گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: چندی پیش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در جمع خبرنگاران گفت که سازمان متبوعش نه تنها مشکل مالی ندارد

بلکه اوضاعش هم کاملا روبه‌راه است اما حالا یک عضو شورای‌عالی تأمین اجتماعی به خبرگزاری ایلنا گفته که این سازمان تا پایان امسال 3‌هزار و 500 میلیارد تومان کسری بودجه دارد.

سال‌هاست که سازمان تأمین اجتماعی روی لبه تیغ راه می‌رود، تقریبا تمام مدیرعامل‌ها از عبارت سربه‌سری برای توصیف اوضاع سازمان استفاده می‌کردند تا وضعیت مالی سازمان را به روشنی توضیح دهند اما علی ذبیحی که 9 ماه است سکان سازمان تأمین اجتماعی را به دست گرفته هرگز حاضر نشده بگوید اوضاع مالی سازمان خوب نیست.

در مقابل محمد مروج حسینی نماینده کارفرمایان در شورای‌عالی تأمین اجتماعی گفته به‌رغم صحبت‌های برخی از مدیران سازمان درخصوص نبود بحران در تأمین اجتماعی، این سازمان دچار بحران مالی شده است.

او حتی گفته که موضوع جلسه شورای‌عالی تأمین اجتماعی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری مشکلات مدیریتی و مالی بوده اما به‌دلیل کمبود وقت مسائل مالی مطرح نشده و تا‌کنون هم مدیرعامل از پذیرش این واقعیت سرباز ‌زده است.

نگرانی بیمه‌شدگان

وضعیت سازمان تأمین اجتماعی، بیمه شدگان را نگران کرده‌است، سال‌ها پیش که کسری صندوق بیمه بیکاری برای مدتی طولانی در میان خبرهای منتشر شده از سوی سازمان جای داشت یکی از مدیران سازمان بدهی دولت به صندوق بیمه بیکاری را مهم‌ترین دلیل ایجاد بحران عنوان می‌کرد،

در همین حال بسیاری از بیمه‌پردازان نگران بودند که درصورت بیکاری بیمه بیکاری نخواهند گرفت و سازمان به‌دلیل کسری این صندوق، آنها را از حقوق قانونی‌شان محروم می‌کند، اما با تغییر مدیرعامل تأمین اجتماعی وی در پاسخ به خبرنگاری که وضعیت صندوق را جویا شده بود، گفت که با تمهیداتی مشکل را حل کرده‌‌اند و جای نگرانی نیست و بدین‌سان تشویش اذهان بیمه‌شدگان تا حدودی برطرف شد، نکته جالب این بود که دولت بدهی‌اش به صندوق بیمه بیکاری را هنوز هم پرداخت نکرده است.

بدهی 19‌هزار میلیارد تومانی دولت

بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی بابت 3‌درصد حق بیمه‌ای است که می‌بایست برای هر یک از بیمه‌شدگان پرداخت کند که نکرده و بعد از سال‌ها به یکی از مشکلات عمده سازمان تبدیل شده است، هرچند که براساس برنامه چهارم توسعه دولت موظف بوده که تا پایان دوره برنامه، یعنی امسال، تمام بدهی‌اش را بپردازد که البته نپرداخته و حالا مروج حسینی می‌گوید که این بدهی بیش از 19‌هزار میلیارد تومان است و دولت هم هنوز برنامه منسجمی برای پرداختش اعلام نکرده است.

با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی است و صاحبان آن مسلما بیمه شدگان هستند، پس ضرر اصلی در عدم‌اجرای برنامه توسعه چهارم توسط دولت برای پرداخت بدهی‌‌ها، به ‌بیمه شدگان می‌رسد، در این شرایط بیمه شدگان احساس می‌کنند که سازمان بیمه‌گرشان هرگز قابل تکیه کردن نیست و نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

اختلاف در سازمان

وقتی صادق محصولی، ‌وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، در جمع خبرنگاران در تالار وحدت گفت که تلاش می‌کند تا پرویز فتاح مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی شود، جای شک برای خبرنگاران باقی نماند که ذبیحی به‌زودی جایش را به فتاح می‌دهد اما با گذشت چند روز و ماندن ذبیحی در اتاق مدیریت سازمان می‌توان نتیجه گرفت که اختلاف‌ها در سازمان تأمین اجتماعی نه تنها در میان مدیرعامل و شورای‌عالی است که این اختلاف در رده‌های بالاتر برای انتخاب مدیرعامل نیز ریشه دوانده است.

صرف‌نظر از اینکه چه کسی قرار است سکان سازمان را به دست بگیرد، حفاظت از منافع بیمه‌شدگان نخستین وظیفه سکاندار است که البته با انکار نیز حل نخواهد شد.

کد خبر 97779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز