یک فوریت طرح اصلاح بودجه سال‌جاری به‌منظور رفع کسری اعتبارات برخی دستگاه‌ها که از سوی برخی نمایندگان مجلس تهیه شده، روز یکشنبه با وجود مخالفت چهره‌های شاخص مجلس به تصویب رسید

با علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع مجلس و یکی از مخالفان این طرح گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • علت ارائه طرح اصلاح بودجه سال 88 چیست؟

اصلاح بودجه به معنای جابه‌جایی اعتبارات دستگاه‌های اجرایی است. طبق بودجه‌های سالانه تکالیف و اعتبارات هر دستگاه در اول سال تعیین می‌شود و دستگاه‌ها ملزم هستند که برنامه‌های خود را بر مبنای اعتبار تعیین شده و مصوب تنظیم کنند.

حال با گذشت 8ماه از سال، برخی دستگاه‌ها از کسری بودجه خود طی ماه‌های آخر سال سخن گفته‌اند و به همین خاطر عده‌ای از نمایندگان طرح اصلاحیه بودجه را برای رفع کسری بودجه‌این دستگاه‌ها تهیه کرده‌اند. این در حالی است که اگر دستگاه‌هایی کسری بودجه دارند، دولت باید برای رفع این کسری لایحه بیاورد.

  • به چه دلیل ارائه لایحه از سوی دولت را مقدم بر طرح مجلس می‌دانید؟

چون دولت از وضعیت اعتبارات دستگاه‌های اجرایی آگاه بوده و برای تصمیم‌گیری در این مورد ذیصلاح است. در ضمن من بر طرحی که تهیه شده چند اشکال وارد می‌دانم. یکی اینکه ‌این طرح به‌صورت دوفوریتی ارائه شده بود که درصورت تصویب فرصت محدودی برای ارائه ‌نظرات نمایندگان وجود داشت و در نتیجه نظرات کارشناسی مدنظر قرار نمی‌گرفت که خوشبختانه به‌صورت دوفوریتی تصویب نشد.

اشکال دیگر محتوای طرح است که شامل جابه‌جایی رقم بزرگ 3هزار میلیارد تومانی بین بودجه دستگاه‌های اجرایی است. معنای این جابه‌جایی در این است که از بودجه برخی بخش‌ها و دستگاه‌ها کسر و به بودجه برخی دیگر اضافه شود که در این حالت بخش‌هایی که از بودجه‌شان کسر می‌شود با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

اشکال دیگر طرح درباره واقع‌بینی همراه با دقت در زوایا و جزئیات اعتبارات دستگاه‌های اجرایی است که نمایندگان بر آن اشراف ندارند و خود دولت اطلاع بیشتری دارد. اشکال دیگر این است که اگر دولت با این طرح موافق نباشد، به‌علت به هم ریختن بودجه دستگاه‌ها، بین دولت و مجلس تنش و نگرانی ایجاد می‌کند.

اشکال دیگر را در جذب اعتبارات جابه‌جا شده که رقم بزرگ 3هزار میلیارد تومان است، در ماه‌های پایانی سال می‌دانم که به‌نظر من جذب این رقم در ماه‌های باقیمانده مشکل است. اشکال دیگر را بدعتی می‌دانم که نمایندگان با ارائه طرح برای اصلاح بودجه و تامین کسری دولت ‌ایجاد کردند حال آنکه اصلاح بودجه وظیفه دولت است.

  • اما به‌نظر می‌رسد دولت با ارائه‌این طرح موافق است، چون هنوز واکنش منفی به آن نشان نداده است.

اگر دولت علاقه‌مند به چنین موضوعی است باید خودش لایحه می‌آورد چون بار مالی این طرح رقم قابل ملاحظه‌ای است که به‌علت عدم‌اشراف نمایندگان برجزئیات اعتبارات و وضع مالی دستگاه‌ها، اجرای آن‌را مشکل می‌کند.موافقان طرح اعلام کردند که‌این طرح با تفاهم با دولت تهیه شده است.

ما که تفاهمی‌ندیدیم اما اگر واقعا این طرح، لایحه دولت است سؤال ما این است که چرا دولت خودش لایحه تامین کسری بودجه را به مجلس نمی‌آورد؟