گروه بورس: سازمان خصوصی‌سازی‌ از واگذاری سهام به شرکت‌های شبه دولتی دفاع کرد

به گزارش همشهری، در شرایطی که برخی کارشناسان معتقدند بسیاری از واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ با روح خصوصی‌سازی‌ واقعی فاصله دارد و سهام شرکت‌های دولتی عموما به شرکت‌های شبه‌دولتی واگذار می‌شود و نمی‌توان نام آن را خصوصی‌سازی‌ گذاشت،

این سازمان ضمن دفاع از واگذاری سهام به شرکت‌های شبه دولتی، روزنامه همشهری را به موارد متعدد قانونی ارجاع داد که این موضوع را به رسمیت می‌شناسند.این در حالی است که ظرف روز‌های گذشته تنها خصوصی‌سازی‌ واقعی کشور که طی آن 30 درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان به یک سرمایه‌گذار واقعی بخش خصوصی به نام محمد جابریان فروخته شده بود، با شکایت وی به مراجع قضایی با شکست سنگینی مواجه شد و براساس آن معامله 5/1 میلیارد دلاری سهام شرکت فولاد خوزستان با رای مراجع قضایی باطل و سازمان خصوصی‌سازی‌ مقصر اصلی شناخته شد.

این سازمان ضمن دفاع از نحوه اجرای خصوصی‌سازی‌، موضوع واگذاری 50 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین را خصوصی‌سازی‌ واقعی تلقی کرده است.

این در حالی است که موضوع واگذاری 50 درصد از سهام شرکت مخابرات به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین مدت‌ها در سر خط اخبار رسانه‌های داخلی بوده و واکنش بسیاری از نمایندگان مجلس و حتی شورای رقابت را مبنی بر اینکه سهام مخابرات به یک شرکت شبه‌دولتی واگذار شده است، برانگیخته است؛ اما گویا سازمان خصوصی‌سازی‌ فقط به پر شدن خزانه فکر می‌کند تا خصوصی‌سازی واقعی؟

دفاع سازمان خصوصی‌سازی‌ از واگذاری سهام به شرکت‌های شبه‌دولتی و ارجاع آن به موارد قانونی در حالی انجام می‌شود که این سازمان می‌تواند با ارائه پیشنهاد در قالب طرح‌ها و لوایح به اصلاح آیین‌نامه‌ها و موارد قانونی بپردازد؛ چراکه این سازمان متولی نحوه اجرای خصوصی‌سازی‌ صحیح در کشور است و باید با کار کارشناسی نقاط ضعف را به مراجع بالاتر گزارش کند.

به راستی اگر متولی خصوصی‌سازی‌ در کشور - که وظیفه کارشناسی مراحل خصوصی‌سازی‌ را برعهده دارد - قادر به انجام این کار نباشد، چگونه می‌توان انتظار اصلاح ساختار اقتصادی کشور را داشت.

توضیح سازمان خصوصی‌سازی

سازمان خصوصی‌سازی‌ در پی انتشار مطلبی در روزنامه همشهری با عنوان «آمار‌سازی‌ خصوصی‌سازی‌ در بورس» به ذکر توضیحاتی در مورد این مطلب پرداخت. روابط عمومی این سازمان در توضیح خود آورده است:
1- درخصوص انتشار آمار دقیق از واگذاری‌ها، نویسنده به سایت رسمی سازمان خصوصی‌سازی‌ مراجعه نمایند و یا به گزارش عملکرد‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ که به‌صورت 6ماهه و سالانه تنظیم می‌شود، رجوع کنند.

روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی‌ با چاپ 10 ویژه‌نامه در مطبوعات مختلف کشور به مناسبت هفته دولت آمار دقیقی از واگذاری‌ها و عملکرد سهام عدالت در سال‌جاری منعکس کرده و در 4سال گذشته حداقل در قالب چاپ ویژه‌نامه در مطبوعات که روزنامه همشهری نیز از جمله آنهاست گزارش آمار دقیقی از میزان واگذاری‌ها به اطلاع عموم رسانده است.

2- راجع به واگذاری‌های صورت گرفته به مؤسسات عمومی غیردولتی و به تعبیر نویسنده شبه دولتی، بهتر است ایشان نگاهی به قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه (سیاست‌های کلی اصل 44) داشته باشند.

در این خصوص ایشان را به تبصره یک ماده 3 بند ب و ج ماده 4 و ماده 5 (درخصوص واگذاری بانک‌ها) ارجاع می‌دهم  که ماده 6 همان قانون را عینا یاد آور می‌شود. مؤسسات عمومی غیردولتی موضوع ماده 5 قانون محاسبات عمومی مصوب 1366 و اصلاحات بعدی آن و شرکت‌های تابعه و وابسته آنها حق مالکیت مستقیم و غیرمستقیم مجموعا حداکثر تا 40 درصد سهم بازار هر کالا و یا خدمت را دارند. ملاحظه می‌شود که سازمان خصوصی‌سازی‌ صرفا به قانون عمل کرده است.

3- درارتباط با میزان واگذاری سهام شرکت‌های عنوان شده به بخش خصوصی آمار واقعی به شرح ذیل است: کشتیرانی جمهوری اسلامی 29 درصد، مخابرات ایران 80 درصد، بانک تجارت 57 درصد، بانک صادرات 8/61 درصد، فولاد خراسان 48 درصد و بانک ملت 76 درصد.

مشخص است که آمار‌سازی‌‌های غیرواقعی نویسنده مغرضانه و براساس مقاصد خاص است. ظاهرا فراموش کرده‌اند که در پاراگراف قبلی از واگذاری بیش از 50 درصدی شرکت مخابرات به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین صبحت نموده و در ادامه مطلب در ذکر مثال از شرکت‌هایی که فقط 5 یا 10درصد از سهام آنها واگذار شده است نام شرکت مخابرات ایران را ابتدا بیان کرده‌اند.

4- نشست‌های دوره‌ای ریاست محترم سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌صورت مداوم با رسانه‌ها برگزار شده است و به‌رغم ادعای صورت گرفته در نشست خبری 8 آذرماه بیش از50 نفر از خبرنگاران رسانه‌های نوشتاری و دیداری حضور داشتند و سطح پوشش اخبار نشست در رسانه‌ها مؤید این مطلب است و درخصوص تحریم روزنامه همشهری از سوی روابط عمومی نیز ذکر این مطلب کافی است که چاپ آگهی‌ها و ویژه نامه سازمان خصوصی‌سازی‌ در آن نشریه که در 4 سال گذشته به‌صورت مداوم صورت گرفته، کذب بودن ادعای مذکور را می‌رساند.