متنوعی در بخش‌های مختلف دارد که یکی از آن‌ها همکاری‌های دفاعی است. تعهداتی را طرف روس به طرف ایرانی داده است و جدیدا سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی روسیه اعلام کرده است که ما نسبت به همه‌ تعهداتمان مسوولانه عمل می‌کنیم. ما امیدواریم که این عمل مسوولانه هرچه سریعتر صورت گیرد و افکار عمومی مردم ما که نسبت به این گونه تعهدات حساس است با توجه به بعضی سوابق تاریخی دچار حساسیت بیشتر نشود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اجرایی کردن تعهدات روسیه در زمینه‌ی نیروگاه بوشهر نیز گفت: در مورد نیروگاه بوشهر آنچه که باعث تاخیر شده است بعضی موارد فنی بوده است. آخرین توافقاتی که با طرف روس داشتیم انجام تعهدات در قبال نیروگاه هسته‌ای بوشهر تا پیش از پایان سال هجری شمسی یعنی اسفندماه بوده است که این مغایرتی با پایان سال میلادی ندارد ولی با این حال چون افکار عمومی نسبت به تعهداتی که کشورهای دوست با ما دارند حساس هستند امیدواریم این حساسیت‌ها تحریک نشود و این تعهدات در زمان مقرر خود انجام گیرد.

باید سوخت مورد نیاز‌مان در اختیارمان قرار گیرد

یکی دیگر از خبرنگاران گفت: ترکیه اعلام کرده است که آماده است به گروه‌های 1+5 الحاق شود، رویکرد ایران در مورد این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید و دلیل افزایش نقش‌آفرینی ترکیه در پرونده‌ هسته‌ای ما چیست ؟

سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: در رابطه با نقش ترکیه باید گفت بسیاری از کشورهای دوست با نیت کمک کردن اعلام آمادگی می‌کنند برای ما تامین منافع ملی و احقاق حقوق اساسی ما مهم است. هر موضوعی کمک کند که حقوق ما به شکل بهتری تامین شود ما از آن استفاده می‌کنیم. بحث هسته‌ای ایران نیز باید از موضع سیاسی خارج شود. این موضوع یک موضوع حل شده است. ایران عضو ان‌پی‌تی است که طبق معاهدات ان‌پی‌تی باید سوخت مورد نیاز‌مان در اختیارمان قرار گیرد و در آینده‌ای نزدیک با اتمام منابع فسیلی بیشتر شاهد تبادل انرژی هسته‌ای در دنیا خواهیم بود . این یک بحث کاملا تجاری و با ادبیات تجاری خود خواهد بود.

دانشمندان ما توانایی غنی سازی اورانیوم 20 درصد را دارند

وی همچنین در ارتباط با سفر آقای احمدی‌نژاد به کشورهای آمریکای لاتین و امکان طرح استفاده از دستاوردهای آن‌ها برای غنی سازی سوخت در داخل ایران گفت: توانایی غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد در بین دانشمندان هسته‌ای جوان ما وجود دارد و هیچ منعی هم برای غنای بالای 5 درصد طبق معاهدات ان‌پی‌تی وجود ندارد اما در شرایط فعلی یکی از پیشنهادات مسوولین ما خرید سوخت 20 درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران است و سفر جناب آقای احمدی‌نژاد و هیات همراه و بحث‌های اقتصادی آن نیز ربطی به اورانیوم ندارد.

یکی از خبرنگاران پرسید مقامات ایران گفته‌اند ایران توانایی بالفعل غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد را دارد آیا تاکنون اقدامتی در این رابطه انجام داده‌اید ؟ مهمان‌پرست پاسخ داد: اگر مطالب جناب آقای باقری را مطالعه کرده بودید ایشان نیز تاکید کرده‌اند که ما اقدامی در این رابطه شروع نکرده‌ایم؛ توانایی بالفعل در این زمینه داریم و این یعنی هر موقع اراده کنیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

تضمین صد در صدی می‌خواهیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران اصولا با خروج اورانیوم از کشور موافق است گفت: سه روش برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران ارائه شده بود که یکی از آنها خرید سوخت 20 درصد بود. روش دوم این است که ما خودمان اقدام به تولید سوخت 10 درصد کنیم و دیگر اینکه نوعی معاوضه بین سوخت 5/3 درصدی و 20 درصد بوده است. هیچ گاه کسی در ایران نگفته است که ما مخالف خروج اورانیوم 5/3 درصدی هستیم آنچه که گفته شده است در مورد نحوه‌ خروج آن بوده است و اگر گفته می‌شود به دنبال تضمین صد در صدی هستیم بدین دلیل است که در شرایطی این سوخت خارج شود که از دریافت سوخت 20 درصد اطمینان صد درصدی حاصل شود.

یکی از خبرنگاران گفت: تضمینی که ایران در مورد دریافت سوخت می‌خواهد در چه سطحی باید ایجاد شود مهما‌ن‌پرست تاکید کرد: ما تضمین صد درصدی می‌خواهیم.

وی توضیح داد: کشورهایی که ما با آنها در حال مذاکره هستیم سابقه خوبی در افکار عمومی از خود به جا نگذاشته‌اند. ما تعهداتی با فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و آمریکا داشته‌ایم که متاسفانه علی‌رغم تعهدات زیاد و امضای اسناد به این تعهدات عمل نکردند. این عدم انجام تعهدات نوعی بی‌اعتمادی ایجاد کرده است. برای اینکه یک بار دیگر مشکلات قبلی تکرار نشود ما به دنبال گرفتن تضمین صد درصدی هستیم.

وی همچنین در مورد اینکه آیا ایران از حق تولید 20 درصد خود گذشته است و آیا میان مسوولان کشور در این موارد اختلافی وجود دارد تاکید کرد: هیچ نوع اختلاف‌نظری میان مسوولان راجع به تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران وجود ندارد و اصولا تصمیم‌گیری‌ها روندهایی را دارد که موجب ایجاد اختلاف نخواهد بود. ما درخواست تامین این سوخت را به آژانس داده‌ایم آن‌ها اعلام کردند آمادگی دارند که از طریق روسیه و آمریکا این کار انجام شود. برای اینکه ما بخواهیم این سوخت را تهیه کنیم باید نحوه‌ تامین و بحث‌های فنی و تجاری که مربوط به آن است دنبال شود. اختلاف نظری در این زمینه میان مقامات ایران وجود ندارد.

سفر اوباما به منطقه موفق نبود

یکی از خبرنگاران پرسید ، پس از رایزنی‌های اوباما در منطقه گفته می‌شود هماهنگی‌هایی میان روسیه، چین و آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران صورت گرفته است این موضوع را قبول دارید؟ و به نظر می‌رسد لحن آقای اوباما در مورد ایران نیز تغییر کرده است. آیا این تغییر رویکرد را قبول دارید؟

سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: آنچه که از نوع رفتار کشورهای 1+5 مشخص است این است که هنوز مسائل زیادی در دورن خودشان دارند تا با توافق نهایی برسند. اختلاف‌نظر بیرون آنها وجود دارد قطعا ملاحظاتی در میان مقامات روسی و چینی نسبت به برخوردهای آمریکا و تصمیمات سیاسی که در 1+5 وجود دارند هست و الا می‌توانستند توافقاتی را به صورت صریح‌تر داشته باشند که نشست اخیر آن‌ها نیز به نتیجه‌ای نرسید البته روشن است که آن‌ها فشارهایی را وارد می‌کنند تا به اهداف خود برسند اما فکر نمی‌کنم آقای اوباما سفر موفقی در منطقه داشته است.

وی افزود: آمریکا بیشتر از غرب افکار عمومی را نسبت به واقعی‌بودن شعار تغییر تحریک می‌کند؛ همه این مسائل را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنند تا ببینند موضع‌ تغییری که در دولت جدید آمریکا گفته می‌شد در چه زمینه‌هایی بروز خواهد کرد. و احساس می‌شود احتمالا ادامه‌ این روند مردم را ممکن است به این نقطه برساند که تغییر به صورت واقعی در سیاست‌های آمریکا رخ نداده است.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد سفر محمود احمدی‌نژاد به آمریکای لاتین و توافقنامه‌هایی در حوزه‌ انرژی نیز گفت: در مورد همکاری‌هایی که ایران با کشورهای آمریکای لاتین خواهد داشت شاهد هستید که ما در دیپلماسی خود جهش عمومی به سمت فعال شدن همکاری‌های اقتصادی داریم؛ نکته‌ای که تحت عنوان دیپلماسی اقتصادی توسط وزیر امور خارجه هم بیان شد رنگ جدی‌تری در دولت دهم خواهد داشت. در سفر آقای احمدی‌نژاد به آمریکای لاتین تعداد زیادی از تجار و مسوولان بخش‌های تجاری کشورمان ایشان را همراهی می‌کنند و زمینه‌های افزایش این روابط اقتصادی بررسی می‌شود و به مرحله‌ اجرا در می‌آید. یکی از این موارد همکاری، ‌موضوعات مربوط به انرژی خواهد بود.

رزمایش‌های ایران به صلح و امنیت منطقه کمک می‌کند

یکی از خبرنگاران در ارتباط با مانور اخیر ایران و ارتباط آن با برخی از تهدیدات علیه کشورمان پرسید مهمان‌پرست پاسخ داد: کشور مقتدری مثل ایران برای دفاع از حوزه‌ امنیتی خود همیشه باید آمادگی و بالندگی داشته باشد و مانورهایی که انجام می‌شود برای بازدارندگی خواهد بود و فقط به صلح و امنیت منطقه کمک می‌کند؛ ما در شرایطی هستیم که با اقتدار تمام از حوزه‌ امنیتی کشورمان قادر به دفاع هستیم و اجازه‌ تصور اشتباهی را در ذهن کشورهای دیگر نخواهیم داد.

پیش‌نویس کانادا علیه ایران سیاسی است

وی در مورد ارائه‌ گزارشی از سوی کانادا علیه ایران در مورد حقوق بشر در سازمان ملل متحد گفت: متاسفانه موضوع حقوق بشر در سازمان ملل و پیگیری آن توسط برخی از کشورها از ماهیت حقوقی و انسانی خود دور شده است و تبدیل به ابزار سیاسی برای فشار آوردن به کشورهای مستقل شده است که در جهان امروز قصد وابستگی به قدرت‌ها را ندارد.

مهمان‌پرست تاکید کرد: توجه به اینکه چه کشوری بانی این قطعنامه شده است و چه کشورهایی از آن حمایت کرده‌اند بیشتر ما را متوجه سیاسی بودن موضوع حقوق بشر در ایران می‌کند.

وی افزود: رفتارهای ناقض حقوق بشر در کانادا و یا عضویت رژیم اشغالگر قدس در میان کشورهایی که از این قطعنامه حمایت کرده‌اند با آن همه جنایاتی که هنوز زمان زیادی از گزارش آن‌ها نگذشته است و جالب‌تر حمایت کشورهای غربی از این قطعنامه در شرایطی که همه‌ اینها با گزارش گلدستون مخالفت کرد‌ه‌اند نشان می‌دهد که آنها به دنبال دفاع از حقوق بشر نیستند بلکه آنها از آن به عنوان ابزار سیاسی برای فشار آوردن به کشورهای مختلف استفاده می کنند.

حج؛ نماد تجمع و وحدت جهان اسلام

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برخی مقامات عربستان اعلام کردند که مراسم برائت از مشرکین غیرقانونی است گفت: حج نماد تجمع و وحدت جهان اسلام است. ما امیدواریم به بهترین شکل به معنای واقعی این مراسم انجام شود .

وی افزود:‌ در رابطه با جزییات مراسم حج مقامات سازمان حج ایران در سرزمین مکه با مقامات کشور عربستان سعودی در تعامل هستند و فکر نمی‌کنم مشکل خاصی در آنجا رخ دهد مسائل مربوط به تامین امنیت و برگزاری هرچه بهتر مراسم حج را در دستور کار داریم.

یکی از خبرنگاران در مورد سفر جلال طالبانی به ایران و درخواست توقف احکام اعدام برخی از کردها گفت: این خبر صحت ندارد.

درگیری‌های یمن به نفع کشورهای جهان اسلام نیست

وی همچنین در ارتباط با موضوع کشتار شیعیان یمن و واکنش سازمان‌های اسلامی گفت: چیزی که باعث نگرانی جهان اسلام و عرب شده است درگیری مسلمانان بین خودشان است این موضوع را به نفع کشورهای جهان اسلام و عرب نمی‌دانیم. طرفین را دعوت به خویشتن‌داری و حل موضوعات از طریق گفت‌وگو می‌کنیم آنچه که از این درگیری‌ها ناشی خواهد شد از بین رفتن وحدت جهان اسلام خواهد بود و قطعا بعضی از کشورها در منطقه از این درگیری‌ها سود خواهند برد که اصالتا به دنبال دشمنی با اسلام هستند و سعی دارند موضوعات اصلی را منحرف کنند و بین مسلمانان درگیری ایجاد کنند. طبیعتا وضعیت مسلمانان در دنیا با حساسیت از جانب مردم ما دنبال می‌شود و امیدواریم هرچه سریعتر این مشکلات به پایان برسد و از راه حل‌های صلح آمیز و روش‌های گفت‌وگو و تبادل نظر مسائل خود را حل کنند.

پیگیری وضعیت سربازان هخامنشی گمشده در مصر

وی در مورد پیگیری ایران درباره وضعیت سربازان هخامنشی گمشده در مصر گفت: بخش‌های تخصصی ما در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درحال پیگیری این موضوع هستند و وزارت امور خارجه نیز همکاری خود را در این رابطه خواهد داشت.

خبرنگاری پرسید پنج‌شنبه این هفته در مورد این موضوع نشستی برگزار می‌شود آیا گروهی در این رابطه اعزام می‌شوند؟ مهمان‌پرست پاسخ داد: این موضوع در حال بررسی است اگر قطعی شود اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات شیمون پرز مبنی بر خطر خواندن ایران و برخی اظهارنظرها در مورد سفر رییس‌جمهور کشورمان به کشورهای آمریکای لاتین گفت: جنایات رژیم صهیونیستی برای همه روشن است؛ به ویژه گزارش گلدستون که در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید و صحنه‌های جنایت‌بار رژیم صهیونیستی را در رابطه با مردم فلسطین آشکار کرد؛ چنین اظهاراتی از شخصی که خود به عنوان طراح و مهندس ورود کلاهک‌های هسته‌ای به رژیم اشغالگر مطرح است و دست جنایتکار او در کشتار قانا و جنگ 33 روزه و 22 روزه در لبنان و غزه روشن است نیاز به توجه ندارد.

وی افزود: برای ما روشن است که با چه انگیزه‌هایی این اظهارات صورت می‌گیرد‌. مقامات رژیم صهیونیستی از حضور مقتدرانه‌ ما در منطقه و ارتباط و توسعه روابط ما با کشورهای مختلف از جمله کشورهای آمریکای لاتین عصبانی هستند و این عصبانیت را به این شکل بروز می‌دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات حسنی مبارک در پارلمان مصر و آنچه را که مداخلات ایران در جهان عرب خوانده بود گفت: بهتر است دوستان ما در جهان اسلام بیشتر به دنبال همکاری‌هایی کشورها با هم باشند تا بتوانیم منطقه‌ خودمان را به شکل بهتری اداره کنیم؛ اظهاراتی که باعث خدشه‌دار شدن احساسات و عواطف جهان اسلام شود و دشمنان اسلام را شاد کند جالب نیست.

مهمان پرست ادامه داد: ما همواره آمادگی خود را برای کمک به کشورهای منطقه برای توسعه‌ هرچه بیشتر روابط اعلام کرده‌ایم و در این راه قدم برداشته‌ایم.

اظهارات مهمان پرست درباره خط لوله صلح

یکی از خبرنگاران در مورد سفر وزیر امور خارجه‌ کشورمان به هند و مذاکرات در مورد خط لوله‌ صلح پرسید، مهمان‌پرست پاسخ داد : سفرهایی که در حوزه‌ سیاست خارجی صورت می‌گیرد به ویژه سفر جناب آقای متکی به هند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما روابط راهبردی و استراتژیکی با کشورهای بزرگ آسیا داریم . بحث خط لوله یکی از مواردی بود که چند سال است مطرح است و این موضوع پیگیری شده است. پس از اینکه کشور هند آمادگی الحاق سریع برای این خط لوله را نداشت مذاکراتی بین ایران و پاکستان صورت گرفت که این مذاکرات به خوبی پیش رفت و توافقات نهایی شده است. اخیرا مقامات هندی به خصوص در این سفر که وزیر امور خارجه‌ هند و نخست‌وزیر هند به گونه‌ای برای پیوستن به خط لوله صلح ابراز علاقه کرده‌اند بحث‌های فنی آن توسط مسوولین دنبال خواهد شد.

وی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر نحوه‌ انتخاب سفرا و به ویژه انتخاب محمدمهدی زاهدی و مصری به عنوان سفرای ایران در کاراکاس و مالزی علی‌رغم نداشتن سابقه‌ دیپلماتیک گفت: طبیعی است که در همه‌ کشورها کسانی که به عنوان سفیر انتخاب می‌شوند نماینده‌ این کشور هستند و نه صرفا نماینده‌ وزارت امور خارجه. طبیعی است که در خیلی از کشورها مقاماتی که در سمت‌های مختلف در سطوح مدیرتی بالا مشارکت داشتند نسبت به مسائل داخل کشور احاطه دارند و نسبت به مسائل سیاست خارجی، ‌موضوعات اساسی کشور منافع ملی را دنبال می‌کنند در این سمت‌ها برگزیده می‌شود البته شاید تعدادشان نسبت به افرادی که کارمندان خود این وزارتخانه باشند کمتر باشد ولی شاهد نمونه‌های زیادی در همه‌ی کشورها هستیم و این هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند طبیعتا وزرایی که به جمع خانواده‌ سفرای ما اضافه شده‌اند با توجه به توانمندی‌های مدیریتی و اشرافی که در طول چند سال مدیریت در سطح وزارت در کشور داشته‌اند می‌توانند قدم‌های بزرگی برای توسعه‌ روابط بردارند و همکاران دیگری که در خدمت آن‌ها هستند حتما در بحث‌های تخصصی به آن‌ها کمک می‌کنند و از وجود این مدیران به بهترین شکل استفاده می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا پاسخی به نامه‌ 13 آبان رییس‌جمهور آمریکا داده شده است گفت: بحث‌های زیادی را آنها مطرح می‌کنند و بیشتر هم در حد شعار و بیان است هر زمان که نشانه‌هایی از تغییر جدی مشاهده شود در مورد آن دقت و بررسی صورت می‌گیرد.

واکنش ایران به اظهارات سفیر انگلیس و وزیر خارجه فرانسه

خبرنگار دیگری در مورد اظهارات سفیر انگلیس در ایران و وزیر خارجه فرانسه در مورد حوادث پس از انتخابات ایران گفت: اخیرا شاهد بعضی از اظهارنظرات نامتعادل در مورد برخی از مقامات بالای دیپلماتیک کشورها هستیم مطالعه‌ حقوق دیپلماتیک کشورها ایجاب می‌کند ضمن رعایت حاکمیت کشورها از دخالت در امور داخلی آن‌ها خودداری کنند و باعث نشوند با اظهار نظرات شخصی منافع کشورشان خدشه‌دار شود به ویژه در میان مقامات فرانسوی متاسفانه شاهد این گونه اظهارنظرهای تند و نامتعادل هستیم که ممکن است باعث شود منافع این کشور در قبال اظهارنظرهای شخصی برخی از مسوولان آن به خطر افتاد و تصویر نسبتا مثبتی که مردم ما سابقا نسبت به فرانسه در ذهن خود داشتند خدشه‌دار شود.

یکی دیگر از خبرنگاران در مورد کمک‌های مالی برخی از کشورهای عربی به یکی از کاندیداها در انتخابات پرسید گفت: همه‌ بحث‌هایی که در این رابطه مطرح است توسط مقامات قضایی در حال بررسی است اگر این موضوع ثابت شود می‌تواند مصداقی از دخالت در امور داخلی کشور باشد.

وی همچنین در پایان به پاسخ اصرار یکی از خبرنگاران در مورد موارد ضمانت صد در صدی از سوی ایران گفت: یکی از این موارد می‌تواند مبادله در داخل ایران باشد.

کد خبر 96011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز