گروه بورس: جدید‌ترین خبر‌ها در مورد شرکت مخابرات حکایت از آن دارد که کنسرسیوم خریدار سهام مخابرات، قصد دارد بخشی از سهام این شرکت را دوباره به فروش برساند

به گزارش همشهری، ماجراهای شرکت مخابرات و معامله 8 میلیارد دلاری سهام این شرکت همچنان ادامه داردو بلافاصله پس از برگزاری مجمع عمومی این شرکت در روز دوشنبه خبر‌های تازه‌ای از این شرکت در بازار سرمایه منتشر شد.

خبر‌های جدید حاکی از آن است که خریدار سهام مخابرات قصد فروش سهام این شرکت را به‌صورت یکجانبه دارد، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان با انتقاد از تصمیم اخیر این شرکت برای فروش سهام مخابرات این موضوع را مخالف روح اصلی قانون می‌دانند و معتقدند موضوع فروش سهام در این سطح، از اختیارات سازمان خصوصی‌سازی‌ است.

هنوز از ابعاد کامل این ماجرا اطلاعات کاملی در دست نیست و مشخص نیست آیا به لحاظ قانونی امکان فروش سهام شرکت مخابرات در شرایطی که همچنان 80 درصد از مبلغ معامله 8‌میلیارد دلاری به صور اقساط پرداخت می‌شود، وجود دارد یا خیر؟

هرچند مدیر روابط عمومی شرکت توسعه اعتماد مبین موضوع فروش سهام متعلق به کنسرسیوم خریدار را تایید نکرد اما در عین حال گفت: مطالعاتی در مورد اینکه متقاضیان بتوانند بخشی از سهام شرکت‌های زیر مجموعه اعضای کنسرسیوم که هرکدام درصد جداگانه‌ای دارند را خریداری کنند، در جریان است.

وی تاکید کرد: متقاضیان می‌توانند به‌صورت غیرمستقیم اقدام به خرید سهام اعضای شرکت کنند اما این به معنای فروش سهام شرکت مخابرت به‌صورت مستقیم به دیگران نیست. وی توضیحات روشن‌تری در این باره نداد اما خاطرنشان کرد:شرکت توسعه اعتمادمبین قصد فروش سهم خود را به سهامدار دیگری ندارد و هرکس متقاضی باشد می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم سهامدار مخابرات شود.

در همین رابطه اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در پاسخ به این پرسش که آیا به لحاظ قانونی امکان فروش سهام از سوی شرکت توسعه اعتماد مبین به دیگران وجود دارد، گفت:این شرکت فقط درصورتی می‌تواند سهام متعلق به‌خود را واگذار کند که سازمان خصوصی‌سازی‌ مجوز آن را صادر کند.

وی با بیان اینکه سهامی که هم‌اکنون در اختیارشرکت توسعه اعتماد مبین قرار گرفته یک وثیقه است، افزود: این شرکت باید با ارائه درخواستی به سازمان خصوصی‌سازی‌ خواستار آزاد شدن بخشی از سهام خود که قبلا پول آن را پرداخت کرده، شود و پس از طی این مراحل سهامدار می‌تواند اقدام به فروش سهام خود کند و این کار فقط یک بار می‌تواند رخ دهد.

پرسش نمایندگان از وزیر اقتصاد

سایت الف از رسانه‌های خبری نزدیک به احمد توکلی از نمایندگان مجلس نیز 10آذر در این باره نوشت: 3نماینده مجلس، طی سؤالی از وزیر اقتصاد، خواهان روشن شدن برخی ابهامات درباره کنسرسیوم خریدار سهام شرکت مخابرات شدند.

به گزارش سایت الف، در سؤالات الیاس نادران، احمد توکلی و امین‌حسین رحیمی که درباره ماهیت و شرکت‌های متعلق به کنسرسیوم خریدار شرکت مخابرات است، آمده است:
1- شرکت‌های متعلق به کنسرسیوم در چه زمانی و توسط چه افراد حقیقی و یا حقوقی به ثبت رسیده‌اند؟
2- آیا سازمان خصوصی‌سازی مطابق ماده 23 قانون مربوطه، بلافاصله نام بنگاه‌ها و خلاصه اطلاعات مدیریتی و مالی آنها را در اختیار روزنامه‌های کثیرالانتشار قرار داده است؟
3- تعداد شاغلین، گردش مالی و میزان مالیات پرداختی آنها چقدر بوده است؟

رئیس سازمان بازرسی: منتظر تصمیم شورای رقابت هستیم

همزمان با گسترش دامنه اعتراض‌ها نسبت به ماهیت خریدار سهام مخابرات، قرارشد تا موضوع واگذاری سهام مخابرات در شورای رقابت بررسی شود. در همین رابطه10آذر رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: شورای رقابت در حال بررسی واگذاری سهام شرکت مخابرات است و برای تصمیم‌گیری در این موضوع منتظر تصمیم آنها هستیم.

به گزارش ایرنا، مصطفی پورمحمدی درخصوص واگذاری سهام شرکت مخابرات تصریح کرد: شورای رقابت این موضوع را پیگیری می‌کند که پس از تصمیم آنها می‌توان در این‌باره صحبت کرد.

خریدار مخابرات: تابع قانون هستیم

نماینده شرکت توسعه اعتماد مبین نیز در این باره گفت: این شرکت قرص و مردانه وارد شده و تصور نمی‌شود که این معامله به مرحله ابطال برسد.

سید مصطفی هاشمی درخصوص تصمیم شورای رقابت برای معامله بلوکی مخابرات عنوان کرد: تاکنون شورای رقابت تشکیل نشده است ولی هر زمان که این شورا تشکیل شود و معامله را باطل کند تابع قانون هستیم.