مدتی طولانی از موعد قانونی ارائه لوایح بودجه و برنامه پنجم توسعه می‌گذرد

این در حالی است که از مدتی پیش بحث پیرامون ارائه لایحه متمم بودجه 88 هم مطرح بود که ظاهرا از آن نیز خبری نیست.

با عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  •  بحث لایحه متمم بودجه به کجا رسیده و آیا این لایحه بالاخره ارائه می‌شود؟

بحث متمم بودجه از 3‌ماهه نخست سال مطرح بود. با توجه به اینکه در بودجه سال 88 حدود 8 هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده توسط دولت و حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها حذف شد انتظار این بود که دولت متمم بودجه ارائه کند.

این شرایط مشکلاتی برای طرح‌های عمرانی ایجاد کرد که برخی سازمان‌ها با تعدیل‌هایی مواجه شدند. انتظار ما در مجلس این بود که در نیمه نخست سال این متمم ارائه شود.  البته هنوز هیچ متممی برای سال 88 ارائه نشده است. این مسیر به‌نظر می‌رسد که به توقف بسیاری از طرح‌های عمرانی که با تعدیل بودجه مواجه هستند، منجر شود.

اغلب این طرح‌ها در استان‌ها معطل هستند.  مشکلاتی که از این امر حاصل شده درحالی است که مجلس زمانی نیز برای بررسی ندارد. مجلس امروز منتظر برنامه پنجم و بودجه سال 89 است. این روند شرایط سردرگمی در کشور به‌وجود آورده  و مشخص نیست که چه دلیلی موجب این مسئله شده است. بدون شک نمایندگان مجلس علاقه‌مند هستند که مسائل و مشکلات کشور حل شود و نباید موضوع سیاسی شود.

  • تاخیر احتمالی در تصویب برنامه و بودجه مشکلات صنعت نفت را که این روزها با معضلاتی مواجه است بیشتر نمی‌کند؟

صنعت نفت و گاز کشور به لحاظ بنیادی با معضل کمبود سرمایه‌گذاری مواجه است. تولید صیانتی از مخازن نفتی و افت فشار چاه‌های نفت و  سرمایه‌گذاری برای تولید گاز از مسائلی است که بدون شک با بودجه‌های سالانه قابل اجرا نیست.

این مسئله به تلاش وزارت نفت برای جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی نیاز دارد. ما امیدواریم با برنامه‌ای که وزیرجدید نفت در ارتباط با سرمایه‌گذاری در این بخش ارائه کرده، توسعه این صنعت از مسیرهای مؤثری پیگیری شود.

  • تامین بودجه و فراهم شدن شرایط جذب سرمایه مهم است ولی فقدان برنامه، معضل تصمیم‌گیری و اجرای طرح‌ها را افزایش نمی‌دهد؟

البته این مسئله قابل توجه است چون برنامه چهارم پایان یافته و باید قوانین و به‌خصوص بودجه سال 89 براساس برنامه پنجم تدوین و تصویب شود. بدون شک ممکن نیست تا برنامه پنجم توسعه تصویب نشود  بودجه 89 تصویب شود.

امیدواریم که برنامه پنجم به‌موقع ارائه و تصویب شود و پس از آن، لایحه بودجه  تصویب شود. درحال حاضر به‌نظر می‌رسد که اگر برنامه به‌موقع ارائه شود لایحه بودجه سال89 به‌صورت چند دوازدهم تصویب شود و این می‌تواند در اجرای طرح‌های صنعت نفت به مشکلاتی منجر شود.

  • برخی گزارش‌ها از تغییر نکردن اهداف برنامه پنجم و تشابه آن با برنامه چهارم در بخش نفت خبر می‌دهد، آیا این مسئله قابل‌قبول است؟

هنوز مشخص نیست که برنامه چه محتوایی دارد. مطالبی که گفته می‌شود پس از ارائه برنامه قابل طرح است. در عین حال بررسی برنامه بدون شک در مجلس تغییراتی می‌کند و به همین دلیل زمان زیادی نیاز است تا بررسی و تصویب شود.

همه منتظر هستیم تا برنامه ارائه شود و بدون شک برنامه‌های راهبردی باید با دقت بررسی شود و با تعجیل نمی‌توان برنامه خوبی تدوین کرد. در عین حال باید اهداف چشم‌انداز و افق 1404 را نیز دنبال کند.