گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی22آذر یک فوریت طرحی را به تصویب رساندند که هدف از آن اصلاح قانون بودجه سال 1388 کل کشور به‌منظور رفع کسری بودجه دولت است

از زمان تصویب بودجه سال 88، ارقام مختلفی از میزان کسری آن مطرح شده است. ابتدای سال به‌علت عدم‌تصویب اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت مجبور شد 8500میلیارد تومان از سقف بودجه خود بکاهد. این در حالی است که علاوه بر این 8500میلیارد تومان، دولت در سال‌جاری با کسری‌های دیگری نیز در اجرای بودجه روبه‌رو‌ست که کسری ناشی از پرداخت یارانه به بنزین وارداتی از آن جمله است.

در این شرایط درحالی‌که طبق قاعده برای رفع کسری بودجه، دولت باید لایحه متمم یا اصلاحیه بودجه را به مجلس ارائه می‌کرد، این بار برخلاف سال‌های گذشته اصلاحیه در قالب طرحی از سوی نمایندگان مجلس ارائه شد. هدف از این اصلاحیه تامین کسری حقوق و پاداش پایان سال کارکنان و بازنشستگان دولت، افزایش بودجه عمرانی و تعیین تعرفه برای برخی محصولات کشاورزی اعلام شده است.

در جلسه 22آذر مجلس ابتدا دوفوریت این طرح به رای گذاشته شد که با مخالفت چهره‌های مؤثر مجلس همچون احمد توکلی، دوفوریت آن رای نیاورد اما در نهایت یک فوریت آن به تصویب مجلس رسید.

درصورت تصویب نهایی این طرح،جمعاً 3هزارمیلیارتومان بر درآمد ناشی از سهم دولت از سود شرکت ملی نفت و مالیات این شرکت اضافه می‌شود. همچنین 3500میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی‌های مالی کسر و 2100میلیارد تومان آن برای تامین حقوق و پاداش و مزایای کارکنان و بازنشستگان و 1400میلیارد تومان نیز صرف طرح‌های عمرانی می‌شود.

مخالفت چهره‌های شاخص

22آذر به هنگام ارائه طرح اصلاحیه بودجه، الیاس نادران و احمد توکلی با آن ابراز مخالفت کردند. الیاس نادران طی یک اخطار قانون اساسی، خواستار خارج کردن طرح اصلاح قانون بودجه 88 از دستور جلسه علنی شد.

وی به تعیین تعرفه برای محصولات کشاورزی انتقاد کرد و اظهار داشت: براساس قانون، تعرفه‌گذاری برای محصولات، بر عهده هیاتی متشکل از دستگاه‌های اجرایی است اما درصورت تصویب طرح اصلاح بودجه سال 88، مجلس اختیار تعرفه‌گذاری 33قلم از محصولات کشاورزی را در اختیار می‌گیرد. نادران تاکید کرد: این کار نه در شان مجلس و نه به صلاح است که مجلس در این موضوعات دخالت کند.

احمد توکلی نیز در مخالفت با دوفوریت طرح مزبور اظهار داشت: با این طرح، اتفاق غیرمتعارفی رخ می‌دهد و آن  اینکه برای نخستین‌بار نمایندگان چنین موضوعی را مطرح می‌کنند، درحالی‌که خود دولت کسری‌ها را بهتر می‌داند، لذا ضرورت داشت این موضوع توسط دولت و در قالب لایحه ارائه می‌شد.

توکلی ضمن انتقاد به دخالت مجلس در تعرفه‌گذاری برای محصولات کشاورزی گفت: براساس این طرح، اختیارات دولت برای تعیین تعرفه کالاهای وارداتی سلب می‌شود، درحالی‌که این امر جزء وظایف دولت است؛ بنابراین ریز شدن مجلس در بحث تعیین تعرفه کالاهای وارداتی به صلاح نیست.

گفتنی است در پاسخ به انتقادات، موافقان طرح اصلاحیه بودجه معتقد بودند که اگر منتظر ارائه لایحه متمم یا اصلاحیه بودجه از سوی دولت بمانند، دولت چنین لایحه‌ای را در 2ماه آخر سال ارائه می‌دهد که در آن زمان دیگر دردی را دوا نمی‌کند.