همشهری آنلاین: فرانسه ماهواره جاسوسی Helios 2 B را با اهداف نظامی به فضا پرتاب کرد

ماهواره جاسوسی فرانسه از پایگاه پرتاب سازمان فضایی اروپا در کورو واقع در شمال شرقی قاره آمریکای جنوبی و به وسیله موشک آریان 5 به مدار زمین ارسال شد. این ماهواره 4200 کیلوگرم وزن داشته و در مداری نزدیک به مدار قطبی به ارتفاع 700 کیلومتر از زمین قرار داده شده است.

ایتالیا، اسپانیا، بلژیک و یونان نیز در این پروژه هر یک 5/2 درصد سهم دارند. همچنین فرانسه در ازای دسترسی به اطلاعات ماهواره ایتالیایی COSMO-Skymed و ماهواره آلمانی SAR-Lupe سهمیه‌ای را از ماهواره جدید خود در اختیار این دو کشور قرار داده است.

به گزارش سازمان فضایی ایران، فرانسه ابتدا در سال 1995 ماهوارهHelios 1 A  را به فضا پرتاب کرد. سپس در سال 1999، ماهواره Helios 1 B  نیز به مدار زمین ارسال شد که پس از 5 سال از کار افتاد. ماهواره Helios 1 A  قادر به تفکیک تصاویری به قطر 1 متر بود، در حالی که ماهواره جدید می‌تواند تصاویری تا ابعاد 35 سانتی‌متری را نیز تفکیک کند. به گفته مقامات دفاعی فرانسه، ماهواره Helios 1 A  در کنار ماهواره جدید همچنان ماموریت خود را دنبال خواهد کرد.

هدف از پرتاب ماهواره جاسوسی Helios 1 B، دریافت اطلاعات به منظور انجام ماموریت‌های نظامی و جلوگیری از خطرات احتمالی، و همچنین تهیه نقشه از مناطق ناشناخته نظامی در افغانستان، عراق، چاد و منطقه دارفور در سودان اعلام شده است.