همشهری آنلاین: تیم بایر لورکوزن با پیروزی ۳ بر ۲ بر مونشن‌گلادباخ در هفدهمین هفته از رقابت‌های بوندس‌لیگا موفق شد عنوان قهرمانی نیم‌فصل را از آن خود کند. نایب‌قهرمانی نیم‌فصل از آن شالکه شد که در خانه خود ماینتس را یک بر صفر شکست داد.

تیم بایر لورکوزن که در تاریخ خود به چندین عنوان نایب‌قهرمانی دست یافته، در فصل جاری بوندس‌لیگا رقیبان سرسخت خود را پشت سر گذاشت و با برتری عنوان قهرمانی نیم‌فصل لیگ دسته اول فوتبال آلمان را از آن خود کرد. لورکوزنی‌ها بعدازظهر شنبه (28 آذر) در چارچوب پیکارهای هفته‌ هفدهم بوندس‌لیگا، مهمان خود، بوروسیا مونشن‌گلادباخ را ۳ بر ۲ شکست دادند و با کسب سه امتیاز لازم از مقام خود در جدول دفاع کردند.

چهره‌ برتر این دیدار که در حضور بیش از ۳۰ هزار تماشاگر برگزار شد، تونی کروس، ستاره‌ ۱۹ ساله‌ بایر لورکوزن بود که با زدن دو گل سهمی مهم در پیروزی تیمش داشت. کروز در دقیقه ۱۸ لورکوزن را یک بر صفر جلو انداخت، اما بروئرس، مدافع هلندی مونشن‌گلادباخ در دقیقه ۳۷ گل تساوی را به ثمر رساند. نیمه نخست با نتیجه تساوی یک بر یک خاتمه یافت.
در نیمه دوم تماشاگران حاضر در ورزشگاه شاهد بازی پرجنبشی بودند. بازیکنان مونشن‌گلادباخ که شروع بهتری داشتند، توانستند در دقیقه ۵۴ با گل دانته از میزبان خود پیشی بگیرند. پس از این گل لورکوزنی‌ها بر فشار خود افزودند و در پی جبران گل خورده برآمدند. دردیوک در دقیقه ۶۰ گل تساوی را وارد دروازه گلادباخ کرد و تونی کروس که نخستین گل تیمش را به ثمر رسانده بود، در دقیقه ۶۹ با زدن گل سوم، پیروزی و قهرمانی نیم‌فصل بایر لورکوزن را مسجل ساخت.

بایرن مونیخ و رفع بحران در هفته‌های پایانی نیم‌فصل

تیم صاحب‌نام بایرن مونیخ که با سرمربی هلندی خود، لوئیز فان گال، فصل جاری را نه چندان موفق آغاز کرده بود، در هفته‌های اخیر عملکرد بهتری از خود نشان داد و نیم‌فصل را با کامیابی و رضایتی نسبی به پایان برد. مونیخی‌ها در خانه‌ خود هرتا برلین را ۵ بر ۲ در هم کوبیدند و توانستند مکان سوم جدول را در پایان نیم‌فصل به خود اختصاص دهند.

به گزارش دویچه‌وله، بایرن مونیخ در حضور ۶۹ هزار تماشاگر در ورزشگاه عظیم آلیانس، آغازی توفانی داشت و بازیکنان حریف را در گرداب خود غرق کرد. دانیل فان بویتن، مدافع تنومند بایرن مونیخ که خطرناک‌ترین مدافع بوندس‌لیگا محسوب‌می‌شود در دقیقه ۱۶ برای نخستین بار دروازه هرتا برلین را گشود. ماریو گومز، مهاجم ملی‌پوش این تیم در دقیقه ۳۱ دومین گل تیمش را به ثمر رساند و آرین روبن، ستاره‌ هلندی بایرن مونیخ نیز دو دقیقه‌ بعد، برای سومین بار دروازه حریف را باز کرد.

در نیمه‌ دوم، مونیخی‌ها به حملات خود ادامه دادند و در دقیقه ۶۰ توسط توماس مولر به گل چهارم خود دست یافتند. گل راموس، بازیکن هرتا برلین در دقیقه ۷۱، بیشتر حاصل اشتباه بازیکنان مونیخ بود تا نتیجه‌ حملات پیگیر برلینی‌ها. البته شادی نسبی بازیکنان هرتا، دقایقی بیش طول نکشید، چرا که ایویکا اولیچ، مهاجم اهل کرواسی مونیخ برای پنجمین بار دورازه آنان را گشود. لحظاتی پیش از به صدا درآمدن سوت پایان نیز رافائل گل دوم هرتا را به ثمر رساند.

موفقیت شالکه با فلیکس ماگات

عنوان نایب‌قهرمانی نیم‌فصل از آن شالکه شد که شامگاه جمعه (27 آذر) توانسته بود مهمان خود، ماینتس را یک بر صفر شکست دهد و با ۳۴ امتیاز جای خود در رده‌ دوم جدول را تثبیت کند. شالکه که در فصل جاری سرمایه‌گذاری چندانی برای خرید ستارگان جدید نکرده، موفقیت خود را بیش از همه مدیون فلیکس ماگات است که یکی سرمربیان برجسته و نوآور آلمان محسوب می‌شود.

یکی از تیم‌های موفق هفته‌ هفدهم پیکارهای بوندس‌لیگا، بوخوم بود که به پیروزی مهمی در خانه هانوفر دست یافت. اشلادراف، مهاجم هانوفر در نیمه نخست دو گل (در دقایق ۶ و ۳۳) به ثمر رساند. در نیمه دوم اما بوخوم با چهره‌ای کاملا متفاوت قدم به زمین گذاشت و با گل‌های فرایر (دقیقه ۵۱)، اپاله (۵۴) و فوکس (۸۶) میزبان خود را مغلوب کرد. ناگفته نماند که سازنده‌ نخستین گل بوخوم، وحید هاشمیان، مهاجم ایرانی این تیم بود.

باشگاه بوروسیا دورتموند نیز بعدازظهر شنبه توانست با پیروزی یک بر صفر بر مهمان خود، فرایبورگ، جشن یکصدمین سالگرد تاسیس خود را کامل کند و ۸۳ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه دورتموند را در شادی فرو برد. گل طلایی دورتموند را باریوس در دقیقه ۱۹ به ثمر رساند.

روز شنبه دو دیدار دیگر نیز انجام شد که در پی آنها این نتایج به دست آمد: وولفسبورگ، مدافع عنوان قهرمانی در خانه اینتراخت فرانکفورت به تساوی ۲ بر ۲ دست یافته و تیم اشتوتگارت با پیروزی ۳ بر 1 در برابر مهمان خود، هوفن‌هایم توانست فاصله خود با رده‌های پایانی جدول را بیشتر کند.

روز یکشنبه (29 آذر) نیز دو دیدار برگزار شد که در پی آن هامبورگ، تیم وردر برمن را ۲ بر 1 شکست داد و اف ث کلن نیز ۳ بر 0 نورنبرگ را مغلوب کرد.

جدول گل‌زنان بوندس‌لیگا در پایان نیم فصل

1- اشتفان کیسلینگ از بایرلورکوزن   12 گل

2- لوکاس باریوس از بوروسیا دورتموند  9 گل

3- ماریو گومز از بایرن مونیخ  8 گل

کوین کورانی از شالکه04  8 گل

5- ادین ژکو از وولفسبورگ  7 گل