تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۹

محسن احمدی: رئیس شورای اسلامی شهر قم در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار همشهری درباره بحرانی شدن ترافیک شهر قم در روزهای اخیر، مژده داد که بزودی این مشکل حل خواهد شد.

سید محمد آتش‌زر البته پس از این اظهار امیدواری، اضافه کرد در صورتی معضل ترافیکی قم حل خواهد شد که پل‌های جدیدی احداث شود. احداث این پل‌ها نیز نیازمند 500 میلیارد ریال اعتبار است که به مجرد تامین شدن اعتبار، عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

 رئیس شورای شهر، پل شهید امینی، مهندس منزوی، آیت‌الله کاشانی، قم نو و میثم را 5 پل احداثی در بلوار جمهوری دانست که در صورت اتمام آن منطقه 2 به منطقه 4 وصل خواهد شد و به تدریج ترافیک، روان‌تر و بهتر از پیش خواهد شد.

اما شهروندان قمی که اساس این گزارش نیز بر پایه صحبت‌های آنان پی‌ریزی شده، خواسته دیگری دارند.  آنها از اینکه مجبورند هر روز ساعاتی را در خیابان‌های شهر که به دلیل وجود حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران روزانه پذیرای چندصد و گاهی هم چندین هزار مسافر هست منتظر روان‌شدن ترافیک بمانند خسته شده‌اند؛

اما دلیل اصلی خستگی‌شان بیشتر از بابت وعده وعیدهای بی‌سرانجام مسئولان است و اینکه هر کدام از آنها، دیگری را مقصر اصلی به تعویق افتادن طرح‌ها و پروژه‌های شهر می‌داند. این گزارش بدون رفتن به سراغ هیچ مسئولی تنها انعکاس‌دهنده نظرات شهروندان قمی است.

همه فقط حرف می‌زنند

عصمت تفتی 52 ساله و کارمند اداره مخابرات قم است. او هر روز بیش از 45 دقیقه از وقت خود را در ترافیک شهر سپری می‌کند. در حالی که به گفته او اگر خیابان خلوت باشد مسیر محل کار، خانه‌اش با ماشین تنها 8-7 دقیقه است: «هر سال با آغاز فصل پاییز و بازگشایی مدارس می‌شد حدس زد که ترافیک شهر روزهای سخت و بحرانی را پیش‌رو خواهد داشت البته هجوم صدها دانش‌آموز به خیابان‌ها و همچنین فصل بارش و سرما به خودی‌خود توجیه خوبی برای این بحران است

که ترافیک نیمه دوم سال را نسبت به نیمه اول آن کاملا متمایز می‌کند. اما این دلیل نمی‌شود که هر روز اوضاع ترافیک شهر بدتر شود. پای صحبت مسئولان هم که می‌نشینی همه از احداث انواع بزرگراه و خطوط ریلی حرف می‌زنند، اما در عمل گشایشی حال نمی‌شود.»

هر خودرو نیازمند 49  مترمربع فضا

شهروند دیگری خودروهای در حال تردد در قم را دست‌کم 3 برابر ظرفیت معابر موجود شهر می‌داند: «اگر حادثه غیرمترقبه‌ای رخ دهد امکان امدادرسانی در حد صفر است. هر خودرو برای حرکت به 49 مترمربع فضا نیاز دارد. حال شما حساب کنید برای کلانشهری مانند قم نیاز به چند مترمربع فضا هست؟»

محسن مطلق 30 ساله، وقتی تنها سکوت را پاسخ پرسش خود دریافت می‌کند، ادامه می‌دهد: «اگر اطلاعاتی تخصصی درباره ترافیک دارم به خاطر این است که پلیس اداره راهنمایی و رانندگی شهر قم هستم.

چندی پیش در قسمتی از بلوار جمهوری نشست زمین رخ داد و مجبور شدیم نیم‌ساعت این بلوار را ببندیم تا چاله ایجاد شده را پر کنیم که بر اثر بسته شدن این خیابان 4 ساعت تمام همه بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر کاملا قفل شد و امکان امداد وجود نداشت.

 باید اعتراف کنم که هنوز نهادها و سازمان‌ها دولتی مسئول نمی‌توانند جوابگوی نیازهای مردم باشند. در صورتی که اگر مدیریت قوی‌تری وجود داشت می‌توانستیم حداقل 30 درصد سفرهای شهری را با استفاده از فناوری‌های جدید از میان برداریم و ترافیک را کاهش دهیم.»

وزارتخانه فناوری و اطلاعات مقررات

آقای مطلق، هیچگاه از این تکنولوژی که چگونه می‌تواند به ترافیک شهر کمک کند حرفی نزد. اما سمیه شعبانی که فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر است ضمن مقصر دانستن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به نکته جالبی اشاره می‌کند که مکمل صحبت‌های شهروند قبلی است: «وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات از این جهت مقصر است

 چون اگر می‌توانست با ارتقای سطح فناوری در کشور نیاز به بسیاری از سفرهای شهری مردم را برطرف کند تا آنها بدون نیاز به تردد در سطح شهر بتوانند برخی کارهای اداری و بانکی خود را از خانه و با کامپیوتر و یا تلفن انجام دهند، آنگاه شاهد چنین ترافیکی در بسیاری از شهرهای کشور از جمله قم نبودیم.»

معابر شلوغ شهر را فراموش نکن

زهرا و نرگس دو شهروند دیگر استان قم هستند. آنها از سلفچگان برای خرید عروسی برادرشان مصطفی مجبورند ‌به قم بیایند: «ببینید به خاطر یک بنزین زدن مجبوریم ساعت‌ها در صف شلوغ جایگاه پمپ بنزین معطل شویم.

 این صف‌های طولانی به دلیل آنکه باعث اشغال بخشی از خیابان‌های شهر می‌شود به موضوع ترافیک شهر دامن می‌زند. دقیقا نمی‌دانم چند جایگاه پمپ بنزین در سطح شهر قم وجود دارد اما یادم هم نمی‌آید در چند سال اخیر جایگاه جدیدی احداث شده باشد.»

مهدی حمیدی که شغل آزاد دارد هم از مسئولان می‌خواهد معابر پرتردد شهر شناسایی شود تا به صورت کارشناسی بر روی آنها کار شود شاید مشکل ترافیک حل شود. به نظر او گویا مسئولان فراموش کرده‌اند که از طریق مرکز کنترل ترافیک می‌توان معابر شلوغ شهر را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کرد.»

این شهروند اضافه می‌کند: «ایجاد و گسترش مراکز کنترل ترافیک محلی می‌تواند ضمن ایجاد بستر لازم برای نظارت دقیق‌تر و بهتر این امکان را فراهم کند که در صورت بروز هرگونه حادثه در کمترین زمان ممکن نسبت به اعزام نیروهای امداد اقدام و مانع از ایجاد گره‌های ترافیکی بر اثر حوادث مختلف شود.

اگر اطلاعات ترافیکی که در مراکز کنترل ترافیک محلی مشاهده و جمع‌آوری می‌شود به صورت آنلاین و در لحظه در مرکز کنترل ترافیک مرکزی نیز قابل مشاهده باشد که در اغلب موارد به گفته خود مسئولان با اشکال مواجه است شاید دیگر خبری از شهری شلوغ و پرترافیک نباشد. البته فقط شاید....

به هر حال امیدواریم با تلاش همه دست‌اندرکاران شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی قم مشکل ترافیک شهر به‌زودی برطرف شده و به‌زودی شاهد افتتاح پل‌های جدیدی باشیم که رئیس شورای شهر در صورت تامین اعتبار از آن خبر داده بود.

همشهری استانها